#


آلزایمر و روش‌های کاهش آن : راهکار های عملی برای مبارزه با آلزایمر

14 سپتامبر 2018 بدون نظر 1609 بازدید

آلزایمر و روش‌های کاهش آن : راهکار های عملی برای مبارزه با آلزایمر

روش هایی برای کاهش آلزایمر

آلزایمر نوعی اختلال عصبی است و موجب از بین رفتن سلول­های مغز می­شود. زمانی که سلول­های مغزی فرد می­میرند حافظه به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و افراد برای شناخت نمی­توانند قدرت کافی داشته باشند. درواقع می­توان گفت آلزایمر نوعی بیماری عصبی است که به­صورت ارثی انتقال می­یابد. درآغاز بیماری، دارای علائم بسیار خفیفی است اما هرچه بیشتر بگذرد شدت بیماری نیز بیشتر خواهد بود.

سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر در افراد مختلف می­تواند متفاوت باشد و تمام افراد به یک شکل دچار انحلال مغز نمی­شوند. درخصوص برخی از افراد شدت بیماری به اندازه­ای است که از آغاز مانع از انجام فعالیت­های روزانه و شخصی افراد می­شود. این درحالی است که درخصوص دیگر مبتلایان بیمار در مراحل بعدی توانایی انجام فعالیت­های مختلف را از دست خواهد داد. افرادی که سن آن­ها بیشتر از ۶۰ سال است بیشترین آمار ابتلا به بیماری آلزایمر را به خود اختصاص داده­اند. یکی از راه­های مبارزه با بیماری آلزایمر این است که درصورت بروز هرگونه مشکلی در حافظه باید به پزشک مراجعه شود. چنانچه فرد به آلزایمر مبتلا شده باشد در مراحل اولیه درمان بهتری صورت خواهد گرفت.

هنگامی که فردی به بیماری آلزایمر مبتلا شده باشد درواقع پلاک­هایی وارد مغز او می­شوند که شکل بتاآمیلوئید هستند. در این حالت فرد برای شناخت تمام افرادی که پیش­تر میشناخته دچار مشکل می­شود و این احتمال نیز وجود دارد که به کمک دیگران به­صورت تمام­وقت نیاز پیدا کند. فردی که در انجام فعالیت­های روزمره خود دچار کاهش توانایی می­شود این احتمال وجود دارد که به بیماری آلزایمر مبتلا شده باشد. مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات اولیه مهم­ترین موارد در پیشگری و یا درمان اولیه بیماری آلزایمر شناخته می­شود. سالمندان بیشترین آمار ابتلا به بیماری آلزایمر را داشته­اند و برای درمان باید با علائم و نشانه­های این بیماری آشنایی کاملی بدست آورند.

علائم آلزایمر

نخستین علامتی که درخصوص بیماری آلزایمر می­توان عنوان کرد وجود مشکل در به خاطرسپاری و یادآوری اطلاعات است. دراین حالت سالمند مبتلا به این بیماری سوالاتی را بسیار تکرار کرده و یا مکالمات خود را یکسره مطرح خواهد کرد. فراموشی اتفاقات و قرارملاقات­ها از دیگر نمونه­هایی است که نشان می­دهد سالمند دچار بیماری آلزایمر شده است.

وجود مشکل در انجام وظایف پیچیده و یا قضاوت کردن از دیگر علائم ابتلا به آلزایمر است. دراین حالت فرد مبتلا امور مالی خود را نمی­تواند مدیریت کند و نسبت به تصمیم­گیری­ها و برنامه ریزی­ها دچار مشکل خواهد شد. وجود مشکل در بینایی و اختلال در نحوه ادای کلمات و یا حتی خواندن و نوشتن و ایجاد تغییر در رفتار و شخصیت فرد را می­توان از علائم ابتلا به آلزایمر به شمار آورد.

پیشگیری از ابتلا به آلزایمر در سالمندان

همانطور که پیش­تر نیز عنوان شد بیماری آلزایمر اغلب در افرادی بروز می­کند که وارد شن ۶۰ سالگی شده­اند. برای پیشگیری از ابتلای سالمندان به بیماری آلزایمر راه حل­هایی وجود دارد که می­تواند مثمر ثمر باشد. انجام ورزش­ به­صورت منظم و توجه به سلامت سیستم قلبی و عروقی و توجه به بیماری­هایی همچون دیابت و چاقی و فشار خون بالا و یا حضور در کلاس­های آموزش دائمی و آموزش شناختی از جمله راه­های پیشگیری از آلزایمر در سالمندان است.

رژیم غذایی موثر در پیشگیری از آلزایمر

افرادی که تمایل دارند با استفاده از رژیم غذایی مناسب مانع از ابتلا به بیماری آلزایمر شوند بهتر است برخی از مواد غذایی را در برنامه تغذیه­ای خود قرار دهند. استفاده از روغن نارگیل به­صورت منظم و روزانه به میزان ۱ تا ۲ قاشق چایخوری، مصرف ویتامین B12 و مصرف مواد غذایی همچون ماهی، مرغ، گوشت، شیر، لوبیا خشک شده، آووکادو و شیر سویا می­تواند در رژیم غذایی موثر باشد. دارچین، بادام، زردچوبه، اسیدهای چرب امگا۳ همچون ماهی­، گردو، لوبیا، روغن زیتون نیز برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر تاثیر مثبت خواهد داشت.

آلزایمر در دوران سالمندی می­تواند مشکلات بسیاری را برای فرد مبتلا به وجود بیاورد. عدم مصرف الکل و سیگار و استفاده نکردن از غذاهایی که به­صورت آماده هستند می­تواند فرد را در برابر ابتلا به بیماری آلزایمر ایمن نگه دارد. استفاده از آفتاب روزانه و دریافت ویتامین D از نورخورشید می­تواند به مغز کمک کند تا عملکرد بهتری را از خود نشان دهد. مواد غذایی بسیاری همچون چای سبز، سبزیجاتی که دارای برگ سبز هستند، کلم بروکلی نیز از دیگر مواد غذایی هستند که با گنجانده شدن در برنامه غذایی سالمندان می­تواند در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر کمک کنند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *