#


عوارض کبد چرب/ آیا کبد چرب باعث مرگ می شود؟

24 ژانویه 2018 بدون نظر 5355 بازدید

عوارض کبد چرب/ آیا کبد چرب باعث مرگ می شود؟

عوارض کبد چرب/ آیا کبد چرب باعث مرگ می شود؟

دکتر ایرج خسرونیا، متخصص گوارش و کبد گفته است: مهم ترین اصول درمان و کنترل کبد چرب تغذیه و رژیم غذایی مناسب، عدم مصرف نوشیدنی های الکلی، کاهش چربی های خون، کاهش وزن در افراد چاق، کنترل بیماری دیابت و تغییر در روند زندگی می باشد.

به گزارش ازمن بپرس، رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران، دکتر ایرج خسرونیا افزود: هم اکنون شایع ترین بیماری که در کشور وجود دارد کبد چرب می باشد و خطرناک ترین آن هپاتیت می باشد. البته در سراسر دنیا نیز کبد چر به عنوان یک بیماری شایع به حساب می آید. بر اساس آمارهای به دست آمده پنجاه تا شصت درصد افراد جامعه دچار کبد چرب شده اند و متاسفانه این آمار هر روز رو به افزایش می باشد و فقط رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک، مصرف چربی بسیار و ورزش اصلی ترین دلایل ابتلا به این عارضه می باشند.

خسرونیا در ادامه افزود: چنانچه کبد چرب را به موقع درمان نکنید فرد بیمار به سیروز و یا سفتی کبد مبتلا می شود که در این مراحل این احتمال وجود دارد که حتی فرد مبتلا شده جانش را از دست بدهد. به همین دلیل کنترل این عارضه امر بسیار مهمی می باشد و توصیه می شود که از مواد خوراکی مانند فست فودها، نوشابه های انرژی زا و قندی، چیپس و پفک حدالامکان کمتر استفاده کنید و از همه چی مهم تر کاهش وزن و داشتن یک وزن ایده آل می باشد.

این متخصص با اشاره به این که تعداد چاقی در کشور بیشتر شده است بیان کرد: علامت کسانی که به کبد چرب مبتلا می شوند این است که سوخت و ساز بدن آن ها به خوبی انجام نمی شود و در معرض بیماری های قند، چربی خون و فشار خون قرار می گیرند.

وی اظهار داشت: بیشترین کسانی که به این بیماری دچار می شوند افراد چاق هستند. بر اساس گفته ی پزشکان، ۷۵درصد کسانی که اضافه وزن دارند و چاق هستند بیشتر در خطر ابتلا به بیماری کبد چرب قرار دارند. ولی این را بدانید که فقط افراد چاق به این بیماری مبتلا نمی شوند و لاغر بودن لزوما بدین معنا نیست که فرد در بدنش هیچ چربی ندارد.

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران در ادامه در مورد خطرناک ترین بیماری کبدی بیان کرد: هیپاتیت های A ، B ، C و D به خاطر مسری بودن بالا و عفونت زا بودن خطرناک ترین به حساب می آید. در این بیماری رعایت اصول بهداشتی حرف اول را می زند.

خسرونیا توصیه کرد: این دو بیماری در اولین مراحل هیچ علائمی را بروز نمی دهند، به خاطر همین مسئله است که نیمی از افراد جامعه از بیماری خود هیچ اطلاعی ندارند. ساده تری راهی که می تواند کبد چرب را تشخیص داد انجام سونوگرافی و آزمایش خون می باشد.

این متخصص ادامه داد: اگر فردی دچار هپاتیتB  و C شود و آن را درمان نکند باعث می شود که فرد به ناراحتی های کبدی، نارسایی کبدی و در ادامه به سیروز و سرطان دچار شود. همان گونه که می دانیم یک ویروس باعث به وجود آمدن هپاتیت می شود.

وی گفت: هپاتیت بیماری مسری می باشد که در اثر رابطه با ترشحات بدن انتقال پیدا می کند که می تواند از راه های گوناگونی مانند تماس جنسی یا به کار بردن سرنگ مشترک منتقل شود. بنابر این باید دقت کنید که رابطه جنسی با فرد مبتلا شده به هپاتیت و استفاده از سرنگ مشترک با شخص آلوده به این بیماری شایع ترین راه هایی است که افراد به این بیماری خطرناک دچار می شوند.

بر اساس گفته ی رئیس جامعه متخصصان داخلی مهم ترین راه هایی که می توان کبد چرب را درمان و کنترل کرد کاهش وزن در افراد چاق، کنترل بیماری دیابت، تغییر در روند زندگی، تغذیه و رژیم غذایی مناسب، عدم مصرف نوشیدنی های الکلی و انجام فعالیت های بدنی می باشد.

خسرونیا خاطرنشان کرد: کسانی که لاغر هستند اگر از چربی و روغن به مقدار زیاد مصرف کنند باعث  می شود که بیماری کبد چرب مبتلا شوند. این افراد به خاطر نداشتم نشانه هایی مانند شکم بزرگ و پایین بودن وزن شان فکر می کنند که سالم اند. به همین دلیل از غذاهای چرب و شیرین به مقدار زیاد استفاده می کنند و برای سوزاندن این مواد فعالیت زیادی ندارند. درست است که این بیماری اغلب در افرادی که چاق هستند به وجود می آید ولی کبد چرب فقط برای افراد چاق نیست و ممکن است که در افرادی که لاغر هستند نیز  این بیماری به وجود بیاید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *