#


خوب جویدن غذا برابر با کبدی سالم

15 فوریه 2018 بدون نظر 1551 بازدید

خوب جویدن غذا برابر با کبدی سالم

جلوگیری از ابتلا به کبد چرب با جویدن کامل غذا

زهرا گرجی، محقق طب سنتی بیان کرد: برای داشتن کبدی سالم، آغاز به غذا خوردن فقط زمانی مجاز است که اشتهای واقعی وجود داشته باشد؛ برای هر وعده غذایی باید مدت زمانبیش از بیست دقیقه صرف شود.

به گزارش ازمن بپرس، این محقق طب سنتی در خصوص مراقب از کبد اظهار کرد: یکی از مهم ترین اصول مراقبت از کبد در طب ایرانی، رعایت قوانین خوردن و آشامیدن می باشد. برای این که سلامتی کبدتان را حفظ کنید، شروع به خوردن غذا  فقط زمانی مجاز است که اشتهای واقعی داشته باشید.

گرجی در ادامه افزود: مدت زمانی که باید برای هر وعده غذایی اختصاص دهید، باید بیشتر از بیست دقیقه باشد. خوب جویدن غذا، اولین مرحله از هضم غذابه حساب می آید که علاوه بر مدیریت حجم غذای مصرفی، بر هضم خوب غذا نیز کمک می کند.

این محقق طب سنتی ادامه داد: جویدن غذا به همراه توجه به طعم و اجزاء غذای مصرفی پیشنهاد می ‌شود. چنانچه اشخاص به سرعت غذا میل می کنند‌ و مدت زمان هر وعده غذایی ‌شان کمتر از پانزده دقیقه طول می‌ کشد، حتما تمرین‌ های مربوط به خوردن با تفکر (Mindful eating) را باید انجام دهند. باید به رنگ، شکل و بوی غذا دقت کنید، خدا را برای نعمت غذایی که در مقابل تان وجود دارد، شکر کنید.

وی بیان کرد: نشانه های اشتهای واقعی, سبکی شکم, بالا رفتن حواس به ویژه بویایی, نبض ضعیف, عدم تمایل فرد به خواب و کم شدن آب دهان می باشد، علاوه بر این اشخاص توجه کنند, پس از این که اشتهای واقعی ایجاد شد، در صرف غذا تاخیر نیندازند، آرام غذا خوردن و خوب جویدن غذا جزو روش های کاهش وزن در اشخاص می باشد زیرا زمانی که غذا خوب جویده می‌ شود هضم بهتری صورت می گیرد و مواد زائد کمتری به وجود می آید.

گرجی متذکر شد: اشخاص از امروز تمرین خوب جویدن را شروع کنند. پس از هر لقمه‌ ای که در دهان گذاشته می‌ شود، قاشق را بر زمین بگذارید و به طعم، بافت غذا، اجزائی که در غذا وجود دارد و احساسی که در دهان به وجود می آورد، فکر کنید، تا وقتی که غذا به طور کامل جویده نشده است، آن را نبلعید, این تمرین را به ‌مدت یک هفته انجام دهید. برای انجام بهتر این تمرین، غذا را در فضای آرامی میل کنید و از تماشای تلویزیون، گفت و گو و مطالعه روزنامه یا کتاب پرهیز کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *