#


آشنایی با علل تفاوت افراد در گروه خونی و تفاوت های ژنتیکی

15 ژانویه 2018 بدون نظر 1917 بازدید

آشنایی با علل تفاوت افراد در گروه خونی و تفاوت های ژنتیکی

آشنایی با علل تفاوت های افراد در گروه خونی و تفاوت های ژنتیکی

چرا من و شما با هم فرق داریم؟

پاسخ به این پرسش در دل معمای ژنتیکی نهفته است و محور بررسی های مربوط به گروه های خونی می باشد. ان اصل زنده ای که ویژگی های منحصربه فرد شخصی شما و تفاوت با مرا تعیین می کند چیست؟ کلید پاسخ به این پرسش میراث ژنتیکی است. میراث ژنتیکی شما خط پیوسته ایست که به زندگی شما مربوط است. اگر چه شما در قرن ۲۱زندگی می کنید اما همچنان اشتراکاتی با پیشینیان خود دارید. و اطلاعات ژنتیکی که منجر به بروز ویژگی های خاصی در اعقاب شما شده است به شما به ارث رسیده است. برای فهم بهتر مطلب آن را با روش مدیریت اطلاعات در کامپیوتر مقایسه خواهیم کرد. به فرایند نوشته شدن مطلبی در کامپیوتر فکر کنید. پشت کامپیوتر خود مینشینم و تنها چیزی که می تواند شما را محدود کند قدرت خلاقه و مهارت تایپ شما است. در جابه جا کردن کلمات، جملات و حتی پاراگرافها کاملا آزادید. این اطلاعات روی بخش دینامیکی کامپیوتر شما قرار دارد که رم (RAM) خوانده می شود. اگر از ذخیره ی مطالب بر روی دیسک سخت افزاری غفلت کنید و ناگهان برق قطع شود تمام اطلاعات را از دست خواهید داد. اما اگر از نوشته ی خود راضی باشید و ان را به طور دائم ذخیره کرده باشید در اینده میتوانید از ان استفاده کنید.

میراث ژنتیکی شما، دیسک سخت افزاری بیولوژیکی شماست. در درون آن نوشته های گذشته شما که برای استفاده در آینده ذخیره شده اند قرار گرفته است. البته در برخی موارد اشتباهات فردی در دیسک رخ می دهد. این اطلاعات روی (DNA  اسید دی اکسید ریبونوکلوئیک) ذخیره شده اند و یکی از این بخش ها که اطلاعات روی آن ذخیره شده است، گروه خونی شماست.

گروه خونی شما چگونه تعیین می شود؟

در زبان ویژه ژنتیکی، تنوع گروه خونی به عنوان آلل شناخته شده است. همه ی افراد آلل هایی دارند که شکل دیگری از ژنها هستند. آلل ها مشخص می کنند که چشم شما آبی باشد یا قهوه ای، قد شما کوتاه باشد یا بلند، موی مشکی باشید یا بور و غیره. آلل تعیین کننده گروه خونی وجود دارد که عبارتند از: ،A،B ، O یعنی سه تنوع گروه خونی و یا جایگزین وجود دارد با این حال تاثیر گروه خونی از تاثیر آن ژنی که باعث می شود رنگ چشم شما مشخص شود بسیار بیشتر است. بیشتر این تاثیر به علت محل قرار گرفتن و روش ارتباط این ژن با ژنهای دیگراست.

آدرس گروه خونی شما

ژن گروه خونی ABO روی پایه ی q کروموزوم شماره ۹در اطراف زنجیره ی ۳۴قرار دارد. بنابراین آدرس ژن گروه خونی شما ۹کیو ۳۴است. در اینجا آلل های اصلی سیستم گروه خونی ABO را می توان یافت که منجر به شکل گیری گروه های  O. A. B. AB می شود. این مکانیسم دلیل تاثیرگذاری گروه خونی بر سیستم های مختلف بدن از آنزیم های گوارشی گرفته تا فعالیت های نور و شیمیایی را شرح می دهد.

در حال حاضر از برخی روابط نزدیک میان ژن گروه خونی و دیگر ژنهایی که بر سلامتی ما تاثیر می گذارند آگاهیم. شجره نامه یک ژن عمده حساس به سرطان پستان در نزدیکی زنجیره q۳۴ روی کروموزوم ۹قرار دارد که نشان میدهد ارتباط گروه خونی با سرطان پستان کاملا روشن است. بسیاری از متخصصان تغذیه هنگامی که برای نخستین بار از ارتباط میان گروه خونی و گوارش غذا آگاه می شوند سر در گم می شوند، علت ان این است که این افراد فقط اهمیت گروه خونی را به عنوان یک آنتی ژن سطحی در نظر می گیرند.

در واقع این آنتی ژن گروه خونی شما نیست که بر سطح اسید معده ی شما تاثیر می گذارد بلکه این ژن گروه خونی شماست که بر دیگر ژن های به ظاهر نا مرتبطی که در مجاورت آن در واقع (خیلی نزدیک به ان) قرار گرفته اند و بر سطح اسید معده تاثیر می گذارند. این پدیده که با نام پیوند ژنی نامیده می شود به خوبی شناخته شده است. بسیاری از ژنها بر اثر و فعالیت های دیگر ژنهایی که به نظر غیر مرتبط می آیند تاثیر می گذارند.

در اینجا ارتباط دیگری نیز وجود دارد که رابطه ی میان گروه خونی و مغز را نشان میدهد. ژن آنزیم دوپامین هیدروکسیلاز بتا که دو پامین را به نورآدرنالین تبدیل میکند دقیقا بر روی (DBH) قرار دارد. یعنی عملا بر بالای ژن گروه خونی جای گرفته است. همانطور که در ادامه خواهیم دید این مسئله ارتباط بسیار نزدیکی میان گروه خونی و استرس، سلامت ذهنی و حتی ویژگی های شخصیتی را نشان می دهد.

رمز گشایی ژنتیکی شما

اگر چه تنها چهار گروه خونی وجود دارد اما فرض اینکه فقط چهار نوع شخصیت وجود دارد کاملا غیر منطقی است. واقعیت بسیار پیچیده تر از این است. اجازه دهید این موضوع را از سطح دیگری بررسی کنیم. در اینجا وضعیت ترشحی در کنار تعیین زیر گروه گروه خونی هویت شما را بیشتر مشخص می کند. گروه خونی شما صرفا بخشی از بدن شما نیست بلکه به روش های مختلفی بروز می کند و البته روش بروز آن است که اهمیت دارد. در یک مقایسه ی ساده می توان به شیر آب اشاره کرد، شیر آب با توجه به فشار آب ممکن است پر آب باشد و یا فقط چکه کند و شما به آب زیاد و یا کمی دسترسی خواهید داشت. به همین ترتیب، وضعیت ترشحی شما به مکان و چگونگی بروز آنتی ژن گروه خونی شما در بدنتان بستگی دارد.

در سرتاسر خیابان ۹q۳۴ روی کروموزوم های ۱۹و ۱۱اولین فامیل بسیار مهم گروه خونی قرار گرفته است که همان ژن های ترشحی گروه خونی می باشند. اگر چه ژن ترشحی به طور مستقل عمل می کند اما بر چگونگی بروز گروه خونی شما تاثیر می گذارد. همه روی سلول های خونی خود آنتی ژن گروه خونی را حمل می کنند. اما اغلب مردم (۸۰تا ۸۵درصد جمعیت ) دارای انتی ژن های گروه خونی هستند که به طور آزادانه در ترشحات بدن آنها حرکت می کنند که به این افراد ترشحی گفته می شود زیرا آنتی ژن گروه خونی آنها در جریان مایعات بدن آن ها همچون بزاق، موکوس و اسپرم ترشح می شود.

اگر شما فردی ترشحی باشید می توانید گروه خونی خود را با استفاده از دیگر مایعات بدن خود نیز تشخیص دهید. از آنجائی که افراد ترشحی فضاهای بیشتری را جهت قرار گرفتن آنتی ژن خون در اختیار دارند در مقایسه با غیر ترشحی تظاهرات جمعی ناشی از گروه خونی در آنها بیشتر است. وضعیت ترشحی شما تاثیر عمده ای بر ویژگی های سیستم ایمنی شما دارد و با شرایط متابولیکی و بیماری های متعددی مرتبط است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *