#


درمان سلولیت و روشهای آن

10 ژوئن 2018 بدون نظر 1201 بازدید

درمان سلولیت و روشهای آن

از چاقی پوست پرتقالی خسته شده اید؟

هنوز برای درمان سلولیت هیچ درمان قطعی و کامل تاثیر گذاری به دست نیامده است. بر اساس مطالعاتی که به خصوص در سال‌ های گذشته صورت گرفته است روش های گوناگون دارویی، جراحی و لیزرتراپی توصیه شده که هر کدام دارای نتیجه های نسبی هستند اما هیچ کدام از این راه ها پاسخ صد در صد را به همراه نداشته است. ولی پژوهش هایی که در این اواخر انجام شده است نشان می‌ دهد، مصرف پمادهای دارای رتینول در مدت زمان شش ماه در بخش هایی که سلولیت در آن ها دیده می‌ شود تأثیرات مثبتی در ظاهر آن ها خواهد گذاشت، زیرا محتویات کرم ‌های دارای رتینول باعث کلفت تر شدن لایه پوست می شود و در نهایت برآمدگی و فرورفتگی های سلولیت را بهتر پوشش می دهد. نتیجه های آزمایش‌ های دیگری که انجام شده است می ‌گوید، کرم‌ هایی که متیل زانتین، کافئین، آمینوفینین و تئوفیلین می باشند نیز در بهبود ظاهری سلولیت تاثیرگذار هستند. این پمادها چربی ‌هایی که در زیر پوست وجود دارد را تفکیک می سازند و از جمع شدن بیش از اندازه آن ها پیشگیری می کند و در مجموع شرایط پوست را بهبود می بخشد.

سلولیت چیست؟

با جمع شدن لایه ‌های چربی در زیر پوست، برجستگی و فرورفتگی ‌های نامنظمی بر روی پوست ایجاد می شود که به آن ها «سلولیت» گفته می شود و به طور معمول روی ران، بخش نشیمنگاه زنان و مردان به چشم می خورد. ولی این موضوع به این معنی نیست که شخص مبتلا به اضافه وزن شده و به سنین پیری نزدیک می‌ گردد، واقعیت تلخی که وجود دارد این است که حدودا هر زنی در طی زندگی خود با سلولیت روبه رو می ‌شود. با این که بر اساس آمار مؤسسه ملی تحقیقات پوست کانادا این وضعیت در ۸۰تا ۹۰درصد خانم ها مشاهده می ‌شود اما به طور معمول گستردگی و شدت آن میان افراد بسیار گوناگون می باشد.

چطور تشخیص دهیم؟

یقیناً سلولیت یک بیماری یا ناراحتی جسمی به حساب نمی آید و تنها از نظر ظاهری برای افراد به ویژه بانوان باعث به وجود آمدن مشکل می شود. یکی از روش ‌های شناسایی این است که بخشی از پوست را بین انگشتان خود بفشارید؛ چنانچه ظاهر فرورفتگی هایی به صورت پوست پرتقال مشاهده کردید، همان سلولیت می باشد! این مسئله در بدن بعضی از افراد به طور واضح قابل مشاهده است و بخش ‌های وسیعی از پوست شان را پوشش می دهد و موجب به وجود آمدن چین و چروک‌ های عمیق و خط روی بدن شان می ‌شود.

بخش هایی که سلولیت در آن ها شیوع بیشتری دارد عبارت اند از ران، نشیمنگاه، شکم، بازو و سینه. در کل این مشکل در بین بانوان نسبت به آقایان شیوع بیشتری دارد و به طور معمول سن شروع آن پس از رسیدن به سن بلوغ می باشد و متأسفانه بسیاری از موارد تا آخر عمر فرد نیز همواره سر جای خود باقی می ‌مانند. سلولیت به خاطر جمع شدن سخت چربی ‌ها زیر بافت کلاژن به وجود می آید و باعث ایجاد برآمدگی و فرورفتگی هایی در زیر ماهیچه می شود و زمانی که بافت پوست کشیده می ‌شود، قسمت هایی که چربی زیر آن‌ ها تجمع پیدا کرده اند گسترش پیدا می‌ کند و میزان چربی زیر پوست متورم می ‌شود و توده ‌های ناخوشایندی که دارای شکل نامناسبی هستند را به وجود می آورد.

چه کسانی مبتلا می‌شوند؟

چنانچه فکر می‌کنید کسانی که لاغر هستند دچار سلولیت نمی ‌شوند، سخت در اشتباه هستید! چرا که این مشکل به چاقی و لاغری ارتباطی ندارد و فقط به دلیل ساختار پوست به وجود می آید. البته برخی از موارد مانند سابقه خانوادگی و عوامل نژادی نیز در ایجاد سلولیت تاثیرگذار می باشند. ژنتیک یکی از مسائلی می باشد که در به وجود آمدن سلولیت دارای نقش مهمی می باشد. در صورتی که مادرتان به سلولیت مبتلا باشد احتمال دارد شما هم به این مشکل دچار شوید.

خانم هایی که دارای رنگ پوست روشنی هستند نسبت به زنانی که دارای پوست تیره هستند بیشتر در معرض سلولیت قرار دارند. فاکتورهای موثری که در به وجود آمدن سلولیت وجود دارند شامل عوامل هورمونی، وزن و سن افراد می باشد.

بی ‌خیال برنزه کردن شوید

درست است که ظاهر سلولیت خیلی خوشایند نمی باشد و بسیاری از افراد برای آن که این چاله‌ ها را پوشش دهند، به برنزه کردن روی می آورند و همان زمان که پوست برنزه می باشد، تا اندازه زیادی ظاهر سلولیت پوشانده می ‌شود، آیا می ‌دانید زمانی که رنگ پوست به شکل اولیه باز می ‌گردد احتمال دارد اثر سلولیت روی آن بدتر از حالت قبل گردد؟ علت آن نیز تأثیر اشعه مضر فرابنفش خورشید می باشد که مخصوصاً در قسمت مبتلا به سلولیت بیشتر به پوست آسیب وارد می کند، آن را نازک تر می‌ سازد و همچنین حالت ارتجاعی پوست را نابود می کند.

چطور درمانش کنیم؟

متأسفانه سلولیت را نمی توان پیشگیری کرد، عواملی موجود هستند که قادرند در آن ها مقصر باشند و آن ها را کنترل نمایند. عواملی که باعث تشدید حالت سلولیت می شوند عبارت اند از: رژیم ‌های غذایی مضر، افزایش چربی، نداشتن فعالیت بدنی، کم آب بودن بدن و اضطراب و استرس. علاوه بر این در بانوانی که ورزش می ‌کنند امکان ایجاد سلولیت کمتر می باشد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *