#


چه دمنوش هایی به پاکسازی کبد کمک می کنند؟

16 فوریه 2018 بدون نظر 3761 بازدید

چه دمنوش هایی به پاکسازی کبد کمک می کنند؟

آشنایی با دمنوش هایی که خاصیت پاک کنندگی کبد را دارند

بذز خار مریم

ضد حساسیت، سرطان، افسردگی، سم زدا، صفرا آور، مسهل، معرق، مفید برای قاعدگی زنان، محافظ کبد، هضم کننده ی غذا و کاهش دهنده ی چربی خون است. یک قاشق چای خوری از دانه های خار مریم را با یک لیوان آب به مدت پانزده دقیقه آن را بجوشانید، سپس آن را میل کنید.

بید خشت

بید خشت ماده ای با مزه ی شیرین شبیه به شیر خشت می باشد که ترکیباتی کمی متفاوت و شبیه شکر نیشکر است. از نظر درمانی اثر آن شبیه شیر خشت، ولی کمی ضعیف تر از آن است.

ریشه بابا آدم

این گیاه مدر می باشد، بنابراین یکی از کاربردهای آن پاک سازی بدن و سیستم لنفی از مواد زاید و سموم اضافی است که از طریق ادرار دفع می شود. دارای مواد معدنی و ویتامین Cاست و موجب تقویت بدن می شود. مصرف آن برای پوست مفید و موجب روشنی آن می شود. برای بیماری های معده و دستگاه گوارش مفید است. در گذشته برای مداوای سرخک، مخملک و ذات الریه از آن استفاده می کردند. ریشه آن را خرد کنید و دو قاشق غذاخوری از آن را با دو لیوان آب جوش دم کنید. نکته: افرادی که بیماری هایی مانند فشار خون، دیابت و بیماری قلبی دارند و زنان باردار و شیرده باید برای مصرف این دمنوش با پزشک مشورت کنند.

ریشه قاصدک

قاصدک در درمان نارسایی کبدی، بیماری های نازایی، قند و تنظیم فشار خون، تصفیه خون و تقویت عمومی بدن مؤثر است. این گیاه خون ساز، ضد انعقاد خون، یرقان، یبوست و نفخ است و برای درمان نقرس، آرتروز و آسم به کار می رود. همچنین در مداوای بیماری های خونی و گردش خون مؤثر است و مصرف آن به سلامت و زیبایی پوست کمک می کند. همه بخش های این گیاه (ریشه، برگ، گل) را خشک و پودر کنید. هر بار سی گرم از آن را در یک لیتر آب به مدت دو دقیقه بجوشانید. پس از سرد شدن آن، هر بار یک استکان میل نمایید. این گیاه برای رفع مشکل نازایی مؤثر است.

ریوند چینی (ریواس)

طبیعت گرم و خشک، مسهل ضد برودت معده و کبد، سرفه مزمن، تنگی نفس، سل، زخم ریه و زخم روده است. عطش، یرقان، اخلاط غلیظ و رقیق، دردهای کلیه، مثانه و رحم را از بین می برد.

زنبق

دمنوش زنبق با تحریک کبد در درمان هپاتیت و یرقان مفید است. برای درمان عوارض پوستی مانند آکنه، سوء هاضمه، بیماری روماتیسم و کاهش وزن مؤثراست امروزه برای سم زدایی بدن و افزایش ادرار از آن استفاده می کنند. ضماد تهیه شده از آن با ریشه آسیاب شد، زنبق برای درمان ناراحتی های پوستی، زخم و دردهای روماتیسم به کار می رود. ضماد گرم برگ های تازه زنبق نیز برای رفع تومور و خستگی مؤثر است. برای تهیه دمنوش زنبق، یک قاشق مرباخوری ریشه خشک آن را در یک لیوان آب جوش به مدت ده دقیقه بجوشانید و روزی سه بار مصرف کنید.

شاتره

از خواص درمانی گیاه شاه تره و عصاره آن میتوان به بهبود اختلالات کبدی، برطرف کردن بیماریهای پوستی، مانند اگزما و پسوریازیس (نوعی بیماری پوستی)، کاهش قند خون، مقابله با دیابت و کلسترول، کاهش تپش قلب اشاره کرد، همچنین این گیاه ضداسپاسم، ورم، ادرار آور، آرام بخش و کاهش دهنده فشار خون، تسکین دهنده درد، بند آورنده خونریزی، سمزدا، درمان بیماریهای انگلی و یبوست، تصفیه کننده خون، مقابله کننده با عفونت های بدن، افزایش تعریق بدن، تب بر، مسهل و صفراآور است.

به دو تا چهار گرم از خشک شده این گیاه (مخلوط برگ، ساقه و گل) یک لیوان آب جوش افزوده و پانزده دقیقه بگذارید بماند، سپس آن را صاف نموده و گرم قبل از غذا میل کنید. میتوان روزانه تا سه نوبت نوشیدن این مقدار را (صبح، ظهر، شب) تکرار کرد (در مجموع میتوان روزانه شش تا دوازده گرم گیاه که معادل حدود سه لیوان محصول صاف شده است را مصرف کرد).

نکته: توصیه ی ما به شما این است که دمنوش شاه تره را به صورت گرم مصرف کنید، به این خاطر که با سرد شدن محلول برخی از مواد موجود در آن رسوب خواهد کرد. در بسیاری از موارد عرق شاه تره مورداستفاده است، در حالی که بسیاری از خواص موجود در این گیاه با توجه به روش تهیهای که ذکر شد در محلول باقی میماند؛ بنابراین عرق شاه تره فاقد برخی از این خواص با مقدار مصرف عادی ذکر شده است. توجه: به خاطر داشته باشید که مصرف مقادیر زیاد عرق شاتره ممکن است باعث لرز، تشنج و حتی مرگ شود. در دوران بارداری و شیردهی بهتر است مصرف نشود.

شکوفه گل آلوئه ورا (گونه باربادنسیس میلر)

 بر طرف کننده اختلالات کبدی و سموم، آرام بخش قوی، مؤثر برای رفع مشکلات گوارشی، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و مقوی، تنظیم کننده گوارش و رفلکس اسید، بهبود دهنده سیستم گوارش و هاضمه، ضد قارچ معده، از بین برنده کرم و انگل، تحریک کننده تولید صفراء ضد یبوست، کاهش دهنده استرس، تسکین دهنده درد آرتروز، مفید برای دیابت، ضد جوش و آکنه، ضد چین و چروک و مفید برای زیبایی پوست است. گیاهی بسیار مغذی است که با تأمین املاح و ویتامین ها و اسید آمینه های مورد نیاز مغز و پوست، متابولیسم و سوخت و ساز را بیشتر و عضلات را تقویت می کند. دمنوش الوئه ورا ضد درد، ویروس و بی خوابی است. موجب دریافت «نسولین» و ثبات قند خون، کاهش فشار خون، تنظیم چرخه قاعدگی، تقویت دستگاه گوارش، رفع گرفتگی عضلات و تنظيم اشتها می شود. شربت آن را با عسل، لیموترش و ژل تهیه و مصرف کنید.

روش اول طرز تهیه شربت آلوئه ورا

 ژل شفاف و شسته شده برگ آلوئه ورا را با عصاره یک عدد لیموترش تازه و یا کنسانتره (عصاره) پرتغال را با یک قاشق غذا خوری عسل در چهار لیوان آب بریزی آنها را به مدت دو دقیقه هم بزنید تا مخلوط یک دست شود، سپس مقداری یخ به شربت اضافه کنید و یا شربت را به مدت دو ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملا خنک شود و سپس میل نمایید. در صورتی که مایل بودید شربت آلوئه ورا مطبوع تر تهیه کنید، می توانید حدود پنج سانتی متر ژل آلوئه ورا را در اندازه ۲×۲ میلیمتر بریده و آنها را به شربت آماده شده بیفزایید.

روش دوم طرز تهیه شربت آلوئه ورا

 عصاره ليموترش، عسل و آب را در دستگاه مخلوط کن با هم مخلوط کرده سپس ژل جدا شده از برگ آلوئه ورا که قبلا به قطعات کوچک بریده و یا ساطوری شده را به مخلوط حاصل بیفزایید و خنک میل نمایید.

شیرخشت

شیر خشت با طبیعت سرد و خشک یکی دیگر از گیاهانی می باشد که به صورت صمغ مصرف می شود و با مزه ای شیرینی که دارد بیشتر اوقات به صورت قطعات جامد و تقریبا دایره ای شکل به رنگ های سفید، شیری و یا مایل به زرد، با طعم بسیار شیرین و خنک کننده به دو نام شیرخشت شهری و هراتی موجود است.

خواص درمانی و روش مصرف:

تب:

روش اول: در موارد بالابودن تب، مقدار پنج گرم شیرخشت را با میزان ده گرم شکرتیغار (نهری نزدیک بصره، منشعب از فرات) سائیده شده در یک لیوان آب گرم حل کرده هر دو ساعت یک فنجان از آن بنوشید. روش دوم: برای رفع تب شدید و عفونت کودکان بالای دو سال، باید پنج گرم گیاه را در یک بطری عرق بید کاسنی حل کرده هر یک الی دو ساعت یک مرتبه نصف الی یک فنجان به کودک بخورانید. روش سوم: چنانچه تب ضعیفی دارید پنج گرم آن را با نصف لیوان عرق بیدمشک یا نسترن و مساوی آن آب مخلوط کرده روزی یکی دوبار میل کنید.

تب حصبه:

برای درمان تب حصبه یا روده باید پنج گرم آن را در دو لیوان آب هندوانه حل کرده در حلول روز هر مرتبه یک فنجان از آن را جرعه جرعه نوشید و آن را در یخچال نگهداری نمود.

دیابت:

دیابتی ها برای شیرین کردن داروهای گرم میتوانند دو الی سه گرم آن را در دارو حل کرده میل کنند.

 روشن کننده پوست:

برای تمیز کردن صورت و شاداب کردن آن یک لیوان شیر تازه گاو را با پنج گرم از این صمغ گیاهی مخلوط کرده و سعی کنید در طول روز سه بار پوست صورت را با آن پاک کنید.کسانی که در سنین بالا هستند باید ده گرم شیر خشت را در یک لیتر عرق بید حل کرده در جای خنک نگهداری کنند به طور مرتب هر ساعت یک مرتبه یک فنجان از آن را میل کنند.

صدای معده:

گاهی در اثر مصرف غذاهای نامناسب معده مرتب صدا میدهد. برای رفع کردن این مشکل، سه گرم زیره سیاه را با یک لیوان آب جوش پانزده دقیقه دم کرده و در گرم شیر خشت را در آن حل کنید نیم ساعت بعد از غذا میل کنید.

يرقان:

مقداری شیرخشت را با عرق بید کاسنی مخلوط کرده و روزانه به جای آب میل کنید. باعث پایین آمدن زردی خواهد شد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *