#


مرگ بر اثر “آلودگی هوا” بیش از “سانچی” است

17 ژانویه 2018 بدون نظر 1453 بازدید

مرگ بر اثر “آلودگی هوا” بیش از “سانچی” است

مرگ بر اثر “آلودگی هوا” بیش از “سانچی” است

به گزارش ازمن بپرس، سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت در مراسم پرده برداری از پروژه ایرانوم که صبح امروز ۲۶دی ماه در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برقرار شد گفته است: آرزومندیم که بتوانیم از کسانی که استعدادشان شناسایی شده است و یا نشده است در اداره کشور به کار ببریم.

دکتر هاشمی در ادامه افزود: بزرگ ترین مشکلی که در بشر وجود دارد جهل وی می باشد. یکی از بزرگ ترین غصه هایی هم که وجود دارد این است که اکثر راه ها را سایر افراد رفته اند و موقعیت آن برای ما نیز مهیا می باشد ولی خودمان را از آن بی بهره می کنیم و معلوم شده است که ما به عنوان یک بشر ناتوانی های بسیاری را داریم. چیزی که امروز در کشور و به عنوان پروژه ایرانوم شروع شده است بیست سال پیش و شاید هم بیشتر در مراکز پژوهشی مدرن در سراسر جهان شروع شده بود. این پروژه برای آغاز مسیر بسیار طولانی را در پیش دارد.

وی همچنین افزود: زمانی که نمی دانیم و برای دانستن آن سعی مان را می کنم بسیار خوب است. در کشور ما در زمان قاجار دانش آموزانی که با دست چپ می نوشتند را تنبیه می کردند ولی مدتی بعد به این مسئله پی بردند که این مشکل از بچه نیست. چیزهایی که شبیه به این است در شرایط امروز بسیار زیاد می باشد.

هاشمی بیان کرد: مشاهده می کنیم که پس از ۱۰۰تا ۱۵۰سال هنوز بر این اصرار هستیم که برداشت های شخصی که برای خودمان است را عملی کنیم. در حال حاضر در زمینه های گوناگون مدیریتی از این سوء برداشت ها بسیار فراوان می باشد.

وزیر بهداشت با اظهار تاسف برای دریانوردان ایرانی که در نفتکش سانچی جان شان را از دست داده اند بیان کرد: در کشور ما هر روز یک و نیم  برابر این حادثه رخ می دهد از جمله تصادفات و درگیری ها و سانچی تنها قسمتی از آن می باشد. راه چاره ای که برای آن وجود دارد نیز در قسمت اجتماعی می باشد و باید جلوگیری را بر در مان های دست و پا شکسته ترجیح داد.

هاشمی در ادامه افزود: در کشور هر روز به اندازه سانچی در درگیری ها، چند تن از افراد را از دست می دهیم. تعداد مرگ ناشی از آلودگی هوا نیز کمتر از افراد فوت شده در نفتکش سانچی نیز نمی باشد. بلاهای طبیعی هم بسیار زیاد می باشد؛ یا زمین می لرزد و یا این که از آسمان هیچ بارانی نمی بارد. در نواحی پیرامون کشور نیز همیشه تنش، جنگ و تروریست به چشم می خورد. بنا براین ضرورت ایجاد شده است که در زمینه توانبخشی کارهای بسیاری را انجام دهیم.

وی بیان کرد: این درمان حق تمام افراد می باشد مخصوصا کسانی که برای دفاع از کشور دچار معلولیت شده اند. تا به حال چندین کار اعمال شده است ولی همچنان فاصله ی زیادی با استانداردهای بین المللی داریم. این نوعی ظلم به حساب می آید که نتوانیم در این قسمت از علم بشر به کار ببریم. وزارت رفاه و بهزیستی هم قادر است از کارهایی که در این زمینه انجام شده است استفاده کنند. وزارت کشور نیز نیازمند این است که مطالعات گسترده و استواری را در زمینه اجتماعی انجام دهد. زیرا ما در کشور تضاد و اختلافات زیادی را شاهد هستیم. در کشور تنوع بسیاری وجود دارد مانند تنوع قومی، دینی، اختلاف طبقاتی و… و به همین خاطر نیاز است که این وزارت خانه از دانشگاه های گوناگون کمک بگیرد.

هاشمی در ادامه این مراسم با توجه به مبلغ یک میلیون یورویی شروع پروژه ایرانوم بیان کرد: متاسفم که همه ی هزینه ای که برای شروع این پروژه بزرگ پرداخت شده است، یک میلیون یورو بیشتر نمی باشد. کاش این مسئله به گوش کسانی که باید برسد، برسد که همین مبلغ دل چندین نفر از دانشجویان و جوانان علاقه مند را شاد می کند. یک میلیون یورو پول زیادی نیست، هر روز از این چنین پول هایی در کشور بیهوده صرف می شود. در صورتی که می توان با به کار بردن آن ها از استعدادهای کشور استفاده کرد.

وزیر بهداشت در ادامه بیان کرد: پروژه ایرانوم زمان نوزادی اش را شروع کرده است و کار بسیاری دارد تا بتواند رشد کند. برای من همچنان قابل باور نمی باشد که با بازسازی ژنی می توان تعداد زیادی از بیماری ها را حتی در سن های بالا درمان کرد. فکر می کنم اگر این برنامه ملی باشد و به شکل جزیره ای ادامه دار نشود، قادر خواهد بود که به جای رقابت منفی ثروت به وجود بیاورد و برای کشور رفتارسازی برابری اعمال کند.

وی همچنین در کنار این مراسم در مورد چگونگی کارسازی پروژه ایرانوم بر سلامت مردم بیان کرد: از بین یک و نیم نوزاد زنده به دنیا آمده در سال، دو درصد آن ها به معلولیت مبتلا می شوند. این مسئله بستگی به ژن آن ها دارد. اگر اطلاعاتی در مورد تغییرات ژنی این نوزادان داشته باشیم می توان مانع تولدهای پیاپی به همراه معلولیت در یک خانواده شد. همچنین می توان برخی از این معلولیت ها را درمان کرد.

وزیر بهداشت گفت: در زمینه پزشکی بلند پروازی هایی وجود دارد که می گوید هر فردی باید دارویی که متناسب با زن او می باشد تجویز شود. این مسئله بخشی از علم امروزی می باشد و در دنیا نیز جدید است. این پروژه را در ایران جدیدا در شهر مشهد شروع کرده اند. آرزومندیم که در این حوزه از مراکز علمی دنیا عقب نمانیم.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *