#


سکته مغزی در بین جوانان ایرانی هفت برابر میانگین جهانی

9 فوریه 2018 بدون نظر 2253 بازدید

سکته مغزی در بین جوانان ایرانی هفت برابر میانگین جهانی

جوانان ایرانی هفت برابر میانگین جهانی در معرض سکته مغزی هستند

بر اساس آمار به دست آمده جوانان ایرانی نسبت به سایر جوامع دیگر هفت برابر میانگین بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند. دبیر دهمین کنگره استروک ایران این هشدار را در حالی گزارش کرده است که دلیل های گوناگونی برای بالا بردن انواع سکته در ایران مطرح می شود.

به گزارش از من بپرس، در این بین سازه های محیطی مانند آلودگی، استرس ، غذای مصرفی و اضطراب و مواردی همانند این ها می‌ توانند تا مقدار زیادی بر سکته ‌ها تاثیر گذار باشند. طرز زندگی ایرانیان و جایی که در آن زندگی می کنند می‌ تواند با بالا بردن شمار سکته‌ ها امید به زندگی را کم و یا حداقل امید به زندگی مفید در ایران را کاهش دهد.

«سن سکته مغزی در ایران بسیار کاهش یافته است و هر ساله صد هزار نفر در ایران به سکته مغزی مبتلا می ‌شوند و این مسئله خطر بسیاری دارد.» این اظهارنظر مرداد‌ سال جاری به واسطه الهه‌ تقوایی ‌زحمتکش، نماینده انجمن سکته مغزی ایران صورت گرفت. چنانچه روزگاری میانسالان و سالمندان به سکته مغزی دچار می شدند، هم اکنون جوانان نیز قربانی شده اند. جوانانی که گرفتار سبک غذایی و روش نادرست زندگی می باشند.

آن گونه که در طول مدت اخیر بسیار مشاهده می کنیم که جوانانی بر اثر سکته مغزی جان شان را از دست داده اند. چنانچه زمانی سوالمان این بود که چرا جوانان دچار سکته مغزی می شوند؟ حالا تا حدی این موضوع برای مان عادی شده است. با این که سکته قلبی به آسانی با اصلاح طرز زندگی، پیشگیری از چاقی، ورزش، دیابت و فشار خون قابل جلوگیری می باشد، ولی باید گفت که سکته مغزی در بین پنج عامل اول مرگ و میر در دنیا قرار گرفته است. اینک در این بین نسخه‌ ‌هایی که برای فشار خون بالا تجویز می شود افزون بر دلیل است، چرا ناآگاهی به معالجه  فشار خون بالا و تجویز شیوه سنتی احتمال دارد که شخص را به مرز سکته مغزی بکشاند. به همین دلیل باید گفت که آمار سکته مغزی در بین جوانان به مرز هشدار رسیده است و باید با تغییر دادن طرز زندگی از بروز آن جلوگیری شود. طبق گفته ی پزشکان ایرانی کسانی که در ایران زندگی می کنند ده سال زودتر از سایر جامعه ها به سکته مغزی ابتلا پیدا می کنند. براساس آمار میدانی سکته‌ های مغزی که به دست آمده است در مردان ایرانی ۲۵درصد بیشتر از زنان می باشد. از طرفی دیگر، تحقیقات نشان می ‌دهند کسانی که در صحبت کردن به دو زبان مهارت دارند، احتمال بهبودی و درمان آن ها در صورت پیدایش سکته مغزی، دو برابر دیگران می باشد.

جوانان قربانی سکته

دبیر دهمین کنگره استروک ایران با توجه به این که در هر ده دقیقه پس از سکته مغزی شخص دو میلیون سلول عصبی را از دست می‌ دهد، گفت که شناسایی درمان به موقع این بیماری در نجات جان  فرد مبتلا شده بسیار اهمیت بالایی دارد. شهرام اویس ‌قرن بیان کرد: رواج سکته مغزی در ایران در طول چندین بررسی که صورت گرفته است به شکلی بوده که معلوم شده جوانان ایرانی نسبت به سایر کشورها بیشتر به سکته مغزی مبتلا  می ‌شوند؛ البته منظور از جوانان کسانی هستند که کمتر از پنجاه سال سن دارند. وی در ادامه افزود: طی بررسی ای که در اصفهان صورت گرفت ایجاد سکته مغزی در جوانان هفت برابر میانگین جهانی بوده است. به همین دلیل جلوگیری از این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این نود درصد سکته‌ ها مربوط به ده عامل فشار خون، دیابت، وزن زیاد، بیماری قلبی، چربی بالا، مصرف الکل ،استعمال سیگار، عدم تحرک، استرس و رژیم غذایی نادرست در جوانان می باشد. وی با تاکید بر این که شخصی که مبتلا به سکته مغزی می ‌شود در هر دقیقه دوازده کیلومتر راه عصبی آن و یا به اصطلاح دیگر دو میلیون سلول عصبی‌ اش از بین می ‌رود، گفته است: به همین دلیل درمان به موقع بیمار سکته مغزی اهمیت بالایی دارد و باید تمام این افراد پیش از چهار ساعت ونیم طلایی اقدامات لازم برای شان صورت گیرد.

این متخصص مغز و اعصاب با توجه به این که تزریق وریدی و کشیدن لخته از رگ دو راه مهم برای نجات جان افراد مبتلا شده به سکته مغزی در زمان طلایی می باشد، بیان کرد که‌ متاسفانه در تمام بیمارستان‌ های کشور این موضوع برای بیماران انجام نمی شود و در هیچ یک از بیمارستان ‌های خصوصی تهران هم درمان وریدی سکته مغزی را وجود ندارد و هم اکنون دو بیمارستان شریعتی و فیروزگر در زمینه کمک به بیماران سکته مغزی نسبت به سایر بیمارستان ها موفق تر بوده اند. وی با اشاره به این که علی رغم احترام به طب سنتی باید بگویم که نمی ‌توان از این راه سکته مغزی را معالجه کرد، افزود: بعضی به خاطر فشار خون بالا به جای مصرف قرص، از آبغوره استفاده می ‌کنند و این باعث می‌ شود که به خاطر کاهش نیافتن فشار‌خون دچار سکته مغزی شوند. به همین دلیل پیشگیری و درمان به موقع فشار خون از اهمیت بالایی برخوردار است.

این آمار درست نیست

عضو کمیسیون بهداشت در مجلس در مورد این که گفته شده است جوانان ایرانی هفت برابر بیش از میانگین به سکته مغزی مبتلا می شوند، گفته است: من این آمار را درست نمی دانم. دلایل سکته مغزی که عبارت اند از چاقی، مصرف الکل، رژیم غذایی نادرست،  عدم تحرک، استعمال سیگار و …. تنها به کشور ما اختصاص ندارد. به همین دلیل من فکر می کنم که این آمار از ریشه اشتباه باشد. اصغر سلیمی در ادامه افزود: باید وزارت بهداشت و درمان در این حوزه اظهارنظر کند و ببینیم که آیا این آمار را می پذیرد یا نه. این عضو کمیسیون بهداشت در مجلس بیان کرد: مطمئمناً باید وزارت بهداشت و درمان برای افراد بیماری که دارای علائم سکته مغزی هستند، پرسشنامه‌ ای را تنظیم کند و مورد مطالعه قرار دهد که این اشخاص چه زمینه ‌هایی دارند تا دلایل بروز سکته‌ های مغزی معلوم شود. در آن زمان بر اساس آمار درست قضاوت کنیم، ولی این که بیماری را به معضلات اجتماعی پیوند دهیم، به نظر من صحیح نیست. سلیمی اظهار کرد: از طرفی دیگر، باید متخصصان و مرکزها نیز با دقت نظر بیشتری و با تحقیق بر روی بیماران به صورت ریشه ‌ای دلایل بیماری سکته مغزی را به دست بیاورند و برای معالجه آن پیشنهادات و راهکارهای مناسب خود را بیان کنند.

این عضو کمیسیون بهداشت در مجلس افزود: این که اشخاص برای خودشان دارو تجویز می کنند، به هیچ عنوان کار صحیحی نمی باشد. هر شخصی بیماری وضعیت مختص به خود را دارد و باید داروی مخصوص خود را که پزشک تجویز می کند، استفاده کند. وی همچنین در ادامه گفت: مطمئناً اشخاص باید خود مراقبتی علمی داشته باشند، به این معنی که به صورت دوره ای هر شش ماه یک بار به مراکز درمانی و پزشک خانواده مراجعه کنند و شرایط فشار خون، قند، وزن و قدشان را مورد بررسی قرار دهند. سلیمی بیان کرد: باید از راه جلوگیری خود مراقبی کنیم، زیرا ممکن است که به خاطر سبک غلط زندگی بیماری هایی ایجاد شوند. وی خاطرنشان کرد: حتما بیماران باید با پزشک خانواده یا متخصص مربوطه مشورت کنند و طبق دستور آن ها از خودشان مراقبت کنند. این در صورتی است که نباید همیشه پزشک تان را تعویض کنید. پیشنهاد ما این است که معالجه را با پزشکی که مورد اعتماد می باشد ادامه دهیم. این عضو کمیسیون بهداشت در مجلس بیان کرد: چنانچه اشخاص دارای فشار خون بالایی هستند، باید به طور منظم فشار خون خودشان را مورد بررسی قرار دهند. این اشخاص باید داروهایی را طبق نظر پزشک مصرف کنند و از تجویز افراد دیگر خودداری کنند. وی در مورد درمان وریدی سکته مغزی گفته است: فناوری های تازه ای در دنیا وجود دارد که طول می کشد در کشور ما انجام شوند. علاوه بر این قیمت دستگاه‌ های این روش درمانی بسیار بالا می باشد. از طرفی دیگر، باید متخصصان در این حوزه آموزش ببینند. من فکر می ‌کنم که این خدمات کاملا در کشورهای توسعه یافته نیز وجود ندارد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *