#


اصلی ترین عوامل ابتلای زنان به حمله قلبی و سکته مغزی

6 آوریل 2018 بدون نظر 2251 بازدید

اصلی ترین عوامل ابتلای زنان به حمله قلبی و سکته مغزی

چه عواملی باعث ابتلای زنان به حمله قلبی و سکته مغزی می شود؟

یکی از اصلی ترین عواملی مرگ و میر زنان و مردان در ایالات متحده بیماری قلبی می باشد. با این وجود، نشانه های این بیماری احتمال دارد برای زنان متفاوت باشد.

به گزارش ازمن بپرس به نقل از activebeat، با این وجود، عوامل مخصوصی وجود دارد که حدودا به صورت انحصاری برای خانم ها می باشد و می تواند خطر سکته مغزی را در آن ها بیشتر کند. سکته مغزی هم دلیل سوم مرگ و میر و ناتوانی در ایالات متحده می باشد.

با این وجود عوامل خطر مخصوصی برای ابتلا به این بیماری ها در خانم ها به شرح زیر می باشد:

تری گلیسیرید و جنسیت: با این که هر فردی با هر جنسیتی می تواند دچار بیشتر شدن تری گلیسیرید می گردد ولی خانم ها در معرض سنین یائسگی، افرادی که قرص های ضد بارداری استفاده می کنند و افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در معرض تری گلیسیرید بالای بیشتری قرار دارند. فاکتورهای مشترک در این عرصه برای آقایان و خانم ها شامل بالا بودن وزن، عدم تحرک، و سابقه خانوادگی ابتلا به تری گلیسیرید بالا می باشد. کم کاری تیروئید هم می تواند یکی از عوامل مشترک برای هر دو جنس زن و مرد باشد.

استرس: بر اساس یافته های به دست آمده از مطالعات انجام شده، خانم هایی که تحت استرس و فشار روانی شدید می باشند، در معرض خطر ابتلا به افسردگی بیشتر و در کنار آن سکته مغزی می باشند. این خطر در خانم های مسن در مقایسه با مردان بسیار بیشتر می باشد.

هورمون ها: بنیاد ملی قلب و سکته مغزی کانادا بیان کرده است که هورمون استروژن در خانم ها یکی از عوامل زیاد شدن سلامت قلب در سنین دوازده تا پنجاه سالگی می باشد. ولی ویژگی های حفاظتی این هورمون بنا به دلیل هایی نظیر کاهش استروژن ناشی از سن یائسگی کاهش می یابد.

استفاده از قرص های ضد بارداری: قرص های ضد بارداری جزو آن دسته از قرص‌ هایی می باشند که اغلب خانم ها با داشتن عوارض موجود، بر اثر نداشتن آگاهی از عوارض خطرناک آن دست به استفاده خودسرانه و طولانی مدت می‌ زنند. این قرص ها شامل دو جزء اصلی استروژن و پروژسترون می باشند که هر جزء از این هورمو‌ن ‌ها منجر به برجای  گذاشتن عوارضی بر بدن می شوند. عوارض گوارشی مانند تهوع، استفراغ و بیشتر شدن وزن به دلیل احتباس آب در بافت‌ های بدن یکی از عوارض هورمون استروژن موجود در این قرص ها می باشد. استفاده از آن ها بر روی سیستم انعقاد خون اثر می گذارد و باعث زیاد شدن فاکتورهای انعقادی می‌ گردد. به همین دلیل امکان خطر ابتلا به سکته ‌های مغزی در کسانی که از این نوع قرص ها مصرف می‌ کنند، افزایش می یابد.

دیابت: دیابت خود به خود یک شرایط سلامتی می باشد که می تواند منجر به عوارض مرگبار در زنان و مردان گردد ولی دیابت بارداری در خانم ها یک هشدار نخستین برای خطرات قلبی در آینده می باشد. به همین ترتیب که خانم ها با سابقه دیابت حاملگی ۴۳درصد بیشتر از سایر افراد در معرض حمله قلبی یا سکته مغزی قرار دارند.

هورمون درمانی جایگزین: بعضی از خانم ها پس از یائسگی تصمیم به انتخاب این نوع درمان می گیرند. در صورتی که انجام هورمون‌ درمانی خطر ایجاد بعضی از مشکلات جدی نظیر پوکی استخوان، سرطان روده و بیماری ‌های قلبی را کم می کند ولی از سوی دیگر امکان تشکیل لخته خون و ایجاد سکته مغزی در صورت دراز مدت بودن این درمان هم وجود دارد.

کلسترول بالا: استروژن از جمله عوامل کلیدی کنترل کلسترول در خانم ها به حساب می آید و پس از یائسگی، به همراه کاهش آن، خطر ابتلا به کلسترول بالا در خانم ها افزایش می یابد. کلسترول بد خود یکی از عوامل تحت فشار قرار دادن سیستم قلبی عروقی می باشد و منجر به بیماری های قلبی، نارسایی قلبی و سکته مغزی می گردد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *