#


بهار نارنج و خواص درمانی و پزشکی آن

خواص درمانی بهار نارنج
14 دسامبر 2017 ۲ نظر 1967 بازدید

بهار نارنج و خواص درمانی و پزشکی آن

بهار نارنج و خواص درمانی و پزشکی آن

به آب مقطر شکوفه نارنج، عرق بهار نارنج میگویند. در طبیعت گرم و خشک است. مقوی جسم و روح است. دماغ را تقویت و آن را باز میکند. درمان بی خوابیهای عصبی و بوییدن زیاد آن بی خوابی می آورد. در بیماریهای قلب و سینه تجویز، به مبتلایان غشی توصیه میشود. اشتهاآور است و برای قولنج و روغ و سوزش هاضمه مفید است. از لحاظ تقویت قوای جسمانی نافع است.

عرق بهار نارنج، به مقدار مساوی آب کرفس جهت سنگ کلیه و مثانه و خرد کردن آن بسیار مفید است. عرق بهار نارنج زود فاسد می شود و کیک میزند. در شیشه تیره رنگ محفوظ تر می ماند.

مربای بهار نارنج مقوی معده می باشد. ترشی و پودگی را بر طرف می نماید. پوست نارنج را مربا می سازند که هاضم غذا بوده، خواص بهار نارنج را دارد.

ضماد پوست نارنج با سرکه جهت سردرد، مالیدن آن به شقیقه ها و شرب یک در هم ان با اب گرم جهت پیچش و اخراج کرم و قی و غثیان است. جوشانده بیست و هفت نخود از خشک ان با اب رافع سم عقرب و حشرات است و با شکر مسهل صفرا، رافع خمار و امراضی حاره عصب، ۳۶ نخود از تخم آن تریاق گزیدن جانوران، و بوییدن شکوفه آن مقوی دماغ و محلل زکام.

خواص درمانی بهار نارنج

خواص درمانی بهار نارنج

در قسمتی از فصل بهار درخت نارنج به شکوفه مینشیند و گل سفید معطری میدهد که به آن بهار نارنج میگویند. و در طب گل و برگ و میوه و پوست و اسانس آن را در مواد مختلف مصرف میکنند. زیرا این قسمتهای درخت نارنج دارای خواص ضد تشنج و درد، مقوی، خواب آور، معرق، مقوی معده، تب بر و کرم کش است. برگ و گل درخت نارنج اختلالات عصبی را چون طپش قلب، هیستری، حالت صرع، حمله تشنجات معدی، انواع بی خوابی آنژین دو پواترین را تسکین و تخفیف می دهد.

پوست نارنج برای معده هایی که ترشی زیاد دارد بهترین داروی موثر میباشد. مصرف آن اشتها را باز می کند. مقدار مصرف بهار نارنج یک قاشق سوپخوری در یک لیوان آبجوش است که باید ده دقیقه آن را دم کرده، هر روز سه فنجان از آن را نوشید. مقدار مصرف برگ نارنج سه تا چهار برگ در یک لیوان آبجوش است که باید مدت ۱۵ دقیقه آن را دم کرده، هر روز ۲ تا ۳ فنجان از آن را بعد از غذا خورد.

پوست نارنج را باید خشک کرده، به تکه های ریزی درآورد و مقدار مصرف آن یک قاشق قهوه خوری در یک لیوان آب است که باید آن را کمی جوشاند و بعد مدت سی دقیقه آن را دم کرد و هر روز یک فنجان قبل از غذا خورد. پوست نارنج ضد یبوست است. در این مورد یک پوست نارنج تازه را مدت نیم ساعت بجوشانند و این آب که طعم آن تلخ است دور ریخته دوباره پوست را در مقدار آبی که برای هر لیتر آن بیست گرم قند و یا شیر اضافه کنید، ۲۰ دقیقه بجوشانید. سپس در بشقاب بگذارید و خنک کنید و صبح ناشتایا سه ساعت بعد از غذا آن را بخورید.

عرق بهار نارنج اعصاب را آرامش می دهد و برای سردرد و شکم درد و گریپ اثر دارد. دمکرده ۱۵ گرم برگ بو با چهل گرم پوست نارنج، داروی قوی و شفابخشی است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *