#


آشنایی با علائم ابتلا به سرطان در کودکان

13 ژانویه 2018 بدون نظر 1573 بازدید

آشنایی با علائم ابتلا به سرطان در کودکان

آشنایی با علائم ابتلا به سرطان در کودکان

رایج ترین گونه های سرطان های کودکان به ترتیب سرطان خون، مغز و غدد لنفاوی می باشد. بر اساس آمار ارائه شده، درحال حاضر تقریبا هجده هزار کودک در ایران مبتلا به سرطان می باشند و به طور تقریبی دو هزار و پانصد تا سه هزار و سیصد کودک نیز در طوی یک سال به جمع مبتلایان به سرطان در کشور اضافه می شوند.دکتر محمد فرانوش، دبیر انجمن خون و سرطان کودکان ایران، علائم ابتلا به سرطان در کودکان و عوامل زمینه‌ساز آن را در ادامه توضیح داده است:

نشانه های ابتلا به سرطان از قبیل نشانه های عمومی ابتلا به یک بیماری شایع است به عنوان مثال شخصی که به صورت مداوم تب می کند؛ ابتلا به بیماری سرماخوردگی نیز موجب ایجاد تب در شخص می شود و این سبب به اشتباه انداختن خانواده ها می شود. پس والدین کودکان باید توجه داشته باشند که تب هایی که به طور مرتب تکرار می شوند، تبی که همراه با بزرگی غدد لنفاوی به صورت پایدار باشد یا تبی که با خونریزی همراه است، باید جدی گرفته شود و کودک تحت آزمایش های تشخیصی سرطان قرار گیرد.

خونریزی های ایجاد شده در بینی، ایجاد کبودی های غیرطبیعی بر سطح پوست، کاهش وزن بی علت، بی اشتهایی مفرط، ابتلا به استفراغ های بی دلیل صبحگاهی، ایجاد توده هایی که زیر پوست لمس می شوند و سردردهای بی دلیلی که تکرار می شوند نیز می توانند علائمی از ابتلا به سرطان باشند.

به گزارش از من بپرس کودکان به هیچ وجه تظاهر به بیماری نمی کنند زیرا هیچ فایده ای از این موضوع نمی برند و باید یادمان باشد که هر سر دردی که بیان می کنند باید غیر عادی تلقی شود و باید به دنبال نشانه های دیگری باشیم که زودتر به تشخیص برسیم.

تاثیر عوامل مربوط به ژنتیک در ابتلا به سرطان در کودکان

عواملی که در ابتلا به سرطان کودکان تاثیر گذار هستند، گوناگون می باشند ؛ از جمله اصلی ترین این عوامل عوامل ژنتیکی هستند که تاثیر بسزایی در بروز سرطان در کودکان دارند و همچنین پژوهش های انجام شده نشان داده است که منشا بسیاری از سرطان ها در وهله ی اول، ژنتیکی بوده و تغییرات ژنتیکی موجب بروز این سرطان ها در کودکان شده است. در مورد تاثیر عوامل ژنتیکی در بروز سرطان های کودکان، سابقه فامیلی، جهش های ژنتیکی و نقص ژنتیکی می تواند عامل بروز سرطان باشد.

تاثیر بیماری های ژنتیکی در سرطان کودکان

هنگامی که فردی به بعضی از بیماری های ژنتیکی مبتلا می باشد احتمال اینکه در سال های آینده به نوعی از سرطان مبتلا شود وجود دارد؛ از جمله بعضی از بیماری های ژنتیکی مانند سندروم فانکونی، برخی از بیماری های پوستی، سندرم دان، سندرم ترنر درصد ابتلای این اشخاص به سرطان نسبت به دیگر افراد جامعه بالاتر است.

رابطه ی بیماری های ویروسی و ابتلا به سرطان در کودکان

ابتلا به برخی بیماری های ویروسی در زمان کودکی ممکن است زمینه ساز ابتلا به سرطان در بزرگسالی باشد. بیماری های ویروسی از قبیل عفونت ناشی از ابشتاین بار ویروس (EBV) که شخص را مستعد ابتلا به سرطان غدد لنفاوی در نوجوانی و بزرگسالی می کند و همین طور ویروس های هرپس (herpes) می تواند فرد را بعد از مدتی مستعد ابتلا به سرطان کند. همچنین ویروس HIV یا HTLV۱ که در بعضی از مناطق ایران آندمیک است، شرایط ابتلا به سرطان را فراهم می کند.

تاثیر برخی از عوامل محیطی بر ابتلای کودک به سرطان

عوامل محیطی گوناگونی از قبیل وجود اشعه های یونیزان، آلودگی هوا و بعضی ازمواد شیمیایی می توانند موجب به وجود آمدن زمینه ابتلا به سرطان در کودکان باشند. وجود برخی از عوامل محیطی از جمله استنشاق دود سیگار به صورت passive smoker به این معنی که والدین سیگار مصرف کنند و کودکان استنشاق کننده ثانویه دود سیگار باشند نیز می تواند موجب بروز سرطان در کودکان باشد.

وجود اشعه های یونیزان در محیط زندگی

عامل دیگری که در ابتلای سرطان در کودکان می تواند تاثیر گذار باشد وجود اشعه های یونیزان در محیط و دیگر امواج گوناگونی است که ممکن است با آن در ارتباط باشیم؛ این امواج می تواند موجب اختلال در ساختار کوروموزومی شده و شرایط ابتلا به سرطان را به وجود آورد. اشعه اولتراویوله از دیگر امواج محیطی است که می تواند منجر به ابتلا به سرطان پوست شود.

تاثیر آلودگی هوا بر ابتلای کودکان به سرطان

آلوده شدن بیش از حد هوا و نیز ایجاد تغییراتی در لایه ی اوزون می تواند سبب تابش بیش از حد اشعه ی ماوراء بنفش شده و احتمال ابتلا به سرطان را افزایش خواهد داد.

تاثیر برخی از مواد شیمیانی بر سرطان در کودکان

وجود بعضی از مواد شیمیایی نظیر بنزن که در بنزین خودروها موچود می باشد و با تبخیرات حاصل از سوختن بنزین در هوا منتشر می گردد، شخص را مستعد ابتلا به سرطان می کند. همین طور پژوهش ها نشان می دهند که میزان به کار رفته ی آزبست در عایق ها نیز ممکن است موجب ابتلای فرد به سرطان شود.

آیا آلودگی های شغلی بر ابتلای کودکان به سرطان اثر گذار است؟

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر ابتلا به سرطان در کودکان می تواند آلوده شدن کودک به مواد شیمیایی باشد. مواد شیمیایی خاصی که در محیط کاربعضی از پدران موجود است و نیز لباس کار پدر به آن آلوده می شود و کودکان در اثر تماس با این لباس ها به این مواد شیمیایی آلوده می شوند و درصد ابتلای این کودکان به سرطان افزایش می یابد. پس پدران باید توجه داشته باشند که لباس کار خود را پیش از آمدن به منزل عوض کنند تا با این کار بتوانند از بروز اختلال و سرطان در کودکان جلوگیری کنند.

توجه به شرایط فیزیکی کودکان برای تشخیص به موقع سرطان بسیار اهمیت دارد. در سرطان خون و نیز سرطان غدد لنفاوی بیش از هشتاد درصد کودکان بهبودی کامل یافته و به زندگی عادی برمی گردند ولی در سرطان های استخوان و تومورهای موجود در کلیه امیدی کمی به بهبود داریم.

آیا از ابتلای کوکان به سرطان می توان پیشگیری کرد؟

بهتر است بدانید که پیشگیری از ابتلا به سرطان امکان پذیر نمی باشد به این دلیل که عامل مهم و اساسی اکثر سرطان ها ژنتیکی می باشد، و از سوی دیگر امواج و اشعه های یونیزان در محیط وجود دارد و تمامی این عوامل تاثیر مستقیمی در بروز سرطان در کودکان دارند. البته می توان از طریق تغییر فرکانس خاصی که سبب تغییر در ژنوم انسانی می شود، از تاثیر این امواج و بروز سرطان ها پیشگیری کرد.

وجود بعضی از فرکانس ها موجب شکست DNA در بدن می شوند؛ پس چنانچه از شدت آن ها کاسته شود یا اینکه مقدار آنها در محیط کاهش یابد، درصد خطرزایی آن ها نیز کاهش خواهد یافت. همین طور مصرف آنتی اکسیدان ها برای تمام سنین مفید هستند ولی به طور قطع نمی توان گفت که از شکست کوروموزومی جلوگیری می کنند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *