#


شدیدتر شدن یبوست با برخی از غذاها

شدیدتر شدن یبوست
24 نوامبر 2018 بدون نظر 1185 بازدید

شدیدتر شدن یبوست با برخی از غذاها

علل شدید تر شدن یبوست چیست؟

شدیدتر شدن یبوست به عنوان مشکلی شناخته می شود که برخی مواقع واقعا آزار دهنده و ناراحت‌ کننده می ‌شود. یکی از مهم‌ ترین روش ها برای درمان یبوست داشتن تغذیه سالم می باشد. خوردن این غذاها منجر به تشدید یبوست می‌ شوند.

لبنیات

در صورتی که به دفعات زیاد دچار یبوست می ‌شوید، به برنامه غذایی خود نگاهی بیندازید. پنیر زیاد و شیر جزو غذاهایی می باشند که باعث شدیدتر شدن یبوست می شوند.

ولی حتماً نباید لبنیات را از برنامه غذایی خود حذف نمایید، تنها لازم است لبنیات کمتری مصرف کنید و در انتخاب خود بیشتر دقت داشته باشید.

ماست پروبیوتیک بیشتر مصرف نمایید، پروبیوتیک باکتری‌ های زنده ‌ای می باشند که برای سیستم گوارش مهم هستند. باکتری‌ ها به درمان یبوست کمک خوبی می ‌کنند و مانع از شدیدتر شدن یبوست می شوند.

فست‌ فود یا غذاهای آماده و شدیدتر شدن یبوست

آیا زندگی پر از دغدغه شما موجب شده تا بیشتر به طرف غذاهای آماده و فست‌ فود رو بیاورید؟ امکان دارد این غذاهای آماده به صرفه به ‌نظر بیایند، ولی می ‌توانند پیامدهایی را هم به دنبال داشته باشند و باعث شدیدتر شدن یبوست شود.

اغلب فست‌ فودها دارای فیبر کمی می باشند. در واقع فیبر به حرکت غذاها در دستگاه گوارش کمک می‌ کند. با کمی زمان گذاشتن برای طبخ غذا می ‌توانید کمک خوبی به حرکت و کارکرد دستگاه گوارش خود کنید.

غذاهای سرخ‌ شده

غذاهای سرخ‌ شده به قطع یقین خوشمزه‌ تر می باشند، ولی بهتر است مصرف فیبر بیشتر را در برنامه غذایی خود در نظر داشته باشید تا دفع آسان تری داشته باشید.

غذاهای سرخ ‌شده حاوی مقادیر زیادی چربی هستند و هضم آن ها دشوار است. وقتی که غذا به آهستگی در روده حرکت می‌ کند، آب زیادی از آن جذب می ‌شود. این اتفاق موجب خشک و سفت شدن مدفوع خواهد شد.

تخم ‌مرغ

تخم ‌مرغ دارای مقدار زیادی پروتئین می باشد ولی از فیبر کمتری برخوردار است. با این وجود نیازی نیست تخم ‌مرغ را از فهرست غذاهای خود کنار بگذارید. تنها کافیست غذاهایی که دارای فیبر هستند را به همراه تخم ‌مرغ استفاده نمایید.

می ‌توانید یک املت به همراه با اسفناج و گوجه‌ فرنگی درست کنید و با درست کردن آن هم از پروتئین تخم‌ مرغ و هم از فیبر اسفناج و گوجه ‌فرنگی استفاده کنید.

گوشت قرمز

گوشت هم حاوی مقدار زیادی پروتئین و چربی است ولی فیبر ندارد. بهتر است که گوشت را به همراه مقداری کلم بروکلی مصرف کنید. خوردن بروکلی با گوشت به بهتر شدن حرکت غذا در سیستم گوارش کمک می‌ کند.

کیک

یکی دیگر از علت های به وجود آمدن یبوست مصرف دسرهای شیرین می باشد. شیرینی‌ ها، کلوچه ‌ها و خوراکی‌ های دیگر که دارای قند تصفیه شده می باشند، دارای فیبر و مایعات اندک و چربی بالایی هستند.

در صورتی که دچار شدیدتر شدن یبوست شدید مصرف خوراکی‌ های شیرین به هیچ عنوان پیشنهاد نمی ‌شود.

شدیدتر شدن یبوستنان سفید

مصرف نان سفید به اندازه زیاد موجب سفت ‌شدن مدفوع می ‌شود. آرد سفید کم فیبر عامل به وجود آمدن این مشکل است. پیشنهاد می ‌شود نان سبوس ‌دار مصرف کنید تا از شدیدتر شدن یبوست جلوگیری کنید.

کافئین

خوردن قهوه در بعضی از افراد موجب می ‌شود فرد به دفعات زیاد به دستشویی برود، ولی برخی مواقع تاثیر عکس هم دارد. کافئین مانع نگهداری آب بدن می‌ شود و در نهایت هنگام خوردن کافئین آب بیشتری احتیاج دارید.

به این ترتیب توصیه می‌ شود در صورتی که به یبوست مبتلا می باشید، کافئین کمتری مصرف نمایید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *