#


چگونه می توان کمردرد را با استفاده از دارو درمان کرد؟

15 آوریل 2018 بدون نظر 1937 بازدید

چگونه می توان کمردرد را با استفاده از دارو درمان کرد؟

درمان های دارویی برای درمان کمردرد

هدف اصلی از درمان با دارو تسکین درد است. دو نوع اصلی از داروهایی که بکار برده می شود مسکن های مخصوص درد معروف به پمادهای مسکن و آنهایی که التهاب را در مناطق آسیب دیده کنترل می کنند و به داروهای ضد التهاب معروفند. مشخصه ناراحتیهای کمر اغلب در تشخیص اینکه چه نوع دارویی مؤثرترین درمان را فراهم خواهم کرد مفید است.

مسکن ها

پاراستامل یکی از متداولترین مسکن های استفاده شده است. شما میتوانید ۶ تا ۸ عدد قرص ۵۰۰ میلی گرمی در روز استفاده کنید و خیلی بهتر است که از این در بیشتر استفاده نکنید. شما می توانید پاراستامل را به تنهایی یا همراه با سایر داروها مثل کودئین از داروخانه بدون نسخه پزشک تهیه کنید. چند مسکن قویتر هم وجود دارد مثل دکستروپروپوکسیفن ودی لیدر و کودئین که اغلب مخلوط با پاراستامل هستند، اما اینها تنها با نسخه در دسترس بیمار قرار می گیرند.

داروهای ضد التهاب

این داروها بخصوص در مواقعی که در رختخواب هستید و وقتی صبح از خواب بیدار می شوید و خشکی زیادی در کمرتان حس میکنید مفید خواهند بود و نقش اصلی آنها کاهش التهاب است اما آنها مسکن های موثری هم هستند. آسپرین اولین داروی ضد التهاب است، اما می تواند باعث ایجاد سوء هاضمه و ناراحتیهای شکمی هم شود و دزهای بیشتر ممکن است باعث ایجاد صدای زنگ در گوشهایتان شود و شنوایی شما را دچار اشکال کندظ ولی ایبوپروفن که در دارخانه موجود است به نظر می رسد ناراحتیهای خیلی کمتری را ایجاد کند. داروهای ضد التهاب   دیگری هم هستند که با نسخه پزشک قابل تهیه هستند مثل ناپروکسن، دیکلوفناک؟، پیروکسیکام ، کتوپروفن و بسیاری دیگر که عموما بصورت قرص هستند. تحقیقات بسیاری در تولید نوع جدیدتری که فقط نیاز است یک یا دو بار در روز به جای هر ساعت از آن استفاده شود انجام شده است. یک مزیت آشکار همه داروهای ضد التهاب، ناراحتی های شکمی می توانند باعث ایجاد ناراحتی های شکمی شوند. بنابراین به شما ممکن است توصیه شود همزمان از داروی ضد زخم، ضد التهاب مثل ملوکسیکام خطر کمتری در ایجاد ناراحتی های شکمی دارند و یا اینکه اگر قرص های ضد التهاب سیستم بدنی شما را بیش از اندازه ناراحت می کند، پزشک شما میتواند داروهایی را به صورت شیاف تجویز نماید.

استراحت ماهیچه

اگر شما یکی از آن افرادی هستید که اسپاسم (انقباض) ماهیچه های کمر شدید در شما افزایش می یابد و می تواند خیلی دردناک باشد شما ممکن است در یابید که قرصهای آرامبخش ماهیچه خود یک کمک هستند.

داروهای ضد صرع

دردهای عصبی، حسهای ناگهانی الکتریکی شوکی هستند که از کمربه پایین پا تیر می کشند و اغلب با سوزش دردناک و همراه با بی حسی است و به نظر می رسد این حالت نتیجه حساسیت زیاد اعصاب آسیب دیده باشد. افرادی که صرع دارند سلول های مغزی بسیار حساسی دارند که به طریق غیر قابل کنترلی کار میکنند و باعث می شود که آنها دچار حمله صرع (یا حالت غش) شوند. داروهای مشابهی که برای مقابله با این مشکل استفاده می شود همچنین می تواند در تسکین دردهای عصبی موثر باشد.

 داروهای ضد افسردگی تری سایکیلیک

بعضی از افرادی که مبتلا به کمرد درد مزمن هستند درد بسیاری دارند و اغلب پوست بسیار حساسی دارند طوری که حتی نسبت به فشار کم هم آسیب پذیر است. تناوب در سیستم فرایند . در در داخل سیستم اعصاب مرکزی احتمالا علت اصلی آن است. این نوع درد با قرصهای مسکن معمولی علاج نمیشود. چرا که ممکن است تغییرات زیست شیمی مشابهی در سیستم های اعصاب مرکزی افرادی که به صورت بالینی افسرده هستند وجود داشته باشد و داروهایی مثل: آمی تریپتی لین می تواند برای درمان این نوع درد بکار برده شود.

تزریقات

تزریقات میتواند برای انواع مشخصی از کمردرد مفید باشد. بسته به ماهیت درد یا ناراحتی انواع مختلفی از تزریقات استفاده میشود.

*برای نقاط دردناک و آسیب پذیر: بعضی از افراد مبتلا به و ناراحتی های کمر یک یا دو نقطه موضعی بسیار دردناک در پشتشان حس می کنند. شاید در بافتهای سطحی، در رباطهای متصل به مهره ها، در مفاصل خاص و یا جاهای دیگر. در حالی که شما در مکان راحت و آرام دراز کشیده اید پزشک با دست زدن به کمرتان مناطق دردناک را می تواند مشخص کند. نقاط دردناک ممکن است بعد با تزریق مقدار کمی داروی بیهوشی موضعی و یک استروئید قوی مثل کورتیزون درمان شود. استروئیدها نیز عمل ضد التهابی دراز مدتی دارند. بعد از تزریق معمولا به مدت ۲ تا ۳ ساعت بسته به نوع داروی بیهوشی احساس درد نخواهید داشت، سپس درد احتمالا بعد از ۲۴ ساعت یا کمی بیشتر مجددا ظاهر می شود. اگر چه بعد از این زمان بعضی از افراد در می یابند که دردشان بطور چشمگیری کاهش می یابد. اینکه چه مدت اثر این مسکن باقی می ماند از یک شخص به شخص دیگر بطور قابل ملاحظه ای متفاوت است. اما برای بیشتر آنها، دراز مدت است. در صورتی که به طور مرتب یک ماه از کورتیزون بکار برده شده در این روش استفاده شود اثرات نامطلوبی ایجاد نخواهد شد.

* تزریقات مفصل فسل (پهن): گاهی اوقات مشکل در مفاصل فست در پشت ستون فقرات افزایش می یابد و این حالت می تواند همچنین بوسیله تزریق (با استفاده از آمپول دارای سوزن ظریف) درمان شود. این کار معمولا تحت راهنمایی پرتونگاری با اشعه ایکس انجام می شود چرا که تزریق می تواند دقیقا در محل درست در مفصل انجام شود.

*تزریقات نخاعی: یک تزریق نخای داخل ستون فقرات اطراف خطوطی که نخاع و ریشه های عصبی را احاطه کرده انجام میشود. داروهای بیهوشی موضعی با مقدار کمی از داروی مشابه کورتیزون تزریق می شود. ممکن است این نوع تزریق زمانی به شما توصیه شود که مبتلا به درد سیاتیکی بوده اید که بعد از یک حمله شدید .در بهتر شده اما کاملا بهبود نیافته است..

درمان های مکمل

بعضی از افراد مبتلا به کمردرد به درمانهای مکمل مثل طب سوزنی خوب پاسخ می دهند.

طب سوزنی

طب سوزنی در ناحیه کمر را به سختی می توان کنترل کرد. گاهی اوقات علائم بیماری با مسدود کردن راه عصبی که از میان ستون فقرات به مغز می رود بهبود می یابد.  طب سوزنی اولین بار بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ سال پیش در چین بوجود آمده است و هدف آن تغییر تعادل بین دو نیروی مخالف زندگی بنامهای – پین و یانگ بوده است. طب سوزنی اغلب در پزشکی غربی امروزه استفاده می شود. ما اکنون می دانیم که آن، انتشار مواد شیمیایی طبیعی به نامهای اندروفینز وانکفالینز را بین مغز و نخاع تحریک می کند که می تواند مسیر احساس درد را مسدود نماید. سوزن های استریل به داخل پوست وارد میشوند و سپس برای ایجاد تحریک در داخل پوست می چرخند. برخی از متخصصان طب سوزنی از محل های طب سوزنی سنتی و چینی استفاده می کنند اما برای اکثر آنها این کار بیشتر بر خلاف آداب و رسوم است تا بر خلاف عقیده و اعتقاد. طب سوزنی روی هر کس کار نمی کنند. برخی افراد به خوبی به آن جواب میدهند، برای سایرین فقط یک نفع کوتاه مدت دارد و احتیاج است درمان مجدد تکرار شود و برخی افراد هم هستند که طب سوزنی اصلا هیچ تفاوتی برایشان ندارد.

درمان باتنس (TENS)

 مشکلی که در طب سوزنی وجود دارد این است که وارد کردن سوزنها از طریق پوست و ایجاد تحریک، عمل بسیار ماهرانه ای است و شما باید به یک درمانگاه خاص جهت انجام آن مراجعه نمایید. تنس TENS که بیانگر (تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست) است از طرف دیگر درمانی است که شما می توانید خودتان در خانه آن را انجام دهید. شما پدهای (بالشتکهای) الکتریکی پوشیده شده با ژله خاص را که هادی جریان الکتریسیته هم است بطور ثابت روی پوست خود قرار میدهید. این پدها بعد به یک باطری و محرک متصل می شوند که شما آن را روی کمربندتان می پوشید. وقتی این دستگاه را روشن میکنید پاسها (ضربان های متعدد کوچک الکتریسیته پوست شما را تحریک می کند و شما میتوانید قدرت، تناوب و طول زمان هر پالس را مناسب باخودتان تنظیم کنید. تحریک الکتریکی حسی شبیه به حس سوزش خفیف در پوست شما دارد. و عمل آن مشابه با طب سوزنی است که اعصاب را تحریک کرده و موادی را در مغز و نخاع آزاد می کند که باعث توقف حش . کمردرد میشود. این روش برای افرادی که دارای کمردرد مزمن هستند و وقتی به آن احتیاج دارند می توانند محرک را روشن کنند مفید است. بر خلاف طب سوزنی، تنس نمی تواند به همه کمک کند اما اگر شما درد دائمی داشته باشید باید درباره امکان استفاده از تنیس با پزشک خود مشورت کنید. درمان می تواند گاهی اوقات بطور قابل توجهی موفقیت آمیز باشد.

کمربند (گن) طبی

گن یا کمربند طبی مرکب از یک محافظ کمر محکم است که از قفسه سینه تا لگن کشته شده و همراه با تقویت کننده هایی در پشت است که ممکن است نوارهای فولادی پهن باشد. این نوارها و کمربند به شکل قالب کمر هستند و از کمر و ساختارهای اطراف آن محافظت می کنند. پوشیدن کمربند طبی حرکات کمر شما را محدود می کند و فشار روی شکم شما را افزایش می دهد بنابراین ممکن است درد کمر را تسکین دهد. متاسفانه پوشیدن کمربند به مدت طولانی می تواند منجر به خشکی دائم کمر شود. استفاده به مدت طولانی از شکم بندها بیشتر ضرر دارند تا اینکه مفید و خوب باشند. ما اکنون معتقدیم به اینکه برای بیشتر مردم هدف باید خوب شدن و به حالت اول بازگشتن در حداقل زمان باشد. و به این دلیل است که شکم بندها اکنون به ندرت استفاده میشوند.

درمان از راه جراحی

تخمین زده شده است که تقریبا فقط یک جراحی برای هر ۲۰۰۰ حملات کمردرد لازم است. جراحی باید فقط زمانی در نظر گرفته شود که علائم بیماری شما به سایر درمانها پاسخ نداده است با شما درد شدید و مزمن دارید و یا مشکل شما از آن نوع است که احتمالا بعد از یک عمل جراحی بهبود می یابید. این بدین معنی است که بعید است به محض اینکه حمله کمردرد گسترش می یابد جراحی در نظر گرفته شود. به بیان دقیق تر، ابتدا سایر اشکال درمان امتحان خواهد شد چرا که بیشتر مردم بدون احتیاج به جراحی بهبود می یابند. اگر شما به جایی برسید که عمل جراحی باید برای شما در نظر گرفته شود، جراح شما تحقیقات مفصلی جهت انجام این عمل ترتیب میدهد . فقط انواع خاصی از ناراحتیهای کمر احتمال دارد به خوبی به جراحی پاسخ دهند. بخصوص برای افرادی که درد سیاتیک شدید در پاهایشان دارند این روش نتایج بسیار خوبی را در بردارد. در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از افراد از این نتایج راضی و خوشحال هستند. از طرف دیگر میزان موفقیت برای افرادی که ناراحتی اصلی آنها درد کمرشان است زیاد خوب به نظر نمی رسد. نمی رسد.

چه نوع جراحی؟

انواع مختلفی از جراحی کمر وجود دارد. شایع ترین آنها برداشتن دیسک پایین افتاده است و بیشتر از همه دیسک بین مهره چهارم و پنجم کمری یا بین مهره پنجم و استخوان خاجی برداشته میشود. برای جلوگیری از هر نوع بازگشت مجدد درد معمولا كل دیسک برداشته میشود نه فقط قسمتی که شکسته است. در بعضی از موارد مشکل اصلی بعلت فشار بر روی ریشه های عصبی استخوان ستون مهره ها ایجاد می شود. جراح هدفش این است که با جدا کردن استخوان فضای بیشتری را ایجاد کند و باعث تشکیل این درد شود. گاهی اوقات حرکت بین استخوانهای ستون مهره ها بسیار زیاد است و جراح ممکن است تصمیم بگیرد که آن مهره ها را به یکدیگر وصل کند طوری که بطور ثابت روی یکدیر قرار بگیرند. این حالت به هم جوشی یا ادغام ستون فقرات معروف است.

دوره ی نقاهت

بعد از جراحی احتمالا در عرض چند روز شروع به بلند شدن و راه رفتن خواهید کرد. اغلب شما باید برای چند هفته از یک محافظ کمری (کمربند طبی) استفاده نمایید اما بهتر است که به مدت یک تا دو ماه بعد از عمل جراحی کارهای سبک انجام دهید. چند ماهی طول خواهد کشید تا شما کارهای سنگین دستی را انجام دهید. شما باید همیشه قبل از هر فعالیتی که احتمال دارد باعث ایجاد فشار بیش از حد روی ستون فقراتتان شود با جراح خود مشورت کنید.

توان بخشی فشرده

تعداد کمی از افراد که مبتلا به کمردرد مزمن هستند علائم بسیار خطرناکی از بیماری را گسترش می دهند و متاسفانه بینهایت ناتوان میشوند. یکسری از دلایل مربوط به این موضوع هم شامل آسیب های مکانیکی اطراف ستون فقرات است و البته ترس از اینکه درد ممکن است به اطراف ریشه های عصبی گسترش یابد. ممکن است تغییرات دیگری که میتواند در داخل سیستم عصبی مرکزی رخ دهد نیز در این امر دخیل باشد و مشکل کلی اغلب با ناامیدی و اضراب وخیم تر میشود. متاسفانه درمان این نوع از کمردرد بسیار سخت است. افرادی که در این موقعیت هستند اغلب به مراقبت و تشخیص دلسوزانه و حرفه ای نیازمندند.این نه تنها بررسی مشکلات فیزیکی را در بر می گیرد بلکه عکس العمل بیمار نسبت به آن را هم باید بررسی کرد. مرحله بعدی طرح یک برنامه فشرده توان بخشی، سازگار با شرایط خاص هر فرد است. این برنامه هدفش نه تنها بهبود اعمال فیزیکی است بلکه کمک به شخص برای مقابله با مشکل و رسیدن به زندگی طبیعی تر است. این نوع درمان می تواند برای بیمارانی که شدیدترین ناتوانی را دارند و یا فلج شده اند بسیار موثر باشد. متاسفانه فراهم بودن این نوع از برنامه مثل آن نوعی که ما در منچستر و مرکز درد سالفورد اداره می کنیم بی نهایت محدود است و هم اکنون در مراکز بسیار کمی در دسترس قرار دارند. امید است که این تسهیلات بیشتر از گذشته و به طور گسترده تری در دسترس قرار بگیرند.

نکات کلیدی

* تاریخچه و معاینه بالینی (درمانگاهی) مهمترین بخش از تشخیص است. عکسبرداری ها در بعضی موارد مکمل های مفیدی هستند.

*بیمارانی که از کمردرد رنج می برند باید بفهمند کمرشان چطور حرکت می کند، مشکل از کجاست و چرا انوع متفاوتی از درمان مفید هستند.

*ورزش برای کمر خوب است اما از حرکات ناگهانی و شدید باید پیشگیری کرد.

*انتخاب قرص ها بستگی به مشکل بالینی هر فرد دارد. ناراحتی بیشتر بیماران با یک مسکن ساه مثل پاراستامل یا دارو های ضد التهاب مثل ایبوپروفن کنترل خواهد شد.

*جراحی به ندرت لازم است و در مجموع بیشتر برای درد سیاتیک در پا موثر است تا برای کمردرد بطور خاص.

*برنامه های توان بخشی فشرده، برای افرادی که کمردرد های مزمن و شدید دارند مفید هستند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *