#


راه حلی برای کاهش اختلاف نظرها در کارهای گروهی

6 سپتامبر 2018 بدون نظر 1573 بازدید

راه حلی برای کاهش اختلاف نظرها در کارهای گروهی

چه راه هایی برای به حداقل رساندن اختلاف نظر در کارهای گروهی وجود دارد؟

هم نظر نبودن در کار تیمی یک موضوع کاملا عادی می باشد و امکان دارد برای هر گروهی اتفاق بیفتد. ولی مواردی که به برخورد، مشاجره های لفظی و ناراحتی می رسد واقعاً خوب نیستند و بی تردید کسی هم نیست که دوست داشته باشد آن را تجربه کند.

بر همین اساس، تفاوت های فکری زمانی که با ملایمت و آرامش مطرح شوند، احتمال دارد به نقد سازنده تبدیل گردند و همین طور پیامدهای خیلی سازنده و خوشایندی هم داشته باشند.

اشخاص مختلف عکس العمل های متفاوتی به اختلاف نظرها دارند. بعضی افراد با نادیده گرفتن موضوع ماجرا، به صورت کلی صورت موضوع را پاک می کنند. برخی دیگر با رفتارهای خشن و نادرست عکس العمل نشان می دهند و حتی امکان دارد همکاران یک ادارده اشتباهات را گردن یکدیگر بیاندازند.

ولی برای یادگیری کار تیمی و شناختن اختلاف نظرها در ادامه این مطلب شماری از ترفندها را به شما خواهیم آموخت که امیدوار هستیم مفید واقع شوند.

در قدم نخست، علت اصلی اختلاف را پیدا کنید

نادیده گرفتن ایراد ممکن است در کوتاه مدت شما را آرام نگه دارد ولی این به این توجه داشته باشید که شما در طولانی مدت امکان دارد با کسی که با او هم عقیده نیستید همکاری کنید. در این صورت، اگر بار دیگر اختلاف تازه ای به وجود بیاید، مشکلاتی که به ظاهر حل شده ‌اند خیلی بدتر از گذشته برانگیخته خواهند شد و احتمال دارد به بحث و مجادله بیانجامد.

زمانی که فقط با یک نفر مشکل دارید جلوی بقیه افراد با او مخالفت نکنید و اجازه ندهید سایر همکاران متوجه این اختلاف نظر شوند. در فرصت دیگر، در اتاقی دیگر با هم حرف بزنید و به یک توافق کلی با یکدیگر برسید. این عمل دو اتفاق خوب را پشت سر دارد، اول این که از شایعه افکنی ناراحت کننده در امان خواهید بود و دوم این که مشکلی که دارید دیگر کهنه و قدیمی نمی شود و راحت تر می توانید مسیر فکری یکدیگر را درک نمایید.

صبر کنید و آرام باشید

زمانی که با یک اختلاف نظری رو به رو می شوید چند لحظه صبر کنید. کمی نفس عمیق بکشید و به این فکر کنید که اگر رفتاری از شما سر بزند چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت. از انجام کارهای زیر واقعاً دوری کنید:

  • از رفتار شخص مقابل فرضیه سازی کردن.
  • موضع دفاعی داشتن.
  • توهین کردن.
  • پشت سر هم شکایت و اعتراض کردن.
  • اتمام حجت کردن و او را مجبور کنید کاری که می خواهید را انجام دهد.
  • انگشت اشاره خود را به سمت صورت شخص گرفتن و با صدای بلند حرف زدن.

اگر کارهای بالا را انجام دهید، همکار شما به شما بی اعتماد خواهد شد و شیوه های بحث کردن شما را به نوعی دروغ و تقلب خواهد خواند.

به جای این رفتارها پیشنهاد می شود به طور مستقیم سراغ اصل اختلاف نظر بروید و خیلی منطقی و مانند دو انسان کامل و بالغ در رابطه با مشکلات خود حرف بزنید. زمانی که به یکدیگر زمان بدهید تا حرف خود را بزند، در اصل به برطرف شدن مشکل کمک کرده اید و می توانید در کمال آرامش و به دور از هر بحثی به فعالیت های خود رسیدگی کنید.

موقعیت شغلی هر نفر را در نظر داشته باشید

زمانی که هر فردی در یک تیم از مدیر بگیرید تا کارمند معمولی اجازه صحبت کردن داشته باشد و بداند که نظراتش گوش فرا داده می شود، بی تردید اختلاف نظرهای معمولی از بین خواهند رفت.

زمانی که شما به کلیه افراد گروه اجازه می دهید نظر خود را بدهند، این امکان را خواهند داشت تا مورد قبول اعضای دیگر گروه قرار بگیرند. هر چند، روش توضیح نقطه نظرات هر کسی هم خیلی اهمیت دارد. سعی نمایید مستمع خوبی باشید و خیلی زود از صحبت های او نتیجه گیری نکنید.

فرضیه ها و واقعیت ها را بر طبق موقعیت کاری هر نفر طبقه بندی نمایید

بعد از این که هر عضوی در گروه زمان گفتن نظرات خود را پیدا کرد، کلیه واقعیت ها و فرضیه ها را به یک لیست تبدیل کنید. زمانی که واقعیت های پیچیده در یک مشاجره را یادداشت کنید، دیگر موضوعات آن را خیلی بهتر درک می کنند. اگر یکی از طرفین بحث علت منطقی برای گفته ها یا نظراتش را نداشته باشد، در این مرحله به درستی مشخص خواهد شد.

علاوه بر این، مورد رسیدگی قرار دادن اطلاعات در یک تیم از هرگونه بحث و مشاجره ی آزاردهنده جلوگیری خواهد نمود. زمانی که به صورت تیمی یک مشکل مورد بررسی قرار می گیرد، دیگر یک نفر نمی تواند ساز خودش را بزند و با صحبت های غیرمنطقی خود زمان سایرین را هم تلف نماید.

تیم خود را به زیرمجموعه های کوچک تر قسمت بندی کنید و دوستان و متحدان را از یکدیگر جدا کنید

در خیلی از مواقع افرادی که در محل کار با هم دوست و متحد می باشند، احتمال دارد در کارهای گروهی قضاوت های درستی نداشته باشند. همکاران حس می کنند برای ادامه دار بودن دوستی خود بهتر است حتی با نظرهای مخالف دوستشان موافقت نمایند.

به همین دلیل، برای پیشگیری و جلوگیری از این رفتارهای نادرست، لازم است از همان ابتدا گروه های کاری از بین کسانی تشکیل شود که با یکدیگر دوست نیستند. در این وضعیت افراد گروه می توانند در برابر نظرات نادرست یا منفی ایستاده و مخالفت خود را بدون هیچ گونه ترسی مطرح نمایند.

گروه ها را بازنگری و بازسازی کنید

اختلاف بین دو فرد در یک گروه یا دو گروه کاری با یکدیگر بسیار راحت تر از چیزی که تصور می شود قابل برطرف شدن می باشد. تنها کافی است به هر دو طرف ماجرا اجازه دهید نظرها و شکایات خود را به راحتی و آزادانه عنوان نمایند. حتی زمانی که یک نفر با سایر گروه اختلاف نظر داشته باشد نیز باید حرف‌ هایش را گوش داد.

پس از آن با ریشه یابی حرف ها و ادعاهای عنوان شده، تمام اعضای تیم با یکدیگر به یک درک مشترک می رسند. یا حتی امکان دارد نظر اشتباه را رد نمایند.

زمانی که گروه کاری ایجاد می کنید، بسیار با اهمیت است که اختلاف ‌ها و مشکلات احتمالی را پیش‌ بینی نمایید و برای برطرف کردن آن ها راه حل های مناسبی به دست آورید.

نتیجه هر فعالیتی را بر روی یک برگه بنویسید. بر همین اساس در صورت ایجاد هر نوع مشکل یا اختلاف نظری، یک منبع مستندبه منظور ارجاع دادن اعضای تیم در دسترس خواهید داشت که جای هیچ نوع بحثی باقی نمی ماند.

از نتایج مثبت کاری و تصمیمات درست اعضای گروه پشتیبانی نمایید

زمانی که یک نفر کاری را به خوبی انجام می دهد و نظر او باعث بهتر شدن شرایط کاری گروه می گردد، به عنوان مدیر حتما از وی تشویق کرده و او را مورد حمایت قرار دهید. این کار موجب می گردد تا حس بهتری به دست بیاورید و فعالیت های سازنده خود را افزایش دهید.

حمایت به این معنا نیست که کار بسیار بزرگی را انجام دهید، یک تبریک ساده به صورت ایمیل یا چند ساعت مرخصی تشویقی نیز می ‌تواند نشان دهنده این باشد که شما موفقیت‌ های فردی را در کارهای گروهی ارج می‌ نهید.

در آخر بهتر است خاطرنشان کنیم اختلاف نظرهای تولیدکننده در کارهای تیمی باعث رشد آن گروه خواهند شد. در صورتی که همکارتان در خصوص مساله ای با شما توافق نداشت، نیازی نیست با قهر و دعوا و شایعه پراکنی برای تخریب چهره وی تلاش کنید. در عین حال، نظرات وی را مورد اهمیت قرار داده و آن ها را بررسی نمایید. ممکن است نظر وی خیلی بهتر از ایده های شما باشد.

بهتر است بدانید در صورتی که کار شما مورد نقد قرار نگرید، پیشرفتی در کارهای خود نخواهید داشت چرا که از کاستی ها یا اشتباهات خود اطلاعاتی نخواهید شد. در نهایت تلاشی هم جهت برطرف کردن آن ها نخواهید کرد. این را نیز فراموش نکنید که نظرات مخالف و نقد همکاران میان‌ بُری برای پیشرفت هر چه بیشتر شما در کار به حساب می آیند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *