#


با بیماری دیابت بیشتر آشنا شویم/ تاثیر بیماری دیابت بر بدن انسان

19 آوریل 2018 بدون نظر 1383 بازدید

با بیماری دیابت بیشتر آشنا شویم/ تاثیر بیماری دیابت بر بدن انسان

عوامل موثر در بهبودی بیماری دیابت

دیابت یا همان بیماری قند که بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند نوعی اختلال متابولیک و سوخت و سازی در بدن می باشد که توسط آن توانایی تولید انسولید در بدن از بین می رود و یا برخلاف مقاومت در مقابل انسولین در بدن به وجود می آید و در نهایت انسولین تولید شده نمی تواند کارکرد نرمالی را انجام دهد. زمانی که دچار دیابت می شوید سرعت و توانایی بدن در استفاده و سو خت و  ساز کامل گلوکز کم می شود و به همین خاطر مقدار قند خون بالا می رود که به آن هایپرگلیسمی گفته می شود. با بالارفتن  میزان قند در مدت طولانی در بدن باعث می شود که عوارض میکروواسکولار دیابت و یا تخریب رگ های خیلی ریز در بدن به وجود بیاید که قادرند عضوهای گوناگون بدن مانند کلیه، اعصاب، چشم و قلب را درگیر کند.

دیابت دارای دو نوع اصلی می باشد که شاید در مورد نوع یک و دو بودن این بیماری چیزهایی به گوش تان خورده باشد. در دیابت نوع اول تخریب سلول های بتا در پانکراس باعث نقص ساخت انسولین می شود و در نوع دوم مقاومت پیش رونده بدن به انسولین موجود می باشد که در نتیجه احتمال دارد موجب تخریب سلول های بتای پانکراس و نقص کامل ساخت انسولین شود. در این نوع دیابت عواملی مانند ژنتیکی، چاقی و کم تحرکی مهم ترین نقش را در ابتلا به دیابت دارند.

دیابت یکی از شایع ترین بیماری های مزمن و غیر مسری در دنیا به حساب می آید. این بیماری هنگامی رخ می دهد که بدن توانایی کافی را برای تولید انسولین نداشته باشد و یا این که نتواند از انسولین استفاده کند. این بیماری به طور ارثی از مادر به فرزند منتقل نمی شود و مادرانی که دیابت دارند باید در دوران بارداری مراقبت بیشتری در وضعیت تغذیه خود داشته باشند و قند خون شان را کنترل کنند و داروهای شان را به موقع و با دستور پزشک استفاده کنند تا مشکلی برای شان به وجود نیاید.

دیابت مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیست و ما نمی توانیم که آن را از سایر افراد بگیریم. دیابت انواع مختلفی دارد ولی هیچ یک از آن ها نه عفونی هستند و نه مسری می باشند.

سالنه تقریبا ۵میلیون نفر به خاطر ابتلا به دیابت جان شان را از دست می دهند، علاوه بر این بیماران دیابتی که بالای ۶۵سال سن دارند امکان حوادث قلبی بیشتری در انتظارشان است به صورتی که تا مرز ۷۰درصد این بیماران به خاطر مشکلات قلبی از بین می روند. میزان مرگ در بیماران مبتلا به دیابت به خاطر سکته مغزی می باشد و دلیل فوت با منشا قلبی در بیماران دیابتی ۲تا۴ برابر بیشتر از افراد غیر دیابتی می باشد، علاوه بر این دیابت همراه با فشار خون بالا خطر ایجاد بیماری قلبی را دو برابر می کند. در افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند بالارفتن کلسترول شیوع بیشتری دارد و اگر کلسترول خون افزایش یابد خطر بروز بیماری قلبی بسیار بالا می رود. البته کم کردن وزن و ورزش باعث تاثیرات بسیار مفیدی در افراد مبتلا به دیابت مانند کاهش قند و فشار خون، کاهش خطر سکته مغزی و کاهش خطر آنفارکتوس قلبی می شود.

راه های درمان دیابت

یکی از راه های درمان دیابت استفاده از نسخه های گیاهی و داروی طب سنتی می باشد که عبارتند از: پیاز، سیر، آلوئه ورا، شنبلیله، برگ های انبه، قره قاط، اسفرزه، ریحان.

از راه های دیگر درمان دیابت مصرف ادویه های قوی می باشد مانند زردچوبه، دارچین، شکلات تلخ و کاکائو.

راه های پیشگیری از دیابت

تغییر دادن سبک زندگی تان می تواند قدم بزرگی باشد برای پیشگیری از ابتلا به دیابت و هیچ زمانی برای شروع دیر نیست. زمانی که در مورد دیابت نوع دو (شایع ترین نوع دیابت) صحبت می کنید پیشگیری بهترین کار می باشد. همچنین اگر در در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارید، به عنوان مثال اگر وزن تان زیاد است و یا این که سابقه خانوادگی دارید، بسیار مهم است که پیشگیری از دیابت را به عنوان اولویت زندگی تان قرار دهید.

پیشگیری از این بیماری درست مانند سالم غذا خوردن، افزایش فعالیت بدنی و کاهش اضافه وزن در دسته اصول اولیه قرار دارند و هیچ موقع برای شورع دیر نیست. اگر در سبک زندگی تانچند تغییر کوچک را به وجود بیاورید می توانید از ایجاد برخی مشکلات جدی مربوط به دیابت مانند تخریب اعصاب، قلب و کلیه ها جلوگیری کنید.

فعالیت بدنی تان را افزایش دهید

اگر روزانه فعالیت بدنی زیادی داشته باشید بسیار موثر می باشد. ورزش می توانند به شما کمک کند تا:

-وزن تان را کاهش دهید.

-قند خون تان را کاهش دهید.

-حساسیت تان را نسبت به انسولین افزایش می دهد، که باعث می شود تا قند خون شما در یک حد نرمال بماند.

بر اساس تحقیقات انجام شده نشان می دهد که هم ورزش هایی که هوازی هستند و هم قدرتی می تواند به کنترل دیابت کمک بسیاری کند ولی بهترین نتیجه از برنامه تناسب اندامی به دست می آید که از هر دوی این تمرینات به کار ببرید.

فیبر بسیار زیاد استفاده کنید

فیبر می تواند کمک های بسیاری به شما کند مانند:

-با افزایش کنترل قند خون شما، امکان بروز دیابت را کم می کند.

-ممکن است که بروز بیماری های قلبی را کاهش دهد.

-با کمک به احساس سیری می تواند در کاهش وزن موثر باشد.

مواد غذایی که دارای مقدار زیادی فیبر هستند عبارتند از: میوه ها، حبوبات، آجیل، سبزیجات، غلات کامل و دانه ها.

تا می توانید غلات کامل مصرف کنید

گرچه دلیلش زیاد مشخص نیست ولی غلات کامل می توانند احتمال پیدایش دیابت را کاهش دهند و سطح قند خون را حفظ می کنند. تا جایی که امکان دارد حداقل نیمی از غلات مصرفی تان را کامل کنید. بسیاری از مواد غذایی که با غلات کامل به دست می آیند آماده خوردن هستند مانند نان های متنوع و پاستا.

وزن اضافه تان را کاهش دهید

چنانچه وزن تان زیاد است، جلوگیری از دیابت می تواند به کاهش وزن تان بستگی داشته باشد. هر یک کیلویی که کم می کنید باعث می شود سلامتی تان بهبود یابد. در یک بررسی انجام شده نشان داد که کسانی که دچار اضافه وزن هستند با کاهش هر یک کیلو از وزن شان باعث می شود که احتمال خطر ابتلا به دیابت را شانزده درصد در خود پایین بیاورند. علاوه بر این کسانی که وزن بسیار کمی را کاهش داده اند (حداقل پنج تا ده درصد از وزن اولیه شان) و به صورت منظم به ورزش شان ادامه داده اند تا شصت درصد احتمال ابتلا به دیابت را در خودشان پایین آورده اند.

از رژیم غذایی تازه خودداری کنید و گزینه های سالم تری را انتخاب کنید

رژیم شاخص گلیسمی، رژیم های کم کربوهیدرات و رژیم های جدید دیگر ممکن است که در آغاز کمک زیادی را به شما کند و وزن بدن تان را کاهش دهد ولی تاثیر آن ها در پیشگیری از ابتلا به دیابت شناخته شده نمی باشد و اثر طولانی مدتی را به همراه نخواهد داشت و با حذف کردن و یا کم کردن یک گروه غذایی خاص از برنامه روزمره تان باعث می شود که رسیدن مواد مقوی مورد نیاز را به بدن تان کاهش دهد. در عوض این برای داشتن یک برنامه غذایی سالم که به پایین آوردن وزن تان کمک کند، بیشتر بر حجم وعده های غذایی تان و سالم بودن مواد خوراکی که می خورید تمرکز داشته باشید.

علائم و نشانه های دیابت

نوع یک:

گرسنگی شدید و افزایش اشتها، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در پا، مشکلات پوستی مانند خشکی پوست، عفونت های قارچی و باکتریایی که طبق گزارشات مقدار آن در دخترها شایع تر از پسرهاست، از دست دادن هوشیاری، تشنگی شدید ، خشکی دهان و ادرار پی در پی، کاهش وزن غیرعادی، خستگی و بی حالی، تاری دید

نوع دو:

علائم دیابت نوع دو مانند دیابت نوع یک در بدن به وجود می آید که مهم ترین آن ها عبارت اند از:

بی حسی یا سوزش دست و پا، خستگی زیاد غیر قابل توجیه، عفونت مکرر لثه، پوست و مثانه، زودرنجی و تحریک پذیری، تشنگی و پرنوشی، پُرادراری، تاری دید، عدم بهبودی زخم ها

دیابت نوعی بیماری مزمن به حساب می آید که خیلی آرام پیش می رود. ولی این را بدانید که برخی موارد دیابت نوع دو بدون هیچ نشانه ای می باشد. در این نوع موارد کسانی که مبتلا می شوند چندین ماه و یا چندین سال بدون اینکه از بیماری شان اطلاعی داشته باشند زندگی می کنند.

عوامل ابتلا به دیابت

چاقی- نداشتن فعالیت فیزیکی

جای تعجب نیست که مراقبت نکردن از بدن از طریق رژیم غذایی ناسالم و نداشتن تحرک و فعالیت ورزشی اولین دلایل بروز دیابت هستند. این امر به این معنا نیست که تمام افرادی که چاق هستند به دیابت دچار می شوند ولی آمار به دست آمده نشان می دهد که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت دچار چاقی و اضافه وزن هستند.

کشیدن سیگار

یکی دیگر از عواملی که باعث بروز دیابت می شود کشیدن سیگار است. در یک بررسی ۱۴ساله که در آن ۱.۳میلیون فرد بزرگسال از کره جنوبی شرکت داشته اند نشان می دهد که شیوع بیماری دیابت در بین کسانی که سیگار می کشند نسبت به افراد غیر سیگاری بسیار بیشتر می باشد. سیگار کشیدن یکی از عامل هایی است که خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد ولی با ترک آن می توان به راحتی از این لیست حذف کرد.

ژنتیک

یکی از عواملی که نقش بسیار مهمی در ابتلا فرد به دیابت دارد ژنتیک می باشد. درصورتی که یکی از والدین به دیابت مبتلا باشد فرد از لحاظ ژنتیکی در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارد، مخصوصا در مورد دیابت نوع دو. با این که وجود ژن برای ابتلا به دیابت کافی نمی باشد ولی فاکتورهای خطر دیگر نظیر چاقی و کشیدن سیگار می تواند این اشخاص پرخطر را به فاز پیش دیابت و یا دیابت وارد کنند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *