#


آسم و ام اس در کمین زنان و مردان ایرانی با کمبود ویتامین D

3 فوریه 2018 بدون نظر 1959 بازدید

آسم و ام اس در کمین زنان و مردان ایرانی با کمبود ویتامین D

آسم و ام اس در کمین زنان و مردان ایرانی با کمبود ویتامین D

زهرا عبداللهی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بیان کرد: تعداد زیادی از مردان و زنان کشور با کمبود ویتامین D روبه رو می بانشد که باعث پوکی و نرمی استخوان می شود و همچنین آسم، آلرژی و ام اس را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ازمن بپرس، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در همایش بهبود تغذیه جامعه با مشارکت زنان گفته است: طبق گزارش جهانی تغذیه که در سال ۲۰۱۷میلادی اعلام شد هر یک دلار سرمایه در مداخلات تغذیه ای شانزده دلار سود به همراه دارد. هر یک سانتی متر افزایش قدی که کودک دارد باعث پنج درصد افزایش در آمد او در سن بزرگسالی می شود.

دکتر زهرا عبداللهی در ادامه افزود: هشتاد و هشت درصد کشورهای جهان به سوء تغذیه روبه رو هستند به صورتی که تقریبا دو میلیارد نفر مبتلا به کمبود ریز مغذی ها، دو میلیارد بزرگسال مبتلا به اضافه وزن، ۸۱۵میلیون نفر دچار سوء تغذیه و گرسنگی، ۵۲میلیون کودک دچار لاغری و ۴۱میلیون کودک مبتلا به چاقی در سرتاسر جهان می باشند.

وی اظهار کرد: کشور ما نیز همچون سایر کشورهای دیگر در حال طی کردن دوره گذار تغذیه ای می باشد. اگر کمبود ریزمغذی ها را کنترل نکنیم باعث افزایش مرگ و میر، افزایش ابتلا به بیماری های غیر مسری و کم شدن ضریب هوشی می شود.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بیان کرد: تقریبا چهار درصد از افراد جامعه مبتلا به کمبود وزن می باشند و روند استفاده از ریزمغذی ها در خانم ها کاهش کمبود روی را در آن ها نمایان می کند. کاهش شیوع روی در خانم هایی که باردار هستند تقریبا سی درصد بوده است. شیوع کم خونی در خانم های باردار ۳۳درصد کاهش و شیوع کمبود آهن در دختران نیز کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: تعداد زیادی از مردان و زنان کشور دچار کمبود ویتامین D می باشند که باعث پوکی و نرمی استخوان می شود حتی بر اساس تحقیقاتی که نشان می دهد کمبود این ویتامین آسم، ام اس و آلرژی را به همراه خواهد داشت.

عبداللهی اظهار داشت: ۶۲درصد از جمعیت زنان مبتلا به اضافه وزن و یا چاقی می باشند. این چاقی در دختران نوجوان هم مشاهده شده است و طبق آمارهای به دست آمده نشان می دهد که تقریبا بیستر درصد از آن ها مبتلا می باشند.

 مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: هم اکنون تقریبا ۷۶.۴درصد مرگ و میرها ناشی از بیماری های غیر مسری می باشد که عوامل موثر بر آن مستقیما به نوع تغذیه برمی گردد. سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است هر شخصی روزانه دو واحد میوه و سه واحد سبزیجات باید استفاده کند. بیست درصد از جمعیت ما کمتر از دو واحد میوه و تنها ۴۲درصد از جمعیت سه واحد سبزی استفاده می کنند.

وی بیان کرد: شرایط استفاده از نمک در افراد کشور تقریبا ۸.۱گرم در روز می باشد، در حالی که سازمان بهداشت جهانی گفته است که روزانه باید کمتر از پنج گرم نمک استفاده شود. هشداری که فائو به کشورها می کند استفاده از حبوبات و کشت موادی است که آب کمتری را استفاده می کنند.

زهرا عبداللهی در پایان بیان کرد: برای بهبود شرایط تغذیه خانم ها اقداماتی در حال اجرا می باشد و همچنین برای کاهش مقدار نمک و شیر در مواد غذایی کارخانه ای اقداماتی انجام شده است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *