#


سالمندان و کارهای داوطلبانه

14 سپتامبر 2018 بدون نظر 2113 بازدید

سالمندان و کارهای داوطلبانه

سالمندان چه کارهایی را داوطلبانه انجام می دهند؟

انجام کار داوطلبانه در دوران سالمندی می­تواند تاثیرات بسیار خوبی بر روحیه افراد سالمند داشته باشد. زمانی که فرد سالمند در انجام کارهای داوطلبانه شرکت می­کند درواقع استرس­های موجود را کاهش می­دهد. می­توان گفت مشارکت در کارهای داوطلبانه برای پیشگیری از ابتلا به افسردگی در سالمندان موثر بوده و موجب می­شود افراد مهارت و تجربه بیشتری را کسب کنند. سالمندانی که تمایل دارند در کارهای داوطلبانه شرکت کنند نیازی به تعهد طولانی مدت نخواهند داشت و مدت زمان کوتاهی را صرف انجام کاری می­کنند. به این ترتیب فشار کمتری بر آن­ها وارد خواهد شد و می­توانند خود را به­عنوان سالمندی سالم و موفق معرفی کنند.

انجام کار داوطلبانه در دوران سالمندی و ایجاد شادی

یکی از مهم­ترین تاثیر کار داوطلبانه ایجاد حس شادی و احساس موثر بودن در سالمندان است. هراندازه که افراد کارهای داوطلبانه بیشتری را انجام دهند و به دیگران کمک کنند به همان میزان نیز احساس بهتر و آرامش روان بیشتری خواهند داشت. سالمندان با انجام کارهای داوطلبانه می­توانند توانمندی خود را نشان دهند و با افراد بیشتری نیز آشنا شوند. شرکت در کارهای داوطلبانه به سالمندان کمک می­کند تا ذهن بازتری داشته باشند و سلامت بدن آن­ها نیز حفظ شود. ایجاد سرگرمی یکی دیگر از تاثیرات مثبت در انجام کارهای داوطلبانه توسط افراد سالمند و مسن است.

سالمندانی که جهت انجام کارهای داوطلبانه شرکت می­کنند می­توانند دوستان بیشتری پیدا کرده و با افراد جدیدی ملاقات کنند. این کار موجب می­شود تا روابط افراد مسن با بخش­های مختلف جامعه تقویت شود و بتوانند از حمایت­های بیشتری در جامعه برخوردار شوند. توسعه مهارت­های اجتماعی از دیگر تاثیرات کارهای داوطلبانه بر روی سالمندان است که براساس آن افراد مسن و خجالتی می­توانند ارتباط بهتری با دیگران برقرار سازند.

معاشرت و برقراری ارتباط با دیگران و گروه­های مختلف به تقویت مهارت­های اجتماعی افراد کمک می کنند و موجب می­شود افراد پس از ورود به دوران سالمندی بتوانند برمشکلات و تنهایی خود غلبه کنند. تضمین سلامت جسم و روان تاثیری است که کارداوطلبانه درخصوص تمام افراد به ویژه سالمندان خواهد داشت. انجام کارهای داوطلبانه توسط سالمندان سبب می­شود تا بتوانند در برابر خشم و ناراحتی و حتی استرس­های خود مقابله کنند. برخی از کارهای داوطلبانه به برخورد با حیوانات منجر می­شود و زمانی که فرد سالمندی به کار کردن با حیوانات می­پردازد درواقع به­نوعی احساس بهتری به دست آورده و می­تواند استرس و اضطراب خود را کاهش دهد.

افزایش اعتماد به­نفس با انجام کار داوطلبانه

برخی از افراد پس از ورود به دنیای سالمندی احسااس پوچی و ناکارآمدی خواهند داشت. مشارکت در انجام کارهای داوطلبانه به آن­ها کمک می­کند تا این احساس را از بین ببرند و اعتماد به­نفس بیشتری را کسب کنند. کمک به دیگران احساس خوشایندی را در فرد به وجود خواهد آورد و این موضوع می­تواند در افزایش اعتماد به­نفس او نیز تاثیرگذار باشد. انجام کارهای داوطلبانه به فرد این اجازه را می­دهد که با غرور خود را سالمندی توانمند معرفی کند.

ایجاد حس هدفمندی در سالمندان

از دیگر مزایای انجام کارهای داوطلبانه توسط سالمندان ایجاد حس هدفمندی است. به­عنوان مثال افراد مسنی که بازنشسته شده و یا همسر خود را از دست داده­اند با مشارکت در انجام کارهای داوطلبانه این امکان را خواهند داشت که جنبه­های دیگری از زندگی را شناخته و هدفی دیگر در زندگی تعیین کنند. هراندازه احساس خوب و بهتری در ذهن فرد جای بگیرد به همان میزان نیز می­تواند زندگی بهتری را تجربه کند و این حس خوب تنها به سنین سالمندی و سالخوردگی اختصاص ندارد.

حفظ سلامت جسم با انجام کار داوطلبانه

براساس تحقیقات به عمل آمده افراد سالمندی که در کارهای داوطلبانه شرکت می­کنند درمقایسه با دیگر افراد طول عمر بیشتری دارند. سالمندان داوطلب مدت زمان بیشتری راه می­روند و کارهای روزانه خود را با مشکلات کمتری انجام می­دهند. این افراد با بیماری­هایی همچون فشارخون کمتر مواجه شده و می­توانند احتمال ابتلا به بیماری­های قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

برخی از افراد سالمند دچار معلولیت هستند و این امر مانع از انجام کارهای داوطلبانه برای آن­ها می­شود. این درحالی است که انجام کارهای داوطلبانه برای این دسته از سالمندان تاثیرات بیشتری دارد و می­تواند عملکرد بهتری را به نمایش بگذارند. در عصر حاضر کارهای بسیاری وجود دارد که سالمندان می­توانند به­صورت داوطلبانه انجام دهند. طراحی گرافیک، نامه­نگاری الکترونیکی، انجام کارهای کامپیوتری و بسیاری از کارهای دیگر مواردی هستند که سالمندان معلول می­توانند به­صورت داوطلبانه انجام داده و توانمندی خود را نشان دهند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *