#


آیا روش های کنترل قند خون را می شناسید؟

25 ژانویه 2018 بدون نظر 1897 بازدید

آیا روش های کنترل قند خون را می شناسید؟

آیا روش های کنترل قند خون را می شناسید؟

یکی از بیماری هیی که در بین زنان و مردان بسیاری رایج می باشد بیماری دیابت است که سبب می شود بیماری های گوناگونی در بدن انسان به وجود آید، به همین خاطر در این مطلب ما قصد داریم هفت روش برای کنترل قند خون به شما معرفی کنیم.

بدون شک رژیم غذایی که افراد از آن استفاده می کنند یکی از با اهمیت ترین راه های موثر بر سلامت آن ها می باشد که دیابت نیز از قاعده جدا نیست. چنانچه افراد رژیم غذایی درستی را رعایت کنند علاوه بر این که نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا به بیماری دیابت می تواند داشته باشد، توجه به چنین قواعدی حتی بعد از ابتلا نیز می تواند موجب کنترل بیماری و نیز جلوگیری از وخیم شدن عوارض ناشی از آن شود.

۱-داشتن وعده های غذایی روزانه در ساعات منظم

این که شما بتوانید وعده های غذایی تان را در ساعات معینی تنظیم کرده و میل کنید یکی از راه های مهم پیشگیری از نوسانات قند خون می باشد. به بیماران مبتلا به دیابت پیشنهاد می شود که وعده های اصلی غذایی خود را در ساعات معینی میل کنند و برای این که به افت قند خون دچار نشوند و یا کاهش ولع برای غذا خوردن، بهتر است بین دو تا سه وعده غذای سالم داشته باشند. این موضوع به ویژه درباره ی افراد دیابتی که از داروی انسولین استفاده می کنند و یا این که پیشینه ی افت قند خون دارند، اهمیت بیشتری دارد.

۲-صبحانه را مهم ترین وعده ی غذایی خود قرار دهید

بهتر است بدانید که صبحانه یکی از مهم ترین وعده های غذایی می باشد که حدود ۲۵درصد از کالری مورد نیاز بدن را تامین خواهد کرد و این را بدانید که این وعده غذایی به هیچ عنوان نباید از برنانه ی غذایی حذف شود. باید در وعده ی صبحانه از یک منبع غلات نظیر نان های سبوس دار، نوشیدنی و نیز لبنیات استفاده کرد. پیشنهادی که به بیماران دیابتی می شود این است که در مصرف کره زیاده روی نکنند به این دلیل که استفاده از چربی بیش از حد می تواند موجب کاهش جذب قند ها در بدن شده و این امر منجر به افزایش سریع قند خون خواهد شد. چنانچه از نان سفید استفاده می کنید، بهتر است هم زمان از خوردن مربا خودداری کنید و به جای آن از پنیر، تخم مرغ و یا ژامبون به عنوان یک منبع پروتئینی استفاده کنید. بیمارانی که باید در وعده ی صبح دارو استفاده کنند باید درباره ی زمان استفاده از دارو و نیز مصرف صبحانه از پزشک خود راهنمایی بخواهند.

۳-کم کردن میزان دریافت چربی های اشباع و جلوگیری از چاقی و اضافه وزن

در حدود هشتاد درصد از بیماران مبتلا به دیابت نوع دو به اضافه وزن نیز مبتلا می باشند. در صورتی که کاهش پنج درصد از اضافه وزن می تواند تاثیر خیلی زیادی در متعادل شدن و نیز حفظ و کنترل قند خون داشته باشد، این کار نسبت به استفاده از دارو هایی نظیر متفورمین که در اوایل ابتلا به دیابت توسط پزشک تجویز می شود تاثیر گذارتر می باشد. در حقیقت این پیشنهاد دو هدف اصلی را دنبال می کند؛ بهبود حساسیت بدن در برابر مصرف انسولین و نیز متعادل کردن قند خون ناشی از کاهش وزن و از سوی دیگر کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی به این دلیل که چربی هی اشباع می تواند موجب آسیب رساندن به قلب و عروق شود.

هرچند برای این که بتوانید این میزان کاهش وزن داشته باشید نیازی به رعایت رژیم های غذایی بسیار سخت نمی باشد و تنها با ایجاد تغییر در برخی از عادت های غذایی می توان در حدود یک کیلوگرم در ماه از وزن خود را کاهش دهید. برای مثال می توانید به جای مصرف کره، خامه، گوشت های بسیار چرب و نیز غذا های آماده از گوشت های با چربی کم تر، تخم مرغ، ماهی، گوشت بوقلمون، مرغ در برنامه ی غذایی خود استفاده کنید. اگرچه اگر فردی بخواهد به طور یکباره این عادات غذایی را وارد برنامه ی غذایی اش کند کار بسیار سختی می باشد و بهتر است هر شخصی متناسب با وضعیت جسمی خود از رژیم غذایی متنوع و متعادل استفاده کند.

۴-استفاده از گروه های غذایی گوناگون از رژیم غذایی

بهتر است وعده ی غذایی افراد مبتلا به دیابت دارای ده تا پانزده درصد گوشت و یا ماهی برای تامین پروتئین، مقداری سبزیجات غنی از فیبر مانند لوبیا سبز، تره فرنگی و غیره برای کاهش جذب قند ها، و نیز یک سهم از حبوبات و یا غلات، یک نوع میوه، یک سهم از ماست و یا پنیر و همچنین به میزان یک برش از نان ترجیحا سبوس دار باشد. این افراد در مصرف انواع گوناگون میوه نیز نباید زیاده روی کنند به این دلیل که اکثر میوه ها دارای قند های ساده ای می باشند که به سرعت جذب بدن خواهند شد.

۵-استفاده از نشاسته در هر وعده ی غذا

معمولا خوراکی هایی که دارای نشاسته می باشند از قبیل غلات، سیب زمینی و نیز انواع مغز ها موجب حفظ قند خون خواهند شد و همچنین از احساس گرسنگی جلوگیری می کنند. همین طور از افت قند خون در زمان تزریق انسولین و یا استفاده از دارو های سولفامید جلوگیری خواهند کرد. البته استفاده از آرد های سبوس دار در رژیم غذایی افراد دیابتی ارجحیت دارند، ولی چنانچه منابع تامین آن ها به صورت ارگانیک نباشد، احتمال دارد که دارای مقدار زیادی سم و نیز آفت کش باشند. به همین خاطر پیشنهاد نمی شود که به طور مداوم از آن ها استفاده شود. و نیز بهتر است از منابع متنوع در رژیم غذایی خود استفاده کرده و هم زمان از انواع آرد ها، برنج و سایر منابع حاوی نشاسته میل کنند.

۶-مصرف قند ها همراه با غذا

ابتلا به بیماری دیابت به این معنا نمی باشد که برای همیشه فرد از مصرف خوراکی های شیرین منع خواهد شد، ولی برای این که میزان قند خون افراد مبتلا به بیماری دیابت دچار نوسان نشود، استفاده از خوراکی های شیرین از قبیل میوه ها بهتر است به همراه غذا باشد. همین طور از دسر های شیرین و نیز انواع شیرینی جات و حتی بستنی به یک مرتبه در هفته محدود شود. استفاده از انواع میوه و سبزی البته در حد متعادل آن بهترین نوع میان وعده خواهد بود.

۷-باید به برچسب های روی مواد غذایی توجه کرد

برخی از خوراکی ها از قبیل آب میوه ها چنانچه دارای شکر اضافی هم نباشند، باز هم می توانند دارای قند زیادی باشند. برخی از آب میوه های صنعتی حتی از نوشابه های گا دار هم دارای شیرینی بیشتری هستند و مصرف آن ها هیچ ارزش غذایی نخواهند داشت. بنابراین باید پیش از مصرف این نوع خوراکی ها حتما برچسب روی آن را به دقت مطالعه کرده و آن را بررسی کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *