#


دلایل سردی پاها چیست؟

1 فوریه 2019 بدون نظر 1709 بازدید

دلایل سردی پاها چیست؟

دلایل سردی پاها چیست؟

سردی پاها یک حالت طبیعی است که در اثر سردی هوا و یا به علت نگرانی و اضطراب رخ می دهد. در هوای سرد به رگ های خونی پا و یا قسمت های دیگر بدن شما منقرض شده در نتیجه در اثر سرما جریان خون در این منطقه کم می‌شود گاهی این سرما به اندازه ای است که در بخش های بیرونی بدن باعث می شود تا با کم شدن اندازه اکسیژن رنگ پوست به کبودی می رود که این حالت را سیانوز می گویند.

 در هوای سرد مبتلا شدن به سیانوز مسئله جدیدی نیست و بعد از آن که بدن گرم شد به سرعت به حالت اول خود برمی گردد اما در شرایط پر از اضطراب و استرس که سردی پا پیش می آید باعث کاهش ادنالین می شود . برای کم کردن حداقل خونریزی به خاطر خطرات احتمالی جریان خون در قسمت های بیرونی بدن کاهش می یابد.

 علاوه بر این استفاده بیش از اندازه از مشروبات الکلی یا کم شدن تعدادی از ویتامین های خاص و هم چنین دیابت و یا آسیب عصبی باعث سردی در پاها می شود.

به جز موارد یاد شده سردی پا شاید از نشانه های جریتان خون ضعیف در قسمت های خارجی بدن باشد این بیماری را با عنوان عروق محیطی نیز می شناسند . عروق محیطی باعث بسته شدن و یا  باریک شدن عروق شده و باعث جمع شدن کلسترول و چربی در دیواره های رگ می شود  که این خود باعث می شود که جریان خون به کم ترین مقدار خود برسد.

سرد شدن کف پا  بعید به نظر می رسد که از نشانه های یک بیماری جدی باشد اما اگر شما علائم دیگری مانند درد سینه ، فشار در قفسه سینه ، ناتوانی د رحرکت ، کمبود دید در بینایی ،گییجی و یا نفس نفس زدن و … شدید حتما به پزشک مراجعه کرده و علائم را با او درمیان بگذارید .

 اگر دچار عفونت های پشت سرهم ،کبودی و  شدید که روند بهبود ان به سختی صورت گرفت ان گاه حتما برای درمان به پزشک مراجعه کنید . هم چنین اگر علت سردی پاهای شما به خاطر ضعیف بودن جرریان خون وبده است بهتر است درمان خود را به صورت مداوم ادامه دهید تا نشلنه های بمیاری به طور کامل از بین برود.

 چه عواملی باعث سردی پا می شود

این عرضه می تواند عوامل متعددی داشته باشد .سردی پا  نیز می تواند از علائم وضعیتی مانند اسیب های عصبی باشد .این مورد درباره افراد مبتلا به دیابت و یا الکلی نیز صادق است هم چنین افرادی که دچار کمبود ویتامین های خاصی هستند نیز به این حالت دچار خواهند شد .

 علاوه بر این سردی پا ممکن است با دیگر علائمی همراه باشد که با توجه به بیماری و یا اختلالات قبلی متفاوت است علائمی که سیستم قلبی عروقی را دائما تحت تأثیر قرار می دهند ممکن است اختلال در دیگر سیستم های بدن نیز ایجاد کنند.

 مشکلات قلبی و عروقی

  از علت های سردی پا بیماری سرخرگ محیطی است .این بیماری باعث نمسدود شدن و یا نازک شدن عروق می شود که همین خود باعث جمع شدن چربی ها و کلسترول در دیواره عروق می شود .در نهایت این عمل نیز باعث کاهش خون رسانی به بدن و درنتیجه سرد شدن اعضای بدن می شود . به عبارتی دیگر ضعیف بودن سیستم گردش خون باعث می شود تا پاها سرد شده و هم چنین دیگر سیستم های عروقی و عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد که نشانه هایی دارد برخی از این نشانه ها عبارتند از :

احساس درد و سنگینی در پاها

 رنگ پریدگی و کبودی پوست

 احساس درد در ماهیچه ساق پا و ران باسن به هنگام یکه راه می روید .

احساس دردی که با انقباض و انبساط عضلات افزایش پیدا میکند

 سردی پا ممکن است همراه با علایمی باشد که مرتبط با سیستم های دیگر بدن است مانند:

 اختلال نعوظ

 کند خوب شدن زخم ها و جراحات

 نبض ضعیف در پای صدمه دیده

 سرد شدن پوست پا

 در عضو تحت تأثیر ضعیف شدن رشد مو و ناخن

 علائم خطرناک سردی پا

 در برخی از شرایط سردی پا ممکن است نشانه ای از وضعیت حیاتی باشد که خطرناک است و سریعتر باید در حالت اورژانسی بررسی شود.

 اگر هر یک از نشانه های زیر را دارید سریعاً به اورژانس مراجعه کنید.

  • مشکلات کلامی

تنگی نفس

– مشکلات بینایی و دید

– درد و فشار در قفسه سینه

– گیجی و کم شدن سطح هوشیاری

– فلج و یا ناتوانی حرکتی عضوی از بدن

 سوالاتی که پزشک از شما می پرسد:

 -چه داروهایی مصرف میکنید؟

– آیا شما علائم دیگری دارید؟

-ایا دخانیات مصرف می‌کنید؟

– آیا دچار دیابت هستید؟

– رزیم معمولی غذای روزانه شما چگونه است؟

– چه موقع سردی پا را حس کردید؟

 -آیا کسی در خانواده شما بیماری های قلبی عروقی را مبتلا است؟

– در هنگام سرد شدن پایتان دقیقا کدام ناحیه درد میکند؟

– در هنگام بالا و پایین رفتن از پله درد شما چگونه است؟پاها

 از آنجایی که سردی پا می تواند به علت بیماری های جدی در بدن رخ دهد عدم درمان آن می تواند عوارض و یا مشکلای را برای سلامتی شما به همراه داشته باشد وقتی که علت سردی اولیه پاها مشخص شد پزشک برای عوارض احتمالی باید برنامه ای ویژه را مطرح کند :

 -آسیب دائمی عصبی

– قطع عضو

– دردهای مزمن

– ریسک مبتلا به عفونت در ناحیه آسیب دیده

– قانقاریا

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *