#


انقراض گونه های جانوری در محیط زیست ایران

2 ژوئن 2019 بدون نظر 1667 بازدید

انقراض گونه های جانوری در محیط زیست ایران

معاون طبیعی محیط زیست بیان کرده است که ۴۶گونه جانوری در حال انقراض وجود دارد که برای حفظ آن ها به میزان ۴۰۰ میلیارد تومان هزنیه نیاز است . از این میزان تنها ۵ درصد از اعتبارات آن تامین شده است .

در کشور تهدیدهای زیست محیطی بسیار زیادی از قبیل تخریب کردن جنگل ها ، مراتع ، آلودگی آب و .. وجود دارد که دامنه آن ها انها به سازمان محیط زیست برنمی گردد و به دستگاه های دگر مانند وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی نیز مرتبط است .

این تخریب ها به شکل های بسیار مختلفی و گاهی در پی اقداماتی که برای توسعه صورت می گیرد اتفاق می افتد . از مهم ترین و اساسی ترین ابزارهایی که باعث می شود تا محیط زیست با این خطرها مقابله کند قوانین در این رابطه از جمله حفاظت و بهسازی  محیط زیست است .

برای مواردی مانند استقرار صنایع باید مطالعاتی برای ارزیابی اثرات محیط زیست بیان شود و این از وظایفی است که بر عهده دستگاه های توصیه ای است  . سازمان حفاظت محیط زیست نیز وظیفه دارد تا مطالعه و نظارت های بسیار زیادی بر تعهدهای دستگاه های توصیه ای صورت گیرد و در اجرا شدن پروژه ها نیز ملاحظه های زیست محیطی صورت گیرد.

البته همه این وظایف تنها با همکاری کردن با مردم و مشارکت کردن با مردمی که در حاشیه زیست گاه ها زندگی می کنند و ذی نفعان اصلی قابل انجام نخواهد بود . در این دوره معاونت تلاش کرده است تا حفاظت با منافع مردم در یک راستا باشد و این کار را در سرلوحه کار خود قرار داده است .

باید به همه جامعه مخصوصا ذی نفعان اصلی این موضوع را نشان دهیم که می توان از منابع بهره برداری کرد واین بهره برداری بدون آسیبی وقتی رخ دهد باعث خواهد شد تا سود اقتصادی به همراه داشته باشد .

محیط زیست

در سال های اخیر برای حفاظت از گونه های جانوری محیط زیست چه کارهایی را انجام داده است ؟

در ایران تا به حال ۱۳۰۰ گونه مهره دار شناسایی شده است و براساس اعلام وزارت کشاورزی نیز گونه های گیاهی شناسایی شده به میزان ۸۰۰۰ عدد هستند. براساس اطلاعیه هایی که اتحادیه جهانی حفاظت بیان کرده است از بین مهره داران در ایران ۸۷ گونه در رده های مختلف منقرض شده اند و باعث شده است تا در معرض خطر و آسیب قرار بگیرند.

دو زیر گوهه ببر هیرکانی و شیر ایرانی در طبیعت منقرض شده اند و اما از سال های قبل از انقلاب جمعیتی بسیار مناسب در شرایط اسارت تکثیر شده اند و برای معرفی جدید آن ها به غیر از جزیریه اشک در جایی دریگر این موضوع اجرا نشده است . دلیل اساسی این هم نبودن زیستگاه مناسب که امنیت بالایی هم داشته باشد برای زیستگاه طبیعی آن هاست .

البته تا الان برنامه عمل ده گونه جانوری مثل گوزن زرد ، خرس قهوه ای ، خرس سیاه ، پلنگ و.. نیز تهیه شده است و برای استان های موردنظر برای این که به مرحله اجرا برسند ابلاغ شده اند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *