#


طب سوزنی و تاثیرات آن بر کاهش درد ناشی از سرطان سینه

12 ژانویه 2018 بدون نظر 1895 بازدید

طب سوزنی و تاثیرات آن بر کاهش درد ناشی از سرطان سینه

طب سوزنی و تاثیرات آن بر کاهش درد ناشی از سرطان سینه

بعضی از دارو هایی که برای درمان سرطان سینه استفاده می شوند موجب ایجاد درد در مفاصل می شوند اما تحقیقی که به تازگی در این زمینه انجام شده است نشان دهنده ی این است که با استفاده از طب سوزنی می توان این عوارض را کاهش داد.

یک آنکولوژیست که این تحقیق را مورد ارزیابی قرار داده است، اظهار داشته که این یافته برای بیمارانی که به سرطان سینه مبتلا شده اند بسیار مفید می باشد.

طب سوزنی

بر اساس گفته ی دکتر لارن کاسل، رییس قسمت جراحی سینه بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک: «هزاران سال است که طب سوزنی وجود دارد و هیچ عارضه‌ی جانبی جدی نیز ایجاد نمی‌کند.»

همچنین وی افزود: «چنانچه چیزی به سادگی طب سوزنی می‌تواند این نشانه ها و کیفیت زندگی بیماران را بهبود ببخشد، بیشتر زنان داروهایشان را بر اساس دستور مصرف خواهند کرد و می‌توانند انتظار نتایج بهتری داشته باشند.»

تیم هرشمن، نتایجی را که از ۲۶۲زن یائسه به دست آمده بود و آن ها در مراحل نخست سرطان قرار داشتند و نیز از دارو های مهار کننده به نام آروماتاز استفاده می کردند مورد ارزیابی قرار دادند.

همچنین هرشمن اظهار داشت: که این دارو ها که شامل آریمیدکس، فمارا و آروماسین و غیره می باشند، اکثر اوقات برای درمان زنانی به کار می رود که دارای تومور های مربوط به سینه ی حساس به استروژن هستند.

ولی باز هم  او در ادامه می گوید  که «تعداد زیادی از بیماران به عوارض جانبی مبتلا می‌شوند که سبب می‌شود درمان خود را از دست بدهند یا آن را به ‌طور کامل متوقف کنند. ما باید راهبرد ‌هایی برای کنترل این عوارض جانبی که رایج ترین آن ها سفتی و درد مفصل ناتوان‌کننده است، شناسایی کنیم.»

تیم هرشمن گمان می‌کند که احتمال دارد که با طب سوزنی بتوان به این بیماران کمک کرد. از بیماران حاضر در این تحقیق، صد و ده مورد تحت درمان با طب سوزنی واقعی قرار گرفتند، پنجاه و نه نفر طب سوزنی جعلی دریافت کردند (سوزن‌ها در نقاط غیرموثر از بدن‌شان قرار داده شد) و پنجاه و هفت نفر دیگر در لیست انتظار قرار داده شدند.

بیمارانی که در گروه های طب سوزنی واقعی و جعلی بودند دو مرتبه در یک هفته طی مدت شش هفته و بعد از آن نیز یک مرتبه در یک هفته طی شش هفته ی دیگر، مورد طب سوزنی قرار گرفتند.

بر اساس اظهارات تیم هرشمن که پس از ۶ هفته اعلام کردند، بیماران حاضر در گروه طب سوزنی واقعی، دارای نمرات درد بسیار کمتری نسبت به افرادی بودند که در گروه طب سوزنی جعلی یا لیست انتظار قرار داشتند.

احساس درد و سفت شدن مفاصل

این یافته احتمال دارد به این معنی باشد که خانم هایی که دارای درد مربوط به  مصرف مهارکننده‌ی آروماتاز در حالی که طب سوزنی، موجب کاهش درد در ناحیه ی مفصل آن ها می شود، داروهایشان را به مدت طولانی ‌تری ادامه می‌دهند. هرشمن افزود: «ولی ما باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام دهیم تا مشخص کنیم که آیا مسئله در حقیقت همین است یا نه.»

او اظهار داشت: «پزشکان باید برای بیمارانی که از مهار کننده های آروماتوز استفاده می کنند و به درد و سفتی مفصل ناشی از مصرف این مهار کننده ها دچار می شوند انجام طب سوزنی را مطرح کرده، به این دلیل که این پتانسیل را دارد تا موجب بهبودی کیفیت زندگی بیمار شود .»

دکتر سینارا کومر، مسئولیت اداره ی مرکز جامع سرطان فلورینا راسیمارک در بیمارستان دانشگاه استاتن آیلند را بر عهده دارد. وی با بررسی این یافته‌ها موافق می باشد که «ترکیب طب شرقی و غربی، راه با اهمیتی می باشد که باید در مراقبت از سرطان سینه، آن را ادامه دهیم.»

وی همچنین افزود: «در حالی که بحران اعتیاد به اپیوئید در ایالات متحده وجود دارد، این که پزشکان بتوانند راه های دیگری را برای کنترل درد در بیماران مبتلا پیدا کنند بسیار حائز اهمیت می باشد.

کومر اظهار داشت: «این تحقیق نیز از دیگر تحقیقاتی می باشد که فواید طب سوزنی را برای درمان و نیز کاهش درد نشان می دهد.»

یافته های به دست آمده در نشست های پزشکی تا پیش از چاپ شدن در یک مجله ی داوری شده، اولیه و یا مقدماتی در نظر گرفته خواهند شد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *