#


عوامل ایجاد سرگیجه و عدم تعادل

عوامل ایجاد سرگیجه
7 ژانویه 2019 بدون نظر 1865 بازدید

عوامل ایجاد سرگیجه و عدم تعادل

عوامل ایجاد سرگیجه

از عوامل ایجاد سرگیجه می توان به از دست دادن تعادل، احساس غش، تاری دید و حس حرکت در سر اشاره کرد. سرگیجه به دو حالت در افراد بروز می کند:

  • احساس سبکی سر
  • احساس دوران سر

سرگیجه چیست؟

سرگیجه از جمله موارد شایعی است که افراد بزرگسال به خاطر ان به پزشک مراجعه می کنند .این عارضه به ندرت از عوامل یک بیماری خطرناک است.  تقریباً ۴۰ درصد از افرادی که بالای ۴۰ سال را دارند حداقل یک بار در طول زندگی سرگیجه را تجربه می کنند.

احساس سبکی سر

از عوامل ایجاد سرگیجه، احساس سبکی در سر است که معمولاً به دلیل بیماری و مشکل خاصی بروز نمی کند با استراحت کردن و دراز کشیدن برطرف می شود اما اگر این احساس شدید شود می تواند باعث حالت تهوع و استفراغ و یا حالت غش گردد.

عوامل ایجاد سرگیجه

سبکی سر معمولاً در افراد زیادی رخ می دهد و نگران کننده نیست این نوع سرگیجه در اثر افت فشارخون و یا بلند شدن ناگهانی بعد از خوابیدن رخ می دهد.
از دیگر عوامل ایجاد سرگیجه می توان به سرماخوردگی، تب، اضطراب و استرس، اسهال و استفراغ، آلرژی و حساسیت، استفاده از الکل و سیگار اشاره کرد.

احساس دوران سر

احساس دوران سر و گیجی، حسی است که فرد فکر می کند اطراف دور سرش می چرخد و حالت افتادن و یا کج شدن را دارد در این حالت اگر در حال راه رفتن و یا رانندگی هستید باید بایستید و استراحت کنید زیرا به زمین خوردن و یا تصادف کردن عواقب بدتری را بدنبال خواهد داشت.

عوامل ایجاد سرگیجه

دوران سر و یا عدم تعادل در مواقعی اتفاق می افتد که اختلالاتی بین سیستم عصبی بدن مانند سیستم بینایی، گوش، مخچه، گیرنده های فشار در پا که در حفظ تعادل انسان نقش مهمی دارند رخ می دهد.

از عوامل ایجاد سرگیجه های دورانی می توان به بیماری های گوش داخلی اشاره کرد که از شایع ترین نوع عفونت ویروسی مایع گوش داخلی می باشد که در فصل پاییز و زمستان رخ می دهد. زمانی که گوش داخلی دچار التهاب می شود فرد احساس سرگیجه به همراه حالت تهوع و استفراغ دارد.

از دیگر عوامل ایجاد سرگیجه می توان به مواردی مانند: کمبود ویتامین B12، بیماری قلبی، میگرن، رژیم غذایی نامناسب، سوار شدن بر کشتی، هواپیما و اتومبیل اشاره کرد.

روش های مؤثر جهت تسکین سرگیجه

  • برای جلوگیری از آسیب دیدن در اثر سرگیجه برای ۵-۳ دقیقه دراز بکشید و بعد از بلند شدن حتماً تا چند دقیقه به حالت نشسته بمانید و سپس بایستید با این کار می توانید جریان خون را به مغز بازگردانید.
  • از مصرف الکل، تنباکو و کافئین که برروی جریان خون تأثیر می گذارد اجتناب کنید.
  • در زمان سرماخوردگی و یا آنفولانزا حتماً استراحت کامل داشته باشید زیرا در این دوران احساس سبکی سر را خواهید داشت.
  • در مواقعی که دچار اسهال و استفراغ می شوید مایعات زیادی را مصرف کنید زیرا آب بدن کاهش می یابد و ممکن است دچار سرگیجه شوید.

عوامل ایجاد سرگیجه و داروهای درمان آن

در بیشتر موارد افراد برای رفع سرگیجه خود نیاز به دارویی ندارند. اما بعضی داروها هستند که می توانند مورد استفاده قرار گیرند:

  • داروهای ضد اضطراب هنگامی که سرگیجه از اختلال هراس یا مشکلات بهداشت روانی ایجاد شود.
  • داروهای آنتیکولینرژیک یا آنتی هیستامین ها که ممکنه سرگیجه را کاهش و افسردگی را تسکین دهند.
  • داروهایی برای بیماری میگرن، اگر سرگیجه با میگرن مرتبط باشه.
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *