#


ایمنی بدن در ورزش

20 اکتبر 2018 بدون نظر 2201 بازدید

ایمنی بدن در ورزش

ایمنی در ورزش

اگر شما مشغول انجام فعالیت جسمانی هستید و متوجه می شوید که بخش خاصی از بدن شما دچار درد با ناراحتی شده که روی عملکرد شما تأثیر می گذارد. قرية توصیه می کنیم که سریعا به بررسی مشکل پرداخته و فعالیت تان را متوقف سازید.

برای ارزیابی آسیب های ورزشی، همیشه به افراد متخصص در این زمینه مانند پزشکان با مربیان ورزشی مراجعه نمایید. هر چه آسیب ورزشی سریع تر تشخیص داده شود و درمان گردد، احتمال این که با تداوم فعالیت وضعیت بدتر شود، کاهش می یابد وجود درد بیانگر این است که اشکالی وجود دارد. شما لازم است سريعا فعالیت را متوقف کنید و تعیین کنید که چه چیزی باعث درد شده است.

به خاطر داشته باشید که وارد کردن اضافه بار به سیستم در حین فعالیت شدید جسمانی به هیچ وجه به این معنا نیست که بدن را وقتی آسیب دیده است، وادار به ادامه تمرینات کنید. همیشه به بدن خود گوش فرا دهید. به ویژه در مایل مربوط به آسیب، بدن بهترین راهنمای شماست، آسیب ها تا حد زیادی، قابل پیشگیری هستند و توجه به دستورالعمل های ساده ای که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، می تواند حرکات را ایمن تر و توأم با لذت بیشتری کند.

شاید رایج ترین اشتباهی که اغلب افراد در آغاز برنامه فعالیت جسمانی مرتکب می شوند، این است که فعالیت خود را در سطحی که برای آنها بیش از حد پیشرفته است، آغاز می کنند و بعد می کوشند که با سرعتی بیش از حد پیشرفت کنند. یا به بیان دیگر، می کوشند «خیلی زوده و خیلی زیاده انجام دهند. مهم است که به یاد داشته باشید که اگر شما مدت طولانی کم تحرک یا بی تحرک بوده اید، باید در سطح بسیار علایم آغاز کنید و به تدریج سطح فعالیت خود را افزایش دهید.

وقتی به هر دلیلی فعالیت خود را برای مدتی بیش از چند روز قطع می کنید، فعالیت خود را در حدی که قبلا بودید، انجام ندهید بلکه در سطحی پایین تر آغاز نمایید و ادامه دهید. اغلب افراد در این موارد تمایل دارند که در همان سطح قبلی و یا حتی بیشتر فعالیت کنند تا عقب ماندگی خود را جبران کند. در نتیجه بیش از حد شدید و سریع فعالیت می کنند. این کار خطرناک است و ممکن است منجر به آسیب شود.

دستور العمل های پیشگیری از آسیب های ورزشی:

۱- همیشه قبل از آغاز هر فعالیت ورزشی بدن تان را به نحو مناسب گرم کنید؟

۲. بعد از فعالیت هميشه بدنتان را رد کنید

  1. اطمینان داشته باشید که عضلات شما به اندازه کافی کشیده می شوند. در گرم گردنه کشتی های ایستا را در حداکثر دامنه حرکت انجام دهید و در حین سرد کردن از کشش ها به میزان قابل توجهی استفاده کنبدا
  2. برای کاهش احتمال آسیب به رباط ها و بافت های اطراف مفصلی، از کشورهای بیش از حد به صورت غیر فعال (منظور از کنش غیر فعال کششی است که به کمک نیرویی غیر از عضله مخالف به عضله در حال کشی اعمال می شود مثلا با کمک خود شخص یا کی دیگر با جاذبه زمین) اجتناب کنید.
  3. با شدت کم شروع کنید و در محدوده توانایی خودتان به سمت سطوح بالاتر حرکت کنید، به دنبال خیلی زیاده و خیلی زوده نباشید؟
  4. از حبس کردن نقي و دور زدن پیش از حد در فعالیتهای شدید. اجتناب کنید؛
  5. سطحی از فعالیت را انتخاب کنید که از لحاظ قدرت، توان و استقامت با توانایی های شما متناسب است
  6. برای فعالیت در آب و هوای خیلی گرم یا خیلی سرده لباس مناسب بپوشید
  7. اطمینان حاصل کنید که با آب و هوای محیطی که در آن تمرین می کند (جه خیلی گرم و یا خیلی سرد) سازگار شده اید.

۱۰. هنگام پرداختن به هر فعالیت همانی از وسایل و تجهیزات با کیفیت خوب استفاده نمایید

  1. به آنچه بدن تان به شما می گویلمو گوش بدهید. اگر در حین فعالیتی دچار احياي درد شدید، بلافاصله آن را مثوقت مازید

۱۲. فعالیت هایی را که فکر میکنید ممکن است به شما آسیب بزننده انجام ندهید.

اصول ایمنی در ورزش

بسیاری از ورزش های مهیج و نشاط بخش از جمله قایقرانی اسکی و اسکی روی آب با درصدی از خطرها همراهند. اگر این ورزش ها را انتخاب می کنید. مسوولیت شما این است که اصول اولیه ایمنی مربوط به آنها را بیاموزید.

  1. آموزش صحیح ببینید. در صورت لزوم، آموزش های پیشرفته به وسیله مربیان مجرب؛
  2. اطمینان حاصل کنید که وسایل مورد استفاده تان با کیفیت است و آنها را در وضعیت مطلوبی نگهداری کنید. چگونگی آزمایش و نگهداری از آنها را بیاموزید. همیشه پیش از هر استفاده، وسیله خود را آزمایش کنید به ویژه وقتی که آنها را اجاره می کنید؛

٣. اقدامات حفاظتی نظیر استفاده از کلاه ایمنی در هنگام دوچرخه سواری را حتما رعایت نماید؛

  1. در بعضی از ورزش ها نظير قایقرانی، همیشه یک نفر را همراه داشته باشید؛
  2. هر بار گردش رفتن را جدی بگیرید . حتی اگر قبلا در رودخانه ای سدبار شیرجه رفته باشید یا اگر کوهی را مثل حیاط خانه خود بشناسید، باز هم لازم است در هر بار دقت به خرج دهید. از شرایط ناشناخته دوری کنید (مثلا پیاده روی در کوره راه های ناشناخته با هوای بد یا قایقرانی در رودخانه جدیدی که عمق آپ پار کم و با بسیار زیاد باشد یا زمانی که فرد تازه کاری همراهی تان می کند که به اندازه شما مهارت ندارد؛
  3. در هنگام کوه نوردی همیشه از مسیرهای آشنا و پررفت و آمد استفاده نماید و از امکان تغییر ناگهانی و بی مقدمه آب و هوای کوهستان مطلع باشید و همیشه با وسایل و تجهیزات کافی حرکت کنید؛
  4. در شروع هر رشته ورزشی، علاوه بر این ملاحظات کلی، حتمأ جزییات ایمنی و احتباطات ویژه آن را از مربی خود با سایر افراد مجرب بیاموزید.
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *