#


ورزش و بیماری های ناشی از کم تحرکی

2 جولای 2018 بدون نظر 1759 بازدید

ورزش و بیماری های ناشی از کم تحرکی

با بیماری های ناشی از کم تحرکی بیشتر اشنا شویم

بنابر پژوهش ها، امروزه شیوه زندگی بیشتر مردم به دلایل متعددی به سمت کم تحرکی و بی تحرکی پیش می رود. پیشرفت های تکنولوژیکی باعث شده که انجام بسیاری از فعالیت ها که قبلا با انرژی بدن انجام می شد، به وسیله ماشين صورت گیرد. استفاده از ماشین رختشویی، ظرف شویی، اتومبیل و آسانسور مثال هایی از این موارد هستند. افزایش ساعات کار و استرس های ناشی از آن که باعث کمبود وقت و حوصله برای پرداختن به فعالیت های جسمانی می شود، دلیل دیگری برای کمتر شدن تحرک افراد است.

از سوی دیگر توسعه شهر نشینی و زندگی در شهرها به علت دور شدن از طبیعت باعث کاهش فعالیت های جسمانی که در اثر زندگی در طبیعت انجام می گیرد، شده است.

امروزه، اوقات فراغت اغلب کودکان و نوجوانان به جای فعالیت های جسمانی و بازی هایی که قبلا رایج بود، با تماشای تلویزیون، فیلم ویدیویی و بازیهای رایانه ای پر می شود و در مجموع باید گفت که بسیاری از کودکان، نوجوانان و جوانان به دلایل فوق و سایر علل از تحرک و آمادگی جسمانی مطلوب برخوردار نیستند. با توجه به آن که زندگی امروزین، نیاز به صرف انرژی بسیار کمی دارد و اغلب افراد اوقات فراغت خود را به صورت غیر فعال می گذرانند، در معرض خطر بیماری های ناشی از کم تحرکی (هیپوکینتیک) هستند.

بیماری های ناشی از کم تحرکی

  1. بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی و مغزی: (این دسته از بیماری ها اولین علت مرگ در تمام کشورهای جهان هستند و کم تحرکی و بی تحرکی از عوامل خطر اصلی برای آنها محسوب می شوند)
  2. افزایش چربی خون
  1. افزایش فشار خون
  2. بیماری قند (دیابت)
  3. اضافه وزن و چاقی و بیماری های ناشی از آن
  4. پوکی استخوان زودرس
  5. کمردرد، دردهای زانو و گردن
  1. انواع آرتروزها
  2. پیری زودرس
  3. برخی از انواع سرطان ها

البته باید در نظر داشت که بیماری های ناشی از کم تحرکی، علل و عوامل خطر متعددی دارند. فقدان فعالیت جسمانی، تغذیه نامناسب، سیگار و عدم توانایی مواجهه مناسب با استرس از جمله این عوامل هستند. بدیهی است که نمی توان نقش سایر عوامل خطر را در ابتلای به این بیماری ها نادیده گرفت. حتی برخی عوامل خطر تظلير سن، جنس و وراثت با اصلاح شیوه زندگی قابل تغییر نیستند اما با اصلاح هر یک از عوامل خطر می توان ریسک چند مورد از این بیماری ها را تغییر داد. مثلا با فعالیت جسمانی و کنترل وزن، خطر بیماری قند، کمر درد و فشار خون بالا کاهش می یابد. از سوی دیگر توجه داشته باشید که کاهش خطر بیماری، به معنی ایمنی در مقابل ابتلای به آن نیست.

مطالعات نشان می دهد که علایم بیماری های ناشی از کم تحرکی در جوانی آغاز می شود. شواهد علمی ساکی از آن است که خطر بیماری های ناشی از کم تحرکی به میزان قابل توجهی در افرادی که فعالیت جسمانی منظم دارند و به آمادگی جسمانی مناسبی دست می یابند، کاهش می یابد. فعالیست جسمانی منظم و آمادگی جسمانی خوب، باعث بهبود وضعیت سلامت و پیشگیری از بیماری ها شده و می تواند جزیی از درمان بیماری ها باشد.

آمادگی جسمانی مناسب، باعث کاهش خطر بیماری های مزمن می شود. بعضی ها تأثیر ورزش را در پیشگیری از این بیماری های مزمن نظير تأثیر واکسن ها در پیشگیری از بیماری های عفونی و میکروبی می دانند. همچنین فعالیت جسمانی می تواند نقش مهمی در کنترل و درمان بیماری ها داشته باشد. در بیماری هایی مثل دیابت. حمله قلبی و کمر دردها و زانو دردها، این نقش بارزثر است. اکنون به شرح مفصل تر این بیماری ها و تأثیر فعالیت جسمانی منظم بر هریک خواهیم پرداخت.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *