#


عاداتی که بر سلامتی اثر می گذارد

17 ژوئن 2019 بدون نظر 1839 بازدید

عاداتی که بر سلامتی اثر می گذارد

برخی عادات نه تنها بر روی سلامتی خود افراد اثر می گذارند بلکه از جهانی به اطرافیان آنها نیز زیان می رساند.

مشروب خواری و تاثیر آن برسلامتی

سلامتی

اگر الكل برای انسان، شادی می آفریند، غم و اندوه نیز به همراه دارد. به ویژه برای زن و فرزندان مردی که الکل مینوشد. نوشیدن کمی الکل گاه و بیگاه ممکن است زیان نرساند. اما نوشیدن کمی الکل به دفعات زیاد به نوشیدن فراوان الكل منجر می شود. در بسیاری از نقاط جهان نوشیدن زیاد و بیش از حد الكل یکی از علل اساسی مشکلات عمده بهداشتی است .

حتی برای آنانی که الكل نمی نوشند. نوشیدن زیاد الکل نه تنها به سلامتی کسانی که آن را می نوشند زیان می رساند ( به علت بیماری هانی نظیر تشمع کبدی) بلکه به طرق مختلف به خانواده و جامعه نیز آسیب وارد می آورد. در نتیجه فقدان آگاهی – هنگامی که شخص مست است . و در نتیجه احترام به نفس – هنگامی که به هوش است . منجر به غمگینی، اتلاف منابع و خشونت می شود و غالبا بر زندگی آنانی که بیشتر از همه دوستشان می دارد اثر می گذارد.

به تعداد از پدرانی که تا آخرین شاهی بول خود را صرف خرید نوشابه های الکلی کرده اند در حالی که کودکان آنها گرسنه بودند؟ چه بیماری هانی که به این علت ایجاد شده اند برای شخصی که همان درآمد باز خود را صرف مشروبات الکلی می کند تا این که صرف بهبود شرایط زندگی خانواده خود کند؟ چه عداد افرادی که از خود متنفرند زیرا کسانی را که دوست می دارند رنجانده اند، سپس جرعه دیگری نوشیده اند تا فراموش کنند.

هنگامی که شخص تشخیص می دهد که الكل بر سلامتی او و به شادمانی اطرافیان او زبان می رساند، می تواند بکند؟ در ابتدا او باید بپذیرد که مشروب خوردن او يك مشكل است. او باید با خود و دیگران صادق باشد. برخی افراد به سادگی می توانند از مصرف مشروبات خودداری کنند. بیشتر اوقات معتادین به الكل به کمک و حمایت نیاز دارند – کمک و حمایت خانواده، دوستان و کسان دیگر که درك می کنند که ترك این عادت چقدر مشکل است. افرادی که دائم الخمر بوده اند و اکنون دیگر مشروب نمی نوشند غالبا بهترین افرادی هستند که می توانند به افراد دیگر که دچار همین مشکل اند کمک کنند.

مشروب خواری آنقدرها مشکل فردی نیست که يك مشكل اجتماعی است. جامعه نی که این را تشخیص دهد برای دلگرم ساختن کسانی که مایلند در زندگی خویش تحولی فراهم آورند کارهای فراوانی می تواند انجام دهد. اگر شما نگران استفاده نابجا از الکل در جامعه خود هستید، به ایراد سخنرانی هانی در مورد این مسأله دست بزنید و در مورد اقداماتی که باید انجام داد تصمیم بگیرید.

استعمال دخانیات

دلایل فراوانی وجود دارد که چرا استعمال دخانیات برای سلامتی شما و خانواده تان خطر دارد.

۱. استعمال دخانیات خطر ابتلا به سرطان ریه و لبها را افزایش میدهد. (هر چه که بیشتر سیگار بکشید، خطر مرگ در اثر سرطان زبادتر است.)

۲. استعمال دخانیات سبب ابتلا به بیماری های شدید ریوی می شود، از جمله برونشیت مزمن و آمفیزم (و برای کسانی که قبلا به این بیماری ها دچار بوده اند یا آسم دارند خطرناك است.)

۳. استعمال دخانیات می تواند سبب زخم معده شده یا آن را گردش خون تشدید کند.

۴. فرزندان کسانی که دخانیات استعمال می کنند بیشتر سیگاری به ذات الریه با سایر بیماریهای دستگاه تنفس دچار می شوند تا فرزندان والدینی که سیگار می کشند.

۵. استعمال دخانیات احتمال ابتلا به بیماری های قلبی یا سکته و مرگ ناشی از آنها را افزایش می دهد.

۶. نوزاد مادرانی که در زمان آبستنی دخانیات استعمال کرده اند کوچک ترند و نسبت به نوزاد مادرانی که دخانیات استعمال نکرده اند بودجه غذانی / کندتر رشد می کنند.

۷. پدران و مادران، آموزگارانه بهداشتیاران و کسان دیگری که سیگار می کشند سرمشق ناسال برای کودکان و جوانان خواهند بود و این احتمال را که آنان نیز استعمال دخانیات را شروع کنند، افزا می دهد.

۸. استعمال دخانیات هزینه نیز دارد. به نظر می رسد که پول کمی خرج این کار می شود. اما روی رفته جمع شده و زیاد می شود. در کشورهای فقیرتر، بسیاری از فقیرترین افراد بیشتر از آنچه کد بهداشت هر فرد خرج می کند صرف دخانیات می کنند. اگر پولی که صرف خرید دخانیات می شود برای غذا خرج شود، و سلامتی افراد بیش تر تامین خواهد شد .

کسی که به بهداشت دیگران علاقمند است نباید از دخانیات استفاده کند، و باید دیگران را تشویق کند تا از مصرف دخانیات خودداری کنند.

نوشابه های گازدار

در برخی مناطق این نوشابه ها مصرف زیادی دارد، بسیار اتفاق می افتد که مادری فقیر برای بچه نیز که به سوء تغذیه مبتلاست نوشابه نی گازدار می خرد، در حالی که با خریدن دو عدد تخم مرغ یا خوراکی های مغذی دیگر بهتر می تواند از آن پول استفاده آب میوه سالم تر و غالبا ارزان تر از نوشابه های گازدار است.

نوشابه های گازدار بجز قند ارزش غذائی دیگری ندارند و به خاطر مقدار قندی که دارند بسیار گران هستند. کودکانی که مقدار زیادی نوشابه های گازدار، شیرینی، شکلات و آب نبات می خورند، غالبا در سنین کودکی دندان هایشان زودتر پوسیده می شود. نوشابه های گازدار به ویژه برای اشخاص مبتلا به سوء هضم اسیدی با زخم معده زیان آورند و سلاممتی انسان را در خطر می اندازد .

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *