#


با خواص درمانی و فواید میوه عناب بیشتر آشنا شویم

خواص درمانی عناب
15 دسامبر 2017 يك نظر 1793 بازدید

با خواص درمانی و فواید میوه عناب بیشتر آشنا شویم

با خواص درمانی و فواید میوه عناب بیشتر آشنا شویم

در کتب قدیمی اسامی آن را طبر خون، سنجد گرگان، شیلانه و شیلان نوشته اند. عناب را با انجیر و کشمش و خرما به اندازه مساوی مخلوط کرده می جوشانند و از جوشانده این چهار میوه شربت مخصوص سینه را تهیه می کنند. اعراب چوب درخت عناب را سوزانده، خاکستر آن را با سرکه مخلوط می کنند و سرکه را روی جراحت مارگزیدگی می گذارند و عقیده دارند که به این وسیله أن رامعالجه می کنند.

عناب از میوه هایی است که برای سینه مفید است و خاصیت نرم کننده دارد. میوه تازه عناب بسیار مغذی است، وقتی که خشک شود دارای خواص زیادی می شود. باید گفت آرام کننده و نرم کننده و تسکین دهنده، ادرارآور و همچنین در مواقع بروز انواع زکام و برونشیت و تحریکات روده و کیسه مثانه آن مصرف می کنند. از عناب نوشابه تسکین دهنده و تصفیه کننده خون و برای درمان و معالجه امراض و عفونتهای تورمی، گلو، برنشها، رودهها و مجرای ادرار تهیه می کنند و هر قدر خواستید آن را بی آشامید. سی تا شصت گرم عناب خشک را تکه تکه کرده در یک لیتر آب مدت نیم ساعت می جوشانند، وقتی خنک شد آن را صاف کرده می نوشند، حتی با داروهای مناسب مخلوط می کنند، چون حالت ملین دارد.

خواص درمانی عناب

خواص درمانی عناب

خاصیت غذایی عناب کم است. ولی در عوض حرارت را فرو می نشاند و خنک است. فشار خون را کم میکند. سینه و گلو و شکم را نرم می کند و خون را صاف می کند. کمی نفاخ و دیرهضم است و اگر آن را در گلاب خیسانده میل نمایید هضم را آسان تر می کند. (زیاده روی در خوردن عناب سبب نفخ و بزرگ شدن شکم بوده، شهوت را کم و غرایز جنسی را ضعیف می سازد).

خوردن ساییده آن با هسته، جهت زخم معده و ورم روده مفید است. عناب از دوستان کبد و مثانه و کلیه بوده آنها را زهکشی میکند. جوشانده عناب با عرق کاسنی مخلوط یا باسکنجبین ممزوج کنند، برای امراضی (وبا) و حصبه و مطبقه مفید است و از فشار صفرا و خون میکاهد و فشار خون را کم میکند. خیسانده عناب در گلاب ضرر مشروبات الکلی راکم میکند و برای دمل نافع است. مقدار، خوراک عناب پنجاه عدد است. نوشیدن پنج روز متوالی هر روز نیم لیتر آب جوشانده برگ عناب جهت رفع خارش بدن نافع است.

پاشیدن برگ خشک سایید آن جهت درمان زخمهای خوردهای خنازیر)، آکله و زخمهای بدخیم مفید است، خواه این زخمها در دهان باشد، خواه در عضوی دیگر، و( چون پوست درخت عناب را ساییده به تنهایی یا مساوی وزن آن سفیداب مخلوط کرده داخل زخمهای چرکی را با آن پر کنند، آنها را درمان کرده به فوریت التیام می دهد. خوردن جوشانده (خاک اره چوب عناب ) جهت درمان دل پیچه و خارش مفید است. صمغ درخت به تنهایی و یا با ادویه مناسب جهت امراض چشم و با سرکه، جهت جوشهای جلدی سودمند است. جویدن برگ تازه عناب ۲ باعث بی حس شدن ذائقه است و به این جهت می توان از آن قبل از خوردن داروهای بد طعم استفاده نمود. میوه عناب تب را پایین میآورد. کمپوت و مربای کم شیرینی عناب بسیار خوش خورا کو مفيد است و کبد را هم اصلاح می کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *