#


عفونتهای گوش (گوش درد)

4 جولای 2018 بدون نظر 1869 بازدید

عفونتهای گوش (گوش درد)

با عفونتهای گوش آشنا شویم

عفونتهای خفیف گوش نزد اطفال خردسال فراوان است. بعضی از اطفال غالبا همراه سرماخوردگی دچار التهاب و درد گوش می شوند، ولی بعضی دیگر هرگز باین عارضه مبتلا نمی گردند. عفونتهای کوش در سه یا چهار سال اول زندگی فراوانتر از سنوات دیگر است. در این دوره اغلب سرماخوردگیها واقعا همراه با التهاب خفیف گوش می باشد، ولی معمولا پیشرفتی ندارد و هیچگونه علامتی هم از آن دیده نمیشود.

گوش معمولا آنچنان ملتهب نمی شود که دردی تولید کند مگر اینکه سرماخوردگی تا چند روز ادامه یابد. طفل بزرگتر از دو سال درد کردن گوشش را اظهار مینماید. طنل شیر خوار ممکن است دائما گوش خود را بمالد و یا فقط ساعات متوالی بشدت گریه کند . تب ممکن است باشد یا نباشد. طبیب در این مرحله ممکن است فقط التهاب خفیف قسمت فوقانی پرده گوش را در معاینه آن پیدا نماید. البته این یك دمل (یا آبسه) نیست، بسیاری از عفونتهای گوش در این مرحله با چند روز استراحت در اطاق کرم اعم از اینکه معالجات دیگری برای آن بشود یا خیر کاملا بهبود می یابد اما بهرحال بعضی از عفونتهای گوش ، مخصوصا آنهائی که از اول با تب همراه بوده است ، بتدریج پیشرفت میکند و بدتر میشود و اگر درمانهای لازم بعمل نباید در ظرف چند روز مبدل بدل میگردد . ضمنا بدانید که بسیاری از التهابات اولیه گوش در ناحیه عقب گوش (ناحیه ماستوئید) تولید درد و ناراحتی میکند، ولی این دلیل عفونت استخوان ماستوئید ( ماستوئیدیت ) نیست و در این مرحله علامت خطرناکی نمی باشد. من این نکات را از آنجهت تذکر میدهم که اگر برای اولین مرتبه گوش طفل درد گرفت شما ناگهان و بدون دلیل از تشکیل دمل گوش یا عفونت ماستوئید نگران نشوید.

با درمان فوری بوسیله داروهای جدید، فقط بعضی از عفونتهای گوش پیشرفت میکند و بمرحله تشکیل دهل میرسد ولی اکثر آنها در همان مراحل اولیه بهبود می یابد و تورم ماستوئید بسیار نادر است.

هر وقت فرزند شما دچار گوش درد میشود ، بخصوص اگر تب هم داشته باشد، باید همانروز جریان را بطبيب خود اطلاع دهید زیرا تاثیر داروها در مراحل اولیه عفونت بیشتراست.

فرض کنید پیدا کردن طبیب چند ساعت طول بکشد، برای تسکین درد چه می توانید بکنید و کیف آبگرم یا حوله الکتریکی تا اندازه ای مؤثر است، ولی اطفال خردسال صبر و حوصله این کارها را ندارند. آسپیرین مقدار زیادی از درد را ساکت میکند: باطفال کمتر از يك سال، يك قرص آسپیرین بچگانه ؛ باطفال يك الی پنج سال، دو قرص آسپیرین بچگانه؛ باطفال شش الی دوازده سال، سه قرص آسپیرین بچگانه میتوانید بدهید. چیزی که حتی از این هم مؤثر تر است ، اگر اتفاقا دم دست در منزل داشته باشید، عبارت از يك قاشق از شربت سینه ای است که دارای کودئین باشد که طبیب برای همین طفل تجویز کرده باشد . (شر بتی که برای اطفال بزرگتر تجویز شده باشد ممکن است دارای مقدار زیادی کودئین باشد) کودئین همانقدر که مسکن سرفه است ، برای تسکین درد هم بسیار مؤثر است. اگر درد گوش بسیار شدید باشد، میتوانید تمام این معالجات را توأما انجام دهید.

گاهی اوقات در مراحل اولیه عفونت گوش، پرده گوش سوراخ میشود و ترشح چرکی رقیقی از آن خارج می گردد. گاهی بدون اینکه طفل تب کند و یا از درد گوش شکایت داشته باشد، شما ممکن است ترشح چر کی کوشش را هنگام صبح روی متکایش ببینید. ولی معمولا پرده گوش فقط بعد از آنکه دملی در پشت آن تشکیل گردید و درد و تب شدت یافت پاره میشود. در هر حال اگر متوجه شدید که از گوش فرزند شما ترشحاتی خارج میشود ، تنها کاریکه می توانید انجام دهید آنست که يک تکه پنبه هیدروفیل استریلی را در سوراخ گوش طفل بگذارید تا چرك را بخود جذب کند ، قسمت های خارج گوش را که بچر آلوده کشته است با آب و صابون بشوئید، سپس جریان را بطبيب خود اطلاع دهید. اگر چرك بازهم از لای پنبه بخارج نفوذ میکند و باعث خارش و تحريك پوست میشود، چرك را مجددا بشوئید و پوست را با مالیدن روغن پارافين محافظت نمائید.

طفل ممکن است تا چند روز بعد از گوش درد، حتی اگر گوش دردش خفیف هم باشد، کوشش کر شود و این عارضه بسیار فراوان است . اگر عفونت گوش فورا و با روش صحیحی درمان شود ، تقریبا در تمام موارد این کری بزودی برطرف خواهد شد

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *