#


نشانه ها و عوارض کمبود آب در بدن

11 فوریه 2018 بدون نظر 1321 بازدید

نشانه ها و عوارض کمبود آب در بدن

کم آبی بدن برابر با عصبانی شدن و گرسنه شدن

تقریبا شصت درصد بدن انسان ها را آب تشکیل داده است. برای این که آن ها به خوبی فعالیت کنند بسیار مهم می باشد که هر روز آب به مقدار کافی به آن برسد. هیدراسیون نقش مهمی جهت کمک به ارگا ن های بدن که به طور سودمند فعالیت کنند دارد.

به گزارش ازمن بپرس، گرس دروکا متخصص تغذیه وسلامت بلوکراس(بیمه سلامتی خصوصی) وابسته به دانشگاه میشیگان گفته است: آن چنان که هیدراسیون باعث می شود که هر چیزی به صورت روان کار کند کمبود آب در بدن نیز رخ می دهد زمانی که شما آب به مقدار کم استفاده می کنید و در حالی که شما آب را مصرف می کنید و یا از دست می دهید می تواند موجب از کار افتادن فرآیندهای جسمی تان شود.

به همین دلیل به چه میزان شما باید آب استفاده کنید؟ خانم دروکا اظهار دارد: میانگین آبی که شخص باید مصرف کند تقریبا دو لیتر در یک روز می باشد و بیشتر از آن در دماهای بالاتر و یا چنانچه به صورت خاصی در تکاپو هستید (به طور مثال در ورزش و کارهای نظیر آن).

کمبود آب در بدن می تواند به خاطر مصرف کم آب و یا از طریق چیزهایی مانند اسهال، استفراغ ، تب، تعریق بیش از اندازه، دفع ادرار فزاینده،  به عنوان مثال در نتیجه دیابت یا به خاطر مصرف داروهای ویژه ای به وجود بیاید. ولی واقعا چه چیزی در بدن شما رخ می دهد زمانی که به مرحله کم آبی بدن می رسید؟ شش نشانه و عوارض احتمالی از ملایم تا شدید را می توان مورد بحث قرار داد.

۱-شما حتی زمانی که گرسنه نیستید احساس گرسنگی می کنید. بیشتر اوقات اشخاص، کم آبی بدن را با گرسنگی اشتباه می گیرند. متخصص تغذیه کری گانس می گوید: چنانچه شما هم اکنون غذا خورده اید ولی احساس سیری نمی کنید یک لیوان آب بنوشید و ببینید آیا بدن تان واقعا از شما باز هم غذای دیگری می خواهد و یا خیر. علاوه بر این گانس گفته است: پژوهش ها نشان می دهد نوشیدن آب باعث می شود که شما احساس سیری کنید. مصرف آب پیش از شروع غذا به شما کمک می کند که بدانید به چه میزان واقعا گرسنه هستید. به همین دلیل شما می توانید غذا بخورید تا این که سیر شوید نه این که در واقع شکم تان را پر کنید.

۲-چنانچه احساس خستگی، گیج بودن، قاتی کردن و حتی احساس سر گیجه می کنید، کمبود آب در بدن می تواند درهر دوی سطوح انرژی و شناسایی آن مشکل به وجود می آورد. در واقع دروکا آن را علت رایج برای خستگی هر روزه می داند. تمام دستگاه بدن ما به اکسیژن وابسته می باشد که از طریق خون ما برای کارکرد بدن فراهم می شود.

دکتر دروکا می گوید : هنگامی که فرایند واگذاری خون از طریق کم آبی بدن تحت تاثیر قرار می گیرد، هیچ کدام از ارگان های بدن ما آن طوری که باید، فعالیت نمی کنند و موجب کندی و تنبلی نه فقط بدن بلکه ذهن می شود و باعث ایجاد مشکلات کوتاه مدت می شود و علاوه بر این کمبود آب در بدن همچنین می تواند به تغییر حالت ها مانند منتهی به عصبانیت شود.

۳-یبوست دارید عدم تعادل مایعات می تواند منجر به یک بک آپ مهم در دستگاه گوارش ما شود. ما در مورد فیبر به عنوان یک راه حل اولیه برای یبوست فکر می کنیم. ولی آب به همان میزان اهمیت دارد. خانم دکتر دروکا گفته است: من به بیمارانم فیبر را به عنوان یک رفتگر خیابان دل و روده تفسیر می کنم. به این دلیل که فیبر کمک می کند سموم از بدن خارج شوند، ولی این سموم از دستگاه گوارش ما نمی توانند بدون فلاش کردن خارج شوند و ما برای این کار به آب نیازمند هستیم.

۴-اگر بدن تان دچار کم آبی شود پوست تان تحریک می شود، تاثیرات آن می تواند به طور قطع و یقین در پوست شما مشاهده شود. همچنین متخصص بیماری های پوست می گوید : پوست خشک که بدون هیچ روغنی می باشد از پوستی که بدون آب است متفاوت می باشد.

در هر صورت بعضی از نشانه های مشابه وجود دارند مانند لاغری , حساسیت, کندی, خارش و سفتی. پوستی که فاقد آب می باشد همچنین می تواند مستعد بروز جوش باشد و همزمان احساس خشکی و نیاز به روغن وجود داشته باشد.

۵-شما در معرض خطر بالای حمله قلبی و شوک حجم خون قرار گرفته اید ،آب برای کارکرد مناسب قلب بسیار ضروری می باشد. زمانی که شما به مقدار کافی آب در بدن تان نداشته باشید به طور جدی کارهای سیستم قلبی و عروقی شما با مشکل روبه رو می شود.

کمبود آب در بدن باعث می شود رگ های خونی شما تنگ شود و خون شما را ضخیم تر می کند. به این معنا که قلب شما باید کار بسیار فراوانی را انجام دهد تا بتواند عمل پمپ کردن به بدن را انجام دهد.

دکتر دروکا می گوید: در موردهای به اندازه کافی جدی, این مسئله می تواند بدن را در شوک اتفاق قلبی و عروقی قرار دهد. یک شرایط  تهدید کننده جانی که در آن قلب تان از پمپ کردن کافی خون به بدن تان ناتوان می شود.

کمبود آب در بدن علاوه بر این می تواند باعث شود که حجم خون بدن شما کم شود و می تواند موجب چیزی شود که هیپوولمیسم و یا همان حجم خون کمتر و سایر عوارضی که جان بیمار را تهدید می کند شود.

۶-چنانچه شما بیشتر دچار عفونت مثانه، عفونت کلیه و یا عفونت مجاری ادراری می شوید کلیه ها و آب یک نوع ارتباط وابسته با هم دارند. کلیه ها برای ترتیب دادن به تعادل آب بدن شما فعالیت می کنند. آن ها علاوه بر این ضایعات را از جریانات خون خارج می کنند. دکتر دروکا می گوید: همراه با کبد شما, کلیه ها فیلترینگ طبیعی دستگاه بدن تان را انجام می دهند. آن ها به آب نیازمند هستند تا به طور صحیح فعالیت کنند و چنانچه آب به اندازه کافی نداشته باشند که فعالیت شان را انجام دهند باعث می شود که شما با عفونت های مثانه و مجاری ادراری مواجه شوید.

همچنین ذخیره های نمک و معدنی که به طور طبیعی جمع آوری می شوند در کلیه تان نیاز به آب دارند تا تفکیک شوند. همچنین دکتر دروکا گفته است: بدون آب، آن انباشته ها به سنگ های دردناک کلیوی تبدیل می شوند.

بهترین راه برای پیشگیری از این رویداد در حقیقت توصیه شده است که هر روز به دنبال استفاده از دو لیتر آب باشید که می تواند به شکل های گوناگون باشد. گانس اشاره می کند که شما می توانید مایعات ضروری را از غذاها تهیه کنید مانند سوپ ها، میوه ها، سبزیجات و نوشیدنی هایی نظیر آب و قهوه. شما باید مواظب استفاده از کافیین , شکر و کالری ها باشید و از آن ها به مقدار زیادی که باعث آسیب رساندن به بدن تان می شود پرهیز کنید. برای این کار دکتر شما و یا یک متخصص تغذیه می تواند در تشخیص سطح سلامت به شما کمک کند. به طور کلی عاقلانه است تمرکزتان را روی آب ساده بگذارید تا حداقل مصرف توصیه شده را به طور روزانه تهیه کنید.

چنانچه بعضی از نشانه های ملایم که در بالا گفته شد را تجربه می کنید مانند احساس خستگی , گیج بودن و یا گرسنگی – گانس توصیه می کند که کمی آب بنوشید و مشاهده کنید که آیا این نشانه ها بر طرف می شوند. ولی چنانچه آن ها باقی ماندند و یا اگر شما نشانه های شدیدتری را تجربه می کنید توصیه می شود که به پزشک مراجعه کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *