#


فشار خون بالا: علل، علائم و درمان

فشار خون
3 آگوست 2017 بدون نظر 1191 بازدید

فشار خون بالا: علل، علائم و درمان

فشار خون، مقدار نیرویی است که در برابر دیواره های شریان ها اعمال می شود، زیرا خون از طریق آنها جریان می یابد.

اگر یک فرد دارای فشار خون بالا باشد بدان معنی است که دیواره های شریان ها بارها و بارها فشار زیادی را دریافت می کنند – فشار برای افزایش تشخیص فشارخون باید تایید شود. در پزشکی، به معنای مزمن برای یک دوره پایدارو مداوم است؛ .

به گفته انجمن قلب آمریکا، در ایالات متحده، حدود ۸۵ میلیون نفر فشار خون بالا دارند – حدود ۱ در هر ۳ بزرگسالان بالای ۲۰ سال. موسسه ملی بهداشت (NIH) تخمین می زند که حدود دو سوم افراد بالای ۶۵ سال در ایالات متحده دارای فشار خون بالا هستند.

اگر بدون درمان یا کنترل نشده باقی بمانید، فشار خون بالا می تواند بسیاری از مشکلات سلامتی را ایجاد کند. این شرایط شامل نارسایی قلبی، از دست دادن بینایی، سکته مغزی، و بیماری کلیه است.

فشار خون بالا چیست؟

قلب عضله ای است که به طور مداوم – در طول هر دوم زندگی ما – خون را در همه جای بدن پمپ می کند.

خون که دارای سطوح اکسیژن پایین است، به سمت ریه ها، که در آن اکسیژن تامین می شود، پمپ می شود. سپس خون غنی از اکسیژن به وسیله قلب اطراف بدن به منظور تامین عضلات و سلول های ما تزریق می شود. پمپاژ خون باعث ایجاد فشار و فشار خون می شود.

هر کسی که فشار خون آن ۱۴۰/۹۰ mmHg یا بیشتر برای یک دوره پایدار است، گفته شده است فشار خون بالا دارد.

فشار خون معمولا به پنج دسته تقسیم می شود:

فشار خون پایین
mmHg سيستوليک ۹۰ يا کمتر، يا
Diastolic mmHg 60 یا کمتر
طبیعی
mmHg سيستوليک ۹۰-۱۱۹ و
Diastolic mmHg 60-79
فشار خون بالا
mmHg سینتیک ۱۲۰-۱۳۹، یا
Diastolic mmHg 80-89
فشار خون بالا مرحله ۱
mmHg سيستولي ۱۴۰-۱۵۹، يا
Diastolic mmHg 90-99
فشارخون بالا مرحله ۲
mmHg سيستوليک بيش از ۱۶۰، يا
Diastolic mmHg بیش از ۱۰۰

علائم فشار خون بالا

اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا هیچ علائمی را تجربه نمی کنند تا زمانی که سطح حدود ۱۸۰/۱۱۰ mmHg برسد.

نشانه های فشار خون بالا به طور معمول عبارتند از:

سردرد – معمولا چند روز طول می کشد.
تهوع – احساس ناراحتی و ناراحتی در معده با تمایل به استفراغ.
استفراغ – کمتر از حالت معمول تهوع است.
سرماخوردگی – سرگیجه، بی ثباتی و سرگیجه.
تاری دید یا دوگانه (دیالوپیا).
Epistaxis – خونریزی بینی.
Palpitations – احساسات ناخوشایند ضرب و شتم نامنظم و یا نیرومند قلب.
تنگی نفس .

هر کسی که این علائم را تجربه می کند باید بلافاصله به پزشک خود مراجعه کند.

کودکان مبتلا به فشار خون بالا ممکن است علائم و نشانه های زیر را داشته باشند:

سردرد
خستگی.
تاری دید.
خونریزی بینی
فلج بل – عدم توانایی کنترل عضلات صورت در یک طرف چهره.

نوزادان و نوزادان بسیار جوان با فشار خون بالا ممکن است علائم و نشانه های زیر را تجربه کنند:

عدم پیشرفت
تشنج
تحریک پذیری
لتارگی
ناراحتی تنفسی

افرادی که با فشار خون بالا تشخیص داده می شوند باید فشار خون خود را مرتبا بررسی کنند. حتی اگر شما عادی باشد، باید حداقل پنج بار در هر ۵ سال یک بار چک کنید، و بیشترچک شوید در صورت داشتن هر گونه عوامل مشارکت کننده.

عوارض جانبی

اگر فشار خون بالا درمان نشود، فشار بیش از حد بر روی دیواره های شريانی می تواند منجر به خسارت عروق خونی (بیماری قلبی عروقی) و همچنین ارگان های حیاتی شود. میزان آسیب بستگی به دو عامل دارد. شدت فشار خون و مدت زمان لازم برای درمان.

در زیر لیستی از برخی از عوارض احتمالی فشار خون بالا است:

سکته مغزی – جریان خون به مغز توسط انسداد یا شکستن یک شریان به مغز آسیب می زند و سلول های مغزی می میرند.
حمله قلبی – عضله قلب به علت کاهش جریان خون میمیرد.
نارسایی قلب – قلب تلاش می کند تا به اندازه کافی خون را برای پاسخگویی به نیازهای کل بدن پمپ کند. این اتفاق می افتد زیرا پس از فشار دادن فشار خون به عروق خونی، عضله قلب ضعیف می شود.
لخته خون – برخی از خون از مایع به جامد (ترومبوز) تبدیل می شود. برخی از لخته های خون می توانند عوارض جدی ایجاد کنند.
Aneurysm – برانگیختگی بر روی دیواره ورید، شریان یا قلب است. دیوار ضعیف است و ممکن است شکسته شود.
بیماری کلیه – فشار خون بالا اغلب عروق خونی کوچک در کلیه ها را خنثی می کند و باعث کلیه هایی می شود که به درستی کار نمی کنند. در نهایت کلیه ها می توانند به طور کامل (نارسایی کلیه) شکست بخورند.
چشم (رتینوپاتی هیپرتونیک) – فشار خون بالا درمان نشده می تواند منجر به رگ های خونی ضخیم، تنگ شده یا پاره شده در چشم شود، که می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود.
سندرم متابولیک – این اختلال متابولیسم بدن است، از جمله کمر کمر، HDL خون پایین (کلسترول خوب)، فشار خون بالا و سطح بالای انسولین. اگر بیمار مبتلا به فشار خون بالا باشد، احتمال دارد سایر مولفه های سندرم متابولیک را به طور قابل توجهی افزایش دهد و خطر ابتلا به دیابت، سکته مغزی و بیماری قلبی را افزایش دهد.
مشکلات شناختی و حافظه – اگر فشار خون بالا همچنان درمان نشده باشد، توانایی بیمار برای به یاد آوردن چیزها، یادگرفتن مفاهیم ،درک کردن آنها ممکن است در نهایت تحت تاثیر قرار گیرد .

علل

هنگامی که به علل فشار خون بالا اشاره می شود، به دو دسته تقسیم می شود:

فشار خون بالا ضروری (فشار خون اولیه) – هیچ علتی مشخص نشده است.
فشارخون ثانویه – فشار خون بالا یک علت اصلی دارد، مانند بیماری کلیوی یا یک دارو خاص که بیمار مصرف می کند.

اگر چه علت مشخصی برای فشار خون بالا ضروری نیست، شواهد قوی وجود دارد که برخی از عوامل خطر را برای احتمال ایجاد شرایطی مرتبط می کند. بسیاری از علل زیر عوامل خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند.

۱) سن

هر چه سن شما بالاتر باشد احتمال ابتلا به فشار خون بالا بیشتر است.

۲)وجود در خانواده

اگر شما دارای اعضای خانواده نزدیک با پرفشاری خون هستید، احتمال وجود آن به میزان قابل توجهی بالاتر است. یک تحقیق علمی بین المللی هشت تن از تفاوت های ژنتیکی مشترک را که ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد شناسایی کرد.

۳) دما

مطالعه ای که ۸،۰۱۸ شرکت کننده را در سن ۶۵ سالگی تحت نظارت انجام داد نشان داد که مقادیر فشارخون سیستولیک و دیاستولیک در طول سال به طور قابل توجهی متفاوت است و با توجه به توزیع دمای هوای فصلی. وقتی خون گرم شد، فشار خون کم شد و وقتی سرد شد، افزایش یافت.

۴) زمینه قومی

شواهد نشان می دهد که افراد مبتلا به سرخجه آفریقایی یا جنوب آسیا در معرض خطر ابتلا به فشارخون بالا هستند، در مقایسه با افرادی که عمدتا قفقاز یا آمریکایی های قومی یا آمریکایی هستند.

۵) چاقی و اضافه وزن

هر دو افراد اضافه وزن و چاق بیشتر در معرض فشار خون بالا هستند، در مقایسه با افرادی که وزن طبیعی دارند.

۶) برخی جنبه های جنسیتی

به طور کلی، فشار خون بالا در مردان بالغ بیشتر از زنان بالغ است. با این حال، پس از ۶۰ سال، هر دو مردان و زنان به طور یکسان حساس هستند.

۷) عدم فعالیت فیزیکی

عدم ورزش، و همچنین داشتن یک شیوه زندگی بی تحرک، خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد.

۸) سیگار کشیدن

سیگار کشیدن باعث کاهش رگهای خونی می شود و فشار خون بالا را افزایش می دهد. سیگار کشیدن باعث کاهش میزان اکسیژن خون می شود، بنابراین ضربان قلب به منظور جبران پمپ، باعث افزایش فشار خون می شود.

۹) مصرف الکل

به گفته محققان، افرادی که به طور منظم نوشیدن فشار خون سیستولیک بالاتر از افرادی که نمی کنند. آنها دریافتند که فشار خون سیستولیک در مصرف کنندگان مکرر حدود ۷ میلی متر جیوه بالاتر از افرادی است که نوشیدن ندارند.

۱۰) مصرف زیاد نمک

محققان گزارش دادند که جوامع که مردم زیادی نمک می خورند فشار خون پایین تر از مکان هایی است که افراد زیادی نمک می خورند.

۱۱) رژیم غذایی با چربی بالا

بسیاری از متخصصان سلامت می گویند که رژیم غذایی با چربی بالا باعث افزایش فشار خون بالا می شود. با این حال، اکثر متخصصین تغذیه بر این نکته تاکید می کنند که مشکل چربی چربی نیست بلکه نوع چربی است.

چربی های گیاهی مانند آوکادو، آجیل، روغن زیتون و روغن امگ برای شما مفید است. چربی اشباع شده، که در غذاهای حیوانی و همچنین چربی های ترانس، شایع است، برای شما بد است.

۱۲) استرس ذهنی

مطالعات مختلف شواهد قانع کننده ای ارائه داده اند مبنی بر اینکه استرس ذهنی، به خصوص در طولانی مدت، می تواند تاثیر جدی بر فشار خون داشته باشد. یک مطالعه نشان داد که نحوه کنترل ترافیک هواپیما از استرس ممکن است بر این باشد که آیا آنها در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا در زندگی قرار دارند یا خیر.

۱۳) دیابت

افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بالای ابتلا به فشار خون بالا هستند. در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱، قند خون بالا یک عامل خطر برای پرفشاری خون است – کنترل قند خون موثر و پایدار با انسولین، خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش می دهد.

افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ در معرض فشار خون بالا به علت قند خون بالا و همچنین عوامل دیگر مانند اضافه وزن و چاقی، داروهای خاص و برخی بیماری های قلبی عروقی هستند.

۱۴) پسوریازیس

مطالعه ای که ۷۸۰۰۰ زن را به مدت ۱۴ سال دنبال کرد، دریافتند که داشتن پسوریازیس به یک خطر بالاتر از فشار خون بالا و دیابت مرتبط است. پسوریازیس یک بیماری سیستم ایمنی است که بر روی پوست ظاهر می شود و به صورت ضخیم تر و نرم تر می شود.

۱۵) بارداری

زنان باردار در معرض خطر ابتلا به فشارخون بالا نسبت به زنان باردار هستند. این شایع ترین مشکل پزشکی است که در دوران بارداری رخ می دهد و ۲ تا ۳ درصد از همه حاملگی ها را پیچیده می کند.

تشخیص

وقتی فشار خون را اندازه گیری می کنیم، دو نوع فشار را اندازه گیری می کنیم:

فشار سیستولیک – فشار خون زمانی که قلب قرارداد، به ویژه لحظه حداکثر نیرو در طول انقباض. این اتفاق می افتد زمانی که بطن چپ قلب قرارداد.
فشار دیاستولیک – فشار خون بین ضربان قلب، زمانی که قلب در حال استراحت و گسترش است (باز کردن، گسترش).

هنگامی که یک فشار خون شخصی برداشته شود، پزشک یا پرستار باید هر دو فشار سیستولیک و دیاستولیک را اندازه گیری کنند. این ارقام معمولا با شماره بزرگتر اول (فشار سیستولیک) ظاهر می شود، و به دنبال آن یک عدد کوچکتر (فشار دیاستولیک) است. این رقم با اختصار “mmHg”، یعنی میلی متر جیوه همراه است.

اگر به شما گفته شده است که فشار خون شما بیش از ۱۲۰ (۸۰/۸۰ mmHg) است، این به معنی فشار سیستولیک ۱۲۰mmHg و فشار دیاستولیک ۸۰mmHg است.

فیشمنونومتر

اکثر مردم نابینا این دستگاه را دیده اند. این حالت است مچ دست یک کاف تورم دار که در اطراف بازو بسته می شود. هنگامی که کاف باد می شود، جریان خون را محدود می کند. یک فشار سنج جیوه یا مکانیکی این فشار را اندازه گیری می کند. فشارخون همیشه با یک وسیله برای تعیین اینکه چه فشار جریان خون فقط شروع می شود، و با چه فشار ناشی از آن مواجه است. به عنوان مثال، یک دستگاه اسپوگرمومنوم دستی همراه با یک استتوسکوپ استفاده می شود.

دستبند به آرامی در اطراف بازو قرار می گیرد، تقریبا در همان ارتفاع به عنوان قلب در حالی که بیمار با پشتیبانی بازو نشسته است (استراحت کردن روی صندلی). بسیار مهم است که اندازه دستبند مناسب باشد. اگر آن را خیلی سفت ببندید، اشتباه زیادی در خواندن آن خواهد بود و عدد بسیار بالا نشان خواهد داد؛ اگر بیش از حد گشاد باشد، عدد نمایش داده شده آن بسیار کم خواهد بود.
دستبند تا زماني كه شريان به طور کامل مانع (انسداد) شود، باد مي شود.
پرستار، پزشک یا هر کسی که معاینه انجام می دهد، با استتوسکوپ به آرتریت باکتری در آرنج گوش می دهد و به آرامی فشار دستبند را آزاد می کند (آن را تخلیه می کند).
همانطور که فشار دستبند ها کاهش می یابد، یک صدای لرزشی یا صدای تپش را می شنوید وقتی که جریان خون دوباره شروع می شود .
فشار در نقطه زمانی که صدا شروع می شود ذکر شده و به عنوان فشار خون سیستولیک ضبط می شود.
کاف تا زمانی که هیچ صدای شنیده نشود، بیشتر کاهش می یابد. در این مرحله آزمونگر ضبط و ثبت فشار خون دیاستولیک را نشان می دهد.

با سنسور دیجیتال، همه چیز با سنسورهای الکتریکی انجام می شود.

با پیشرفت تکنولوژی پوشیدنی جدید، مردم اکنون می توانند فشار خون خود را در خانه دنبال کنند. شما می توانید بررسی خود را از بهترین مانیتور فشار خون در خانه بخوانید.
تأیید فشار خون بالا به چندین خواندن نیاز دارد

یک بار خواندن فشار خون برای تشخیص فشار خون بالا در بیمار کافی نیست. فشار خون مردم در طول روز ممکن است متفاوت باشد، بازدید از پزشک ممکن است این مطلب را بخاطر داشته باشد چرا که بیمار مضطرب یا استرس دارد و غذا خوردن ممکن است موقتا قرائت فشار خون را تحت تاثیر قرار دهد.

همانطور که تعریف پرفشاری خون به عنوان “فشار خون مکرر افزایش یافته” تعریف می شود، GP (پزشک عمومی، پزشک مراقبت های اولیه) مجبور است چندین قاعدگی را در یک دوره تعیین شده طی کند. این ممکن است از یک هفته جداگانه سه اندازه گیری جداگانه داشته باشد – اغلب قبل از اینکه یک تشخیص تایید شود، نظارت طول می کشد.

در بعضی موارد نادر، اگر فشار خون بسیار بالا باشد یا آسیب اندام انتهایی وجود داشته باشد، تشخیص ممکن است بلافاصله انجام شود تا درمان سریعا آغاز شود. آسیب اندام انتهایی به طور کلی به آسیب اعضای اصلی که توسط سیستم گردش خون تغذیه می شود، مانند قلب، کلیه ها، مغز و چشم ها منجر می شود.

اختلال کلیه – اگر بیمار عفونت مجاری ادراری داشته باشد، اغلب ادرارکردن یا درد کمتری در قسمت شکم گزارش شود، ممکن است علائم یا نشانه های بیماری کلیوی باشد. اگر پزشک گوش طبی را در کنار شکم قرار می دهد و صدای خون عصبی را می شنود ، این می تواند نشانه ای از تنگی باشد – باریک شدن یک شریان که کلیه را تامین می کند.

آزمایش های اضافی برای فشار خون بالا

دکتر همچنین می تواند آزمایشات زیر را برای تشخیص فشار خون بالا مرتب کند:

آزمایش ادرار و خون – علت اصلی ممکن است به دلیل کلسترول، پتاسیم بالا، قند خون، عفونت، نارسایی کلیه و غیره باشد. پروتئین یا خون در ادرار ممکن است سبب آسیب کلیه شود. گلوکز بالا در خون ممکن است دیابت را نشان دهد.

تست ورزش استرس – بیشتر برای بیماران مبتلا به فشار خون مرزی استفاده می شود. این معمولا شامل دوچرخه ثابت و یا راه رفتن بر روی تردمیل است. تست استرس بررسی می کند که چگونه سیستم قلبی عروقی بدن پاسخ به فعالیت فیزیکی را افزایش می دهد. اگر بیمار دارای فشار خون بالا باشد، این اطلاعات قبل از شروع تمرین، مهم است. این آزمایش، فعالیت الکتریکی قلب و همچنین فشار خون بیمار را در طول تمرین نظارت می کند. یک آزمون تنش تمرین گاهی اوقات مشکلات را نشان می دهد که در هنگام استراحت بدن آشکار نیست. اسکن تصویربرداری از خون قلب ممکن است در همان زمان انجام شود.

ECG (الکتروکاردیوگرام) – این فعالیت الکتریکی قلب را آزمایش می کند. این تست بیشتر برای بیماران با خطر بالای مشکلات قلب مانند فشار خون بالا و سطح کلسترول بالا استفاده می شود. ECG اولیه یک خط پایه است. اکوکاردیوگرافیهای بعدی ممکن است با مقیاس اولیه مقایسه شوند تا تغییرات را نشان دهند که ممکن است به بیماری عروق کرونر یا ضخیم شدن دیواره قلب اشاره کند.

نظارت Holter – بیمار دارای یک دستگاه قابل حمل ECG است که به مدت ۲۴ ساعت به الکترودها بر روی سینه متصل است.

اکوکاردیوگرام – این دستگاه با استفاده از امواج اولتراسوند که قلب را در حرکت نشان می دهد. پزشک قادر خواهد بود تا مشکلات، مانند ضخیم شدن دیوار قلب، دریچه های قلب دچار مشکل، لخته شدن خون و مایع بیش از حد در اطراف قلب را تشخیص دهد.

درمان ها

درمان فشار خون بالا بستگی به عوامل متعددی دارد مانند شدت آن، خطرات ناشی از سکته مغزی یا بیماری قلبی عروقی، و غیره.

فشار خون کمی بالا

پزشک ممکن است برخی از تغییرات شیوه زندگی را پیشنهاد کند، اگر فشار خون بیمار فقط کمی بالا باشد و خطر بیماری قلبی عروقی در نظر گرفته شود.

فشار خون متوسط

اگر فشار خون بیمار نسبتا بالا باشد ،پزشکان معتقدند خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی طی ده سال آینده بالاتر از ۲۰٪ است.احتمالا دکتر برای بیمار دارو تجویز می شود و تغییرات شیوه زندگی را توصیه می کند.

فشار خون شديد

اگر سطح فشار خون ۱۸۰/۱۱۰ mmHg یا بالاتر باشد، پزشک بیمار را به یک متخصص (متخصص قلب) ارجاع می دهد.

 

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *