#


آمادگی جسمانی و تاثیر آن در سلامتی

18 اکتبر 2018 بدون نظر 6902 بازدید

آمادگی جسمانی و تاثیر آن در سلامتی

همه ما بارها با عبارت آمادگی جسمانی برخورد داشته ایم برخی مفهوم آن را ورزش می دانند. برخی آن را معادل توانایی در انجام فعالیت های سنگین و دیگران آن را به معنی قدرت تحمل بالا می دانند. اما آمادگی جسمانی برای خود دارای تعریف و سطوح شخصی است که آگاهی از آنها می تواند به افراد کمک کند تا برای رسیدن به آمادگی جسمانی مطلوب برنامه ریزی صحیحی را انجام دهند.

امادگی جسمانی چیست؟ آمادگی جسمانی یعنی توانایی بدن برای عملکرد موثر و با بازده و یا به عبارتیاثران انجام فعالیت های روزانه با قدرت، هوشیاری، بدون احساس خنگی و فشار غیر متناسب و با انرژی فراوان و لذت بردن از سرگرمی های اوقات فراقت و توانایی مواجه شدن با موارد اضطراری و پیش بینی شده در طول زندگی».

به طور خلاصه، آمادگی جسمانی به معنای برخورداری از یک حالت انرژی پویا و سرزنده بودن و به مفهوم این است که بشمهای مختلف بدن سالم هستند و کارآیی خوبی دارند، به طوری که فعالیت های روزانه و سرگرمی های اوقات فراغت نره بدون خستگی زودرس و با لذت انجام می شود و فرد توان مواجهه با موارد اضطراری و پیش بینی نشده را دارا بوده و به بیماری های ناشی از کم تحرکی مبتلا نمي گردد

دلایل اهمیت آمادگی جسمانی

آمادگی جسمانی مناسب بر روی بعد جسمانی سلامت به طور مستقیم و روی سایر ابعاد به طور غیر مستقیم تأثیر مثبت دارد، آمادگی جسمانی علاوه بر آن که از خٹر مبتلا شدن به بیماری های ناشی از کم تحرکی می کاهد، به شما کمک می کند که در بهترین حالت چسبی به نظر برسید، احساس خوبی داشته باشید و از زندگی بیشتر لذت ببرید حتی مقاومت بدن شما در مقابل میکروب ها و ویروس ها هم بالاتر می رود.

برای حرکت به سوی سلامتی و تندرستی، مهم است که آمادگی ج الی داشته باشید. با داشتن آمادگی جسمانی علاوه بر پیشگیری از بیماری های ناشی از کم تحرکی:

  • زیباتر و توانمندتر خواهد بود؟
  • ظاهر شما مناسبتر و موزون تر از گذشته خواهد شد
  • چربی بدن شما کاهش یافته و عضلات آن افزایش می یابد که خود باعث جلوگیری از پائی، بهبود ظاهر شما و افزایش توان و قدرت انجام کار , فعالیت می شود
  • روند تغییرات ناشی از افزایش سن و ایجاد پیری کندتر میشود
  • در مواقع اضطراری بهتر می توانید واکنش نشان دهید
  • طول عمر شما افزایش می یابد
  • إحساس بهتری نسبت به خود خواهید داشت
  • می توانید با فشارهای ناشی از زندگی، مبايل تحمیلی، شغلی و اجتماعی به نحو مؤثرتری مقابله کنید
  • بهتر می توانید بر فشارهای روانی مسلط شوید؛
  • اعتماد به نفس شما افزایش می یابد؛
  • جرات و شهامت شما افزایش می یابد
  • احساس نشاط، سبک بالی و شادابی می کنید؟
  • به حداکثر ظرفیت های ذهنی خود دست می یابید
  • انرژی، تمرکز و هوشیاری شما بیشتر می شود؟
  • صبر و تحمل بیشتری در مقابل مشکلات خواهید داشت
  • خشونت های مهار نشده و هیجانات منفی شما کاهش می یابد؟
  • مقاومت شما در مقابل افسردگی بالا رفته و حتی افسردگی های خفیف تان بهبود می یابد؟
  • از اوقات فراغت خود لذت بیشتری خواهید برد
  • نقاط قوت و ضعف خود را بهتر شناخته و آنها را آسان تر می پذیرید

به طور کلی شرایط و کیفیت زندگی شما بهتر شده و از زندگی تان لذت بیشتری خواهید برد و شرکت در فعالیت های جسمانی، زمینه مناسبی برای ارتباط بیشتر شما با همسالان تان فراهم می کند و از گوشه گیری و کم رویی شما می کاهد. فعالیت جسمائی منتظم حتی ممکن است، تاثیر برالت و سابقه خانوادگی بیماری ها را کاهش دهد مثلا کی که در خانواده اش مرض قند (دیابت) وجود دارد، ممکن است با کسب آمادگی جسمانی به دیابت مبتلا شده و با دیرتر و با شدت کمتری مثلا ترد، پنین فردی حتی در صورت ابتلا به درمان بهتر جواب خواهد داد

حقایقی درباره آمادگی جسمانی

هر شخصی با توجه به نوع فعالیتی که می خواهد انجام دهد، سن د برخی ویژگی های دیگر به مقدار خاصی از آمادگی جسمانی نیاز دارد ولی برای حفظ تندرستی به حداقل میزان آمادگی جسمانی نیاز است که این حداقل برای همه قابل حصول است. بنابراین سطح آمادگی جسمانی لازم در افراد مختلف با توجه به نیاز به فعالیت ویژه هر شحص و نوع فعالیتی که می خواهد انجام دهد متفاوت است. مثلا ورزشکاران حرفه ای و رقابتي، باید به طور مداوم روی پرورش جنبه های مختلف آمادگی جسمانی خود کار کند در حالی که فرد غیر حرفه ای که تا مدرسه یا محل کار خود با دوچرخه با پیاده میتونه برای حفظ میزان آمادگی جسمانی خود، به تلاش کمتری نیاز دارد. به هر حال آن چه که اهمیت دارد این است که آمادگی جسمانی قابل ذخیره شدن نیست و به دست آوردن و حفظ آن به تمرین مداوم نیاز دارد.

هیچ کسی برای انجام فعالیت های بدنی خیلی جوان با خیلی پر ثبت و در هر سنی آمادگی جسمانی باعث افزایش سلامت و شور و نشاط زندگی می گردد پراید رسیدن به آمادگی جسمانی در صورتی که فرم بدن شما چندان مناسب نباشد، یک، دو پا جد ماه فرصت لازم دارید تا به آمادگی مطلوب برسید و پس از آن برای حفظ آن همواره باید کار و تمرین کنید.

اهمیت ویژه آمادگی جسمانی برای گروه جوان

سنین  ۴۰-۱۸، دوران سازندگی و با دادن به آمادگی جسمانی است. در این زمانه شخص به اوج بلوغ و عملگره فیزیولوژیک خود می رسد. این سال ها زمان مهمی برای پایه گذاری آمادگی جسمانی در برابر عمر است. هر چه زودتر تغییرات مثبت در روش زندگی آغاز شود، مزایای شورشی آمادگی جسمانی بیشتر حاصل می گردد.

مطالعات نشان میدهد که عادانہ زندگی سالم می تواند تاثیر زمینه ژنتیکی و ورگی شما را برای ابتلا به بیماری ها تغییر دهد. شاید شما نیز مانند برخی از جوان این گونه تصور کنید که بیماری از شما خیلی دور است و در حال حاضر نیاز زیادی به شروع عادات زندگی سالم ندارید اما به یاد داشته باشید که تاثیر میر به روش زندگی هر سالم معمولا فوری نبند. این تأثیرات به طور تدریجی روی هم جمع شده و در یک مقطع زمانی خود را نشان می دهد. لذا اگر نسبت به آن بی توجه پائید، چه با زمانی به نگر جبران خواهید افتاد که شاید این جیران در بسیاری از جنبه ها امکان پذیر باشد .

دانش آموزان و دانشجویان بیشتر وقت خود را در کلاس های درس، مطالعه فعالیت های فوق برنامه، کار و دیگر مسوولیتها که آنها را از نظر جسمی و ذهنی خسته می کند، می گذرانند در نتیجه اغلب نیاز به آمادگی جسمانی را فراموش می کنند فعل جسمانی، افسردگی و نداشتن به لازم، تلاش های ذهنی را کم می کند و به مردد باعث کاهش عملکرد و افت تحصیلی شما در دانشگاه و مدرسه می شود. دانشجویی که از آمادگی جسمانی مطلوب برخوردار نیست، به شرکت در فعالیت هایی مثل شنا، کوه شهور دی، دوچرخه سواری و غیره تمایلی ندارد و اگر هم در این فعالیت ها شرکت کند کارآیی، اعتماد به نفس و لذت او به طور قابل ملاحظه ای از افرادی که آمادگی جسمانی بالاتری دارند، کمتر است. لذا اگر شما در شرایط جسمانی خوبی باشید. برای رسیدن به اهداف تحصیلی شان بهتری خواهید داشت و زندگی تان با خلاقبت تندرستی، خوشی و لذت بیشتری همراه خواهد شد.

ابعاد آمادگی جسمانی

آمادگی جسمانی در بعد دارد الف) آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت. در این زمینه از آمادگی جسمانی، به توسعه کیفیت های لازم برای اجرای خوب عملکرد و نیز حفظ شبوه زندگی سالم توجه میشود. کسب مقدار خاصی از هریک از اجزای این بخش برای پیشگیری از بیماری های ناشی از کم تحرکی ضروری است. دستیابی به سطوح بالاتر آمادگی جمانی، اگر چه توانایی عملکردهای خاصی را در فرد افزایش می دهد ولی شرط مروری برای حفظ تندرستی محسوب نمی شود. به عنوان مثال، مقادير متوسطی از قدرت عضلات کمر برای پیشگیری از مشکلات کمر لازم است ولی ندرت خیلی بالای عضلات برای بهبود عملکرد در ورزش هایی مانند فوتبال و با مشاغلی که با بلند کردن بار سنگین مرتبط هستند. لازم است:

ب- آمادگی جسمانی مرند با کسب مهارت شامل ۶ بهره می باشد

  1. سرعت

۲. توان

۳. تعادل

  1. چابکی
  2. سرعت عمل
  3. هماهنگی عصبی – عضلانی

افرادی که دارای این مهارت ها هستند، عملکرد بهتری در فعالیت های حرکتی، برخی رشته های ورزشی و با مشاغل خاصی دارند. به این جره، گاهی آمادگی جسمانی ورزشی با حرکتی نیز اطلاق می شود.

در اطلاعات ارایه شده در این راهنما، تنها جنبه های مرتبط با سلامت مورد نظر ماست. البته اجزای مرتبط با سلامت اغلب پیش نیاز اجزای مربوط به مهارت هستند و به طور کلی این دو جزء با هم ارتباط تنگاتنگی دارند. در اینجا به شرح مختصر هر یک از اجزای آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت خواهیم پرداخت.

اجزای آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت

آمادگی قلبی تنفي معمولا به معنی توانایی ادامه یک فعالیت جسمانی نیازمند کون بدون خمینگی زودرس است. به این جزه آمادگی جسمانی، آمادگی آیروبیک هوازی) نیز اطلاق می شود چراکه این گروه تمرینات ظرفيت أيرويکی را افرایش می دهند (ساپر نام های استفاده شده برای این جره آمادگی جسمانی عبارت است از آمادگی قلبی عروقی، استقامت قلبی تنفسی با استقامت قلبی عروقی).

آمادگی قلبی عروقی عمدتا مهم ترین جنبه آمادگی جسمانی تلقی می شود چراک برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عملکرد ورزشی اهمیت زیادی دارد. النه فعالیت هایی که منجر به بهبود آمادگی قلی فروتی می شوند، فرایدی خیلی بیشتر از کاهش خطر بیماری های قلبی در ارتباط با سلامت و تندرستی دارند.

آمادگی قلبی عروقی تقریبا برای انجام هر نوع کار با فعالني مورد نیاز است در فعالیت هایی نظیر پیاده روی در بدن با شنا، دوچرخه سواری، کره نوردی، طناب زدن به مدت طولانی با در مسافت های طولانی، فرد در حنفت آمادگی قلبی تنفسی خود را به کار می گیرد. برای کسب این آمادگی عملکرد مناسب قلب، شش ها و عروق خونی به منظور توزیع مناسب اکسیژن و مواد معدنی لازم برای سلول ها و نیز دفع مواد زاید ضروری است. با تقویت این جنبه از آمادگی جسمانی شما قادر خواهید بود بدون خستگی غیر عادی مسافت های طولانی راه برویده بدوید، از پله ها با سربالايي به سهولت بالا بروید، برای مدت طولانی تری تمرکز داشته باشید و کارهای روزانه خود را آسان تر انجام دهید.

آمادگی عضلانی آمادگی عضلانی دو جزء دارد، قدرت عضلانی و استقامت عضلانی قدرت و استقامت عضلانی برای افزایش ظرفیت کار، کاهش خطر آسچ حرکات مؤثرتر، پیشگیری از برخی بیماری ها و مشکلاتی نظیر کمردرد ورزشی و شاید نجات زندگی و پا رفع اختلال در موارد ضروری مؤثر است. کسب این جزء از آمادگی جسمانی در کاهش خطر بیماری های ناشی از کم تحرکی، مرگ زود رس، کنترل تند خون، فشار و چربی خون و نیز کنترل وزن بسیار مؤثر است.

قدرت عضلانی عبارت است از توانایی با ظرفيت فضله یا گروهی از عضلات برای تولید حداکثر نیرو در یک نوبت علیه یک مقاومت در سرتاسر دانه کامل حرکتی مفصل. قدرت عضلانی در همه اشکال کار و یا فعالیت جسمانی مورد نیاز است عضلات قوی حمایت بهتری از مفاصل بدن فراهم می کنند. این حمایت منجر به کاهش موارد کشیدگی، پیچ خوردگی و بروز آرتروزها می شود بسهیلارد با داشتن عضلات قوی، حفظ حالت بدن در وضعیت های مختلف (نظير صاف ایستادن و نشئن) ساده تر می شود. اندام شما مناسب تر شده و به اعتماد به نفس شما افزوده می شود و قدرت استقامت و مقاومت بیشتری در مقابل خنگی ایجاد میشود. ۱۰درصد از دردهای ناحیه کمر، به علت ضعف عضلات ایجاد میشوند که با تمرینات تفرینی در محدوده شکم و کمر اصلاح می شوند. تمرینات قدرتی می تواند سرعت کاهش قدرت عضلانی و پوکی استخوان را که باعث روند پیری می شود، کم کند. همچنین از آنجا که سوخت و ساز در بافت عضله بیش از بافت چربی است، با افزایش توده عضلانی به وسیله تمرین قدرتی، بر میزان انرژی مصرف شده در حالت استراحت افزوده می شود. این امر به کنترل وزن و پیشگیری از جانی کمک می نماید.

با داشتن عضلات قوی تر در زندگی روزمره می توانید:

  • کارایی بیشتری داشته باشید
  • کلیه خریدها و کیف دستی های خود را بدون احساسی نگی حمل کنید؛
  • بازوها و پشت شما عضلانی تر و شکیل تر می شود؟
  • حتی بدون کاهش وزن، اندازه های دور بدن شما کاسته می شود (سایز کم می کنید).
  • در هنگام بغل کردن و حمل کودکان به کمرتان آسیب وارد نمی شود.

استقامت عضلانی یعنی توانایی عضله یا گروهی از عضلات برای تکرار اجرا یا تداوم انقباض عضلانی به طور مکرر در دورهای از زمان استقامت عضلانی رابطه نزدیکی با قدرت عضلانی دارد. به عنوان مثال، اگر کسی یک بار حرکت شنای روی زمین را انجام دهد، نمایشی از قدرت عضلات شانه را اجرا کرده است اما با تکرار چندباره همین حرکت استقامت عضلات شانه نشان داده میشود.

با افزایش قدرت عضلانی، استقامت عضلانی نیز افزایش می یابد. داشتن استقامت عضلانی در اغلب فعالیت های روزمره که حرکت های تکراری انجام می شود، نظیر راه رفتن طولانی و بالارفتن از پله ضروری است.

انعطاف پر انعای پلیري عبارت است از توانایی حرکت آزادانه، بدون محدودیت و بدون درد در سرتاسر دامنه حرکتی یک مفصل با گروهی از مفاصل.

انعطاف پذیری برای حفظ تناسب و آراستگی بدن و نیز بیشتر فعالیت های ورزشی مورد نیاز است. به طور قطع و یقین توانایی به حرکت در آمدن روان و آسان در سرتاسر دامنه کاسل حرکت برای یک زندگی سالم مسروری است. در زندگی روزمره انعطاف پذیری برای اجرای بسیاری از حرکات و نیز پیشگیری از کشیدگی عضلانی و مشکلاتی مانند درد پشت ضروری است. عضلات اگر کشش نیابند رفته رفته، کوتاه تر و فشرده تر می شوند. به عنوان مثال اگر شما سایت ها برای کامپیوتر باید، عضلات پشت ران شما کوتاه تر می شود و موجب درد در قسمت پایین کمرتان مي شود.

با داشتن انعطاف پذیری خوب

  • نرمش و روانی حرکات شما بیشتر می شود؛
  • برداشتن اشياء از داخل قفه برای شما آسان تر می شود.

این توانایی با انجام منظم تمرینات کشتی حاصل می شود. حرکات کششی بدن را شل و تنش را از آن خارج می کنند به همین دلیل انجام کوتاه مدت حرکات کششی در فواصل فعالیت های روزمره به ویژه برای افراد با کارهای اداری و بی تحرکی نوبه می شود. افراد مبتلا به آرتریت ها، نمونه خوبي از نتیجه فقدان انعطاف پذیری هستند. این دسته از افراد، ثوان حرکت آزادانه و بدون درد در دامنه حرکات مفاصل را از دست می دهند و لذا دچار محدود پست در انجام کارهای زندگی روزمره می شوند. حتی ساده ترین حرکات برای این افراد با درد فوق العاده ای همراه است. اکثر کمر دردها به علت سفتی و انعطاف پذیری عضلات قسمت پایینی کمر و عضلات پشت ران ایجاد می شود.

ترکیب بدن: منظور اثر ترکیب بلبن، چگونگی ساختار بدن از نظر عمله، استخوان چربی و سایر موارد است. از دیدگاه آمادگی جسمانی، این اصطلاح به طور ویژه اشاره به درصد چربی بدن دارد. تعادلی بین مصرف انرژی و دریافت کالری برای کنترل وزن لازم است. ورزش با تأثیر بر روی مصرف انرژی می تواند نقش مهمی در تعديل تركيب بدن داشته باشد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *