#


چه خوراکی هایی برای فشار خون بالا ضرر دارند؟

فشار خون بالا
4 اکتبر 2017 بدون نظر 1463 بازدید

چه خوراکی هایی برای فشار خون بالا ضرر دارند؟

چه خوراکی هایی برای فشار خون بالا ضرر دارند؟

کسانی که فشار خون بالایی دارند نباید برخی از مواد غذایی را استفاده کنند مانند: کالباس، سوسیس، ماهی دودی یا کنسرو شده، سس ها، کنسرو گوشت و کنسرو لوبیا که این مواد دارای سدیم بالا هستند.

رژیم غذایی در فشار خون بالا

اگر فشار خون بالا برود باعث می شود که به کلیه، چشم، قلب و مغز آسیب وارد شود. به همین دلیل بیماری فشار خون بالا بسیار خطر ناک است. فشار خون بالا هیچ علائمی ندارد و تا زمانی که به عوارض آن دچار نشوید نمی توانید آن را تشخیص دهید. برای اینکه به فشار خون بالا پی ببرید باید هر سه سال یک مرتبه به طور منظم آن را اندازه گیری کنید.

در کل دلیل اصلی ای برای فشار خون بالا وجود ندارد ولی مهم ترین عواملی که برای بروز این بیماری مشخص شده است چاقی، سن بالا، سابقه ی خانوادگی ابتلا به فشار خون بالا، دیابت، الکل، کم تحرکی و مصرف زیاد نمک می باشد. سرب هایی که در هوا وجود دارد باعث به وجود آمدن فشار خون بالا می شود. اگر این بیماری را پیشگیری و یا کنترل کنید باعث می شود که از بروز عوارض و ناتوانی و مرگ و میر تا حدی جلوگیری کند.

فشار خون بالا

فشار خون بالا

تعریف و طبقه بندی فشار خون بالا

برای اینکه خون بتواند به خوبی در اعضای بدن جاری شود و به تمام اعضای بدن مواد غذایی برساند به یک نیرویی نیاز دارد که به آن فشار خون می گویند که قلب مولد آن است. پمپاژ کردن خون از طریق قلب به داخل رگ ها صورت می گیرد که فشار خون شریانی بین دو سطح حداکثر و حداقل در حال جریان است.
زمانی که قلب انقباض می شود سطح حداکثر یا سطح سیستولی و زمانی که قلب استراحت می کند سط حداقل یا دیاستولی به وجود می آید.

همیشه برای اندازه گیری فشار خون از شریان بازویی استفاده می کنند و می فهمند که فشار خون بالا است یا پایین. هنگامی که قلب منقبض می شود فشار به بالاترین حد خود می رسد که به این حالت فشار ماکزیمم یا سیستولی می گویند. چنانچه قلب در حالت استراحت باشد فشار به پایین ترین حد می رسد که به آن سطح مینیمم و یا دیاستولی گفته می شود.
کسانی که به بیماری عروق کرونر قلب، بیماری کلیوی و دیابت مبتلا هستند باید فشار ماکزیمم آن ها مساوی یا بیشتر از ۱۳۰ و پایین ترین فشار آن ها ۸۵ برای کسانی که فشار خون بالا دارند باشد.

برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا باید به نکات زیر توجه کنید:

– اگر وزن تان زیاد است باید از طریق رژیم غذایی و بیشتر کردن فعالیت بدن تان آن را کاهش دهید.
– سعی کنید از نگارنی هایی که در روز دارید بکاهید و محیط خود را با شرایط سازگار کنید.
– استفده از نمک، کافئین و الکل را کاهش دهید.

اثری که ورزش و کاهش وزن در بهبودی فشار خون دارد

در بیشتر مواقع کسانی که وزن شان زیاد است و چاق هستند اگر وزن خود را کم کنند فشار خون آن ها کاهش می یابد. اگر شخصی که فشار خون دارد ورزش و فعالیت بکند چون باعث کاهش وزن می شود به فشار خون نیز کمک می کند تا پایین بیاید. این را بدانید که خود ورزش به تنهایی فشار خون را پایین می آورد.

فشار خون بالا

فشار خون بالا

چگونه مصرف نمک را کنترل کنیم؟

در اکثر افراد استفاده از نمک باعث می شود که فشار خون بالا را افزایش دهد. پس به کسانی که فشار خون بالا دارند توصیه می کنیم که در طول روز بیشتر از پنج تا شش گرم نمک را استفاده نکنند. این مقدار تقریبا با یک قاشق چای خوری مساوی است. ولی کسانی که به بیماری فشار خون مبتلا هستند از این مقدار هم باید کمتر نمک مصرف کنند.
این را به یاد داشته باشید که هرگز سر سفره به غذای خود نمک اضافه نکنید. اگر غذا یا نوشینی ای را از بیرون خریداری می کنید به مقداری سدیمی که در آن وجود دارد توجه کنید.

اثری که استرس بر روی فشار خون می گذارد

داشتن استرس باعث می شود که فشار خون بالا برود پس سعی کنید که استرس را از خود دور کنید و اگر نتوانستید این کار را انجام دهید حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و از او کمک بگیرید. این را به یاد داشته باشید که کاهش استرس علاوه بر اینکه از بالا رفتن فشار خون می کاهد در تمام بیماری ها هم اثر بسزایی دارد.

از چه غذایی باید پرهیز کرد؟

کسانی که به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند باید از خوردن بعضی غذاها بپرهیزند که این غذاها عبارتند از: کنسرو گوشت، سس ها، سوسیس، کالباس، ماهی دودی یا کنسرو شده و کنسروهای لوبیا. این مواد دارای سدیم زیادی هستند.
به شما پیشنهاد می کنیم که به جای روغن مایع و جامد برای طبخ غذاها از روغن های زیتون، کانولا و سویا استفاده کنید. از خوردن موادی که کافئین دارند هم باید خودداری کنید مانند: نوشابه های کولا، قهوه و شکلات. این مواد باعث می شوند که فشار خون تان بالا برود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *