#


خاصیت هایی که هلو برای پوست و بدن دارد

3 سپتامبر 2018 بدون نظر 1551 بازدید

خاصیت هایی که هلو برای پوست و بدن دارد

هلو چه خواصی دارد؟

از خاصیت های هلو می توان درمان بیماری های کمبود پتاسیم، چاقی، کلسترول، سرطان، استاز خون و بیماری های تخریب نورون ها را نام برد. علاوه بر این این میوه به سلامت سیستم عصبی، پوست، چشم، حفظ سلامت استخوان ها و دندان هم کمک خوبی می کند.

خاصیت ضد پیری دارد و در سم زدایی، تقویت سیستم ایمنی، بهتر شدن سیستم گوارشی و سلامت سلولی تأثیرگذار است. خوردن هلو به خاطر دارا بودن مواد مغذی و آنتی اکسیدان در دوران حاملگی پیشنهاد می شود.

هلو میوه تابستانی خوشمزه ای است که بیشتر در چین و آسیای جنوبی وجود دارد. نام انگلیسی آن Prunus Persica است و درخت این میوه در نواحی معتدل جهان رشد می کند. هلو متعلق به خانواده Rosaceae است که شامل میوه ایی مثل آلو و توت می شود.

بزرگ ترین تولید کننده هلو کشور چین است، در کشور چین از این میوه به عنوان نماد طول عمر و جاودانگی یاد می شود. این میوه در کشورهای دیگری مانند ایتالیا، اسپانیا، آمریکا و یونان هم تولید می شود. در اصل ایالت جورجیا به دلیل تولید هلو با کیفیت فوق العاده با در نظر گرفتن مزه، بافت و مواد مغذی به “ایالت هلو” معروف می باشد.

ایالت جورجیا آمریکا در سال ۱۹۹۵ میلادی رتبه نخست تولید هلو را در دنیا به دست آورد. این میوه در اندازه های مختلف و رنگ های گوناگون از زرد بگیرید تا قرمز بسته به مکان تولید آن در بازار وجود دارد.

برعکس شلیل، که پوست نرم تری دارد، پوست هلو به صورت کرک و مخملی است. مزه دوست داشتنی دارد و دارای گوشت زرد آبداری است. شلیل جزو میوه های آلویی به شمار می رود: قسمت بیرونی آن گوشتی می باشد و هسته دارد. با توجه به چسبندگی، دانه هلو به دو گروه هسته جدا و هسته چسبیده قسمت بندی می شوند.

ارزش مواد مغذی و فواید سلامتی هلو

در این میوه مواد مغذی حیاتی بدن وجود دارد. هلو حاوی ویتامین A، بتاکاروتن و ویتامین  Cیا همان آسکوربیک اسید است. علاوه بر این منبع زیادی از ویتامین E(آلفا توکوفرول)، ویتامین k(فیلوکینون)، ویتامین B1،(تیامین)، ویتامین B2(ریبوفلاوین)، ویتامین B3(نیاسین)، ویتامین B6، فولات و پانتوتنیک اسید است. هلو حاوی املاحی مثل پتاسیم، کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، منگنز، روی و مس هم است. هلو کالری پایینی دارد، دارای چربی اشباع شده یا کلسترول نیست و منب مناسبی از فیبر رژیمی است.

علاوه بر طعم دوست داشتنی و عطر آن، هلو مقدار زیادی کاروتنویید دارد و خواص زیادی برای سلامتی دارد.

ظرفیت آنتی اکسیدان

پوست و گوشت هلو دارای آنتی اکسیدان های زیادی است. وجود کلروژنیک اسید در هلو باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. آنتی اکسیدان هایی مثل لوتئین، بتاکریپتوزانتین و زئازانتین به از بین رفتن اکسیژن تولید شده رادیکال های آزاد و نگهداری بدن در مقابل اثرات مخرب بیماری های گوناگون می شود.

جلوگیری از کمبود هیپوکالمی(کمبود پتاسیم)

هلو دارای مقدار زیادی پتاسیم است. پتاسیم یک عنصر حیاتی و برای نگهداری از عملکرد سیستم عصبی به حساب می آید. پتاسیم موجود در این میوه به عملیات متابولیسم کمک خوبی می کند، سوخت و ساز کربوهیدرات را انجام می دهد، باعث حفظ کردن تعادل الکترولیتی می شود و به تنظیم بافت های ماهیچه ای کمک می کند. کمبود پتاسیم در بدن انسان باعث بروز هیوکالمی می شود که کمبود آن بر قدرت ماهیچه ها تاثیر می گذارد و باعث نامنظم شدن ضربان قلب می شود.

جلوگیری از سرطان

در هلو ترکیبات فنولیک و کاروتنوییدی به وفور یافت می شود که خاصیت ضد تومور و ضد سرطانی دارد و باعث پیشگیری از انواع سرطان ها از جمله سرطان سینه، ریه و روده کمک می شود. تحقیقات نشان داده است کلروژنیک اسید و نئوکلروژنیک اسید موجود در میوه هلو اثر بسیاری در پیشگیری از رشد سلول های سرطانی سینه دارد و همین طور به سلول های سالم بدن برعکس شیمی درمانی آسیبی وارد نمی کند. علاوه بر این بر اساس آزمایشات گونه گیاهی از خانواده Rosaceae از جمله هلو حاوی مقدار زیادی از بتاکاروتن است و با توجه به این اثرات بازدارندگی در مقابل اثرات مخرب سرطان سینه دارد.

سلامت پوست

هلو به دلیل دارا بودن مقدار زیادی ویتامین C به نگهداری و سلامت پوست کمک خوبی می کند. علاوه بر این هلو از پوست در مقابل اشعه ماورا بنفش نگهداری می کند. طبق آزمایشات انجام شده آنتی اکسیدان زئازانتین و لوتئین موجود در هلو خاصیت ضد التهابی بر پوستی که در اثر اشعه ماورا بنفش آسیب دیده دارد و از نفوذ آن به پوست جلوگیری می نماید. فلاونویید موجود در هلو باعث محافظت پوست در مقابل اشعه است و از اثراتی که از آفتاب حاصل می شود مثل سوختگی پوست جلوگیری می نماید.

از این میوه در صنعت آرایشی هم استفاده می شود و برای تولید کرم های آرایشی و پک های زیبایی کاربرد دارد. مقدار زیادی از فلاونوئید و ویتامین ها و املاح حیاتی در هلو به از بین بردن سلول های مرده و آب رسانی و زنده کردن پوست کمک خوبی می کند. آنتی اکسیدان هایی که در آن موجود است به از بین رفتن بیماری های پوستی مثل خشکی و لک پوست کمک می کند.

سلامت چشم

هلو حاوی مقادی زیادی از بتاکاروتن است که وقتی وارد بدن می شود به ویتامین A تبدیل می شود. بتاکاروتن نقش قابل توجهی در حفظ سلامت چشم و جلوگیری از بیماری هایی مثل خشکی چشم ملتحمه و کوری دارد. طبق آزمایشات انجام شده کاراتنوئید لوتئین و زانتانتین که در هلو موجود است تاثیر خیلی خوبی در کاهش ابتلا به بیماری آب مروارید دارد. زئا زانتین و لوتئین در رنگدانه ماکولا چشم می نشیند و از شبکیه چشم در مقابل بیماری های چشمی مثل خراب شدن ماکولا محافظت می کند. همین طور، وجود این ترکیبات از بافت های شبکیه در مقابل آسیب رادیکال های آزاد و نور طول موج زیاد نگهداری می کند.

دوران بارداری

هلو حاوی مقادیر زیادی از املاح و ویتامین است و خوردن آن در دوران حاملگی پیشنهاد می گردد. ویتامین C درون آن باعث رشد استخوان ها، رشد پوست، ماهیچه و رگ های خونی جنین می شود. علاوه بر این هلو به جذب آهن کمک می کند. فولات موجود در این میوه در جوگیری از تخریب سلول های عصبی مثل SPINA BIFIDA  تأثیرگذار است. پتاسیمی که در هلو موجود است از گرفتگی ماهیچه و خستگی بدن که یک امر رایج در دوران حاملگی است ،جلوگیری می نماید. این میوه به خاطر وجود فیبر در آن به هضم غذا و کاهش یبوست کمک شایانی می کند.

کمک به هضم

هلو به دلیل دارا بودن ترکیبات قلیایی و فیبر سلامت دستگاه گوارش را حفظ می نماید. هلو با فیبری که در خود دارد باعث می شود آب را به خود جذب کند و از بیماری های دستگاه گوارش از جمله یبوست، هموروئید، زخم معده، التهاب معده و حرکات نامنظم روده پیشگیری می نماید. علاوه بر این می تواند مواد سمی را از روده پاکسازی کند و از ایجاد مشکلات گوارشی نظیر سرطان معده جلوگیری می نماید. همچنین هلو به عنوان یک ملین محسوب می شود و می تواند به رفع سنگ کلیه و مثانه کمک کند.

حفظ سیستم عصبی

وجود منیزیم در این میوه از بروز استرس و اضطراب جلوگیری می نماید و باعث حفظ آرامش سیستم عصبی هم می شود. کاهش منیزیم در بدن می تواند در عملکرد سیستم عصبی مرکزی اختلال ایجاد کند و به برانگیختگی ماهیچه ها و بالا رفتن فعالیت سیگنال های عصبی می انجامد. بر اساس آزمایشات صورت پذیرفته در این مورد دریافت غذاهایی که منیزیم دارد به همراه ویتامین B6 اثر فوق العاده ای بر درمان بیش برانگیختگی سیستم عصبی مرکزی کودکان خواهد داشت. آزمایشات دیگر هم ثابت کرده است که منیزیم به بهتر شدن علائم افسردگی حاد کمک می کند. خوردن هلو در طب آیورودا برای منظم کردن تعادل سیستم عصبی تأثیرگذار است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *