#


پارچه های هوشمند

3 ژانویه 2019 بدون نظر 2167 بازدید

پارچه های هوشمند

پارچه های هوشمند

پارچه های هوشمند ، به پارچه هایی گفته می شود که با استفاده از فناوری های نوین ساخته می شوند و ارزش های بیشتری را برای مصرف کننده به همراه دارد.هنگامی که ما به لباس فکر می کنیم در واقع فکر می کنیم چه چیزی را برای پوشیدن انتخاب کنیم، که احساس ما از سبک را انتقال داده و از ما دربرابر عناصر محیطی محافظت کند. اما آینده لباس ، همانطور که می دانیم، در حال تغییر است و پارچه های هوشمند راه را برای این تغییر باز کرده اند.

پارچه های هوشمند باعث ایجاد انقلابی در جامعه می شود،این پارچه ها توانایی هایی دارند که پارچه های سنتی قادر به انجام ان نیستند.از جمله کارهای ان برقراری ارتباط، تغییر شکل دادن،هدایت انرژی و یا حتی می توانند رشد کنند.

برای این که پارچه های هوشمند را بهتر درک کنید فرض کنید صبح که از خواب بیدار می شوید تا لباس هایتان را پوشیدید از یک کیلینیک سلامتی به شما زنگ می زنند و هشدارهای پزشکی را به شما گوشزد می کنند. برای مثال بیان می کنند که بهتر است امروز اب بیش تری بخورید.

نسل جدید پارچه ،موسوم به پارچه های هوشمند علاوه برزیبایی و راحتی ،کاربردهای جذاب بیشتری نیز دارند.لباس های تهیه شده از پارچه های هوشمند می توانند سلامتی افراد را ردیابی کنند و این در مراقبت های پزشکی کمک های شایانی خواهند کرد.

به گفته محققان روزی خواهد امد،که تنها معیار انتخاب لباس زیبایی نخواهد بود،و لباس ها را بنا به نوع کارایی ان ها خریداری خواهند شد.این پارچه ها خواهند توانست درجه حرارت را در هوای سرد و گرم برای فرد کنترل کند. روتختی هایی که دمای لازم را ایجاد می کنند و چرخه خواب ما را ردیابی می کنند. کمپانی نایک پتنت کفش کتانی را ثبت کرده است که به کمک یک ردیاب فعالیت داخلی اطلاعات را در اختیار یک اپلیکیشن موبایل قرار می دهد و سلامتی و موقعیت شما را کنترل می کند.

انواع پارچه های هوشمند

پارچه های هوشمند به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

۱-پارچه هایی که تنها به هدف زیبایی و فانتزی ساخته می شوند.بعضی از این پارچه ها قابلیت این را دارند که تغییر رنگ دهند. برخی از این پارچه ها انرژی هایی مثل ارتعاشات، صدا و گرما را تشخیص داده و به این نوع ورودی ها واکنش نشان دهند.

۲-برخی از این پارچه ها کتارایی بیش تری دارندو برای مصرفهای به خصوصی مانند پزشکی ،ورزشی و.. تولید خواهند شد . برای مثال در لباس های ورزشکاران و یا لباس های نظامی برای کنترل کردن وضع سلامت بدن ان ها استفاده خواهد شد.این پارچه ها تغییرات دمایی بدن افراد را کنترل می کند ،و برای بررسی سلامتی افراد ،اطلاعات را به صورت لحظه ای مشخص می کند.

کاربرد پارچه های هوشمند

پارچه های هوشمند کاربردهای فراوانی دارند. از این پارچه ها در دستکش های هوشمند و واقعیت مجازی و یا حسگرها و سایر حوزه ها استفاده می شود . از دیگر مثال های بهره گیری از این تکنولوژی می توان به پایش ضربان قلب ، انتن های انعطاف پذیر و .. اشاره کرد.

در حال حاضر محققان در تلاشند، نخ های هوشمندی را طراحی کنند که قادر به تغییر رنگ هستند.نکته جالب این نخ ها این است که می توانند براساس خلق و خوی افراد تغییر رنگ دهند. پژوهشگران  اعتقاد دارند که روزی پارچه‌های هوشمند حرکت ها را کنترل خواهند کرد و حتی قدرت و انرژی مورد نیاز را برای کارهای حرکتی فراهم می کند و دیگر به باتری ها و سایر نیروها نیازی نخواهیم داشت .

امروزه صنایع نساجی به دنبال این هستند تا پارچه های هوشمند را تولید کنند این کار از تولید امکانات الکترونیکی و منسوجات تشکیل می شود .

امروزه هزینه هایی که ایالات متحده در حوزه پوشاک و سایر منسوجات نظامی  صرف کرده است ،در حال کاهش است. اما علاقه زیادی برای بهره گیری از پارچه های هوشمند در برخی از کارهای  نظامی مانند چادرهای مجهز به پارچه هایی که برق را تولید می کنند و یا ضداب هستند کاربرد دارد .محققان پروژه دفاعی چندین سال در تلاش بودند تا بتوانند یک پوشش محافظ خارجی برای سربازان ارائه دهند.این لباس قابلیت های فیزیکی زیادی را برای فرد فراهم می کند. همچنین، ساختن البسه ای فرم برای محافظت در برابر عامل های زیستی و شیمیایی با بهره گیری از الیاف نانولوله‌های کربنی در برنامه‌ی طولانی مدت این انجمن قرار دارد.

از این پارچه های هوشمند برای کاربردهای خاص نیز استفاده می شود.این کاربردهای خاص عبارتند از:

۱-کسب اطلاعاتی کلی درباره وضعیت جسمی افراد در حال ورزش

۲-ردیابی وضعیت و موقعیت سربازان حین عملیات

۳-جلیقه های ضد گلوله ای که در صورت اصابت گلوله ،محل اصابت گلوله و میزان اسیب را خبرمی دهد.

۴-میزان خستگی خلبان ها یا راننده های کامیون

۵-بررسی علائم حیاتی مانند میزان تنفس ،ضربان قلب و یا وضعیت کلی بدن

نسل پارچه های هوشمند

این پارچه ها در سه نسل تولید شده اند،که عبارتند از:

۱- نسل اول: در نخستین نسل پارچه های هوشمند سنسورها را باید به لباس ها چسباند ، که اطلاعات بدست امده از این سنسورها مورد بررسی قرار می گیرند. از این فناوری در لباس های ورزشی  هوشمند برندها بهره می گیرند.

۲- نسل دوم:در این نسل از پارچه های هوشمند سنسورها را در بافت لباس قرار می دهند . در نسل دوم فناوری از نسل اول راحت تر است و قابلیت های بیش تری دارد.

۳- نسل سوم:این فناوری های پوشیدنی  پر از سنسورهاست . در ساختار الیاف این پارچه ها از سنسورها استفاده می شوند.شرکت های زیادی برای هدف های مختلف از این فناوری بهره برداری  می کنند.

تکنولوژی های جدید در زمینه پارچه های هوشمند

محققان دانشگاه پست موفق شدند،که الیاف رسانای منعطف  را گسترش دهند تا بتواند مقاومت خوبی را به همراه اورند.برای درک بیشتر الیاف رسانا ،سیم های فلزی مثل مس هستند اما حتما تولید کردن لباس هایی از این نوع راحتی را برای کاربران به همراه نخواهد داشت.

به خاطر همین دانشمندان در تلاش اند تا از اثر مویینگی پارچه ها را استفاده کنند و از ان نتیجه بگیرند. ان ها در ابتدا الیاف پارچه را در یک محلول که از نانو سیم هایی که از مس تشکیل شده اند قرار داده اند . محلول جذب پراچه می شود و روی هر نخ فرایند خاصل از تبخیر می پوشاند.

پارچه ای که توسط این فناوری تولید شد،بسیار منعطف است و از نوع رساناهای کشسان است . از دیگر ویژگی های ان می توان به محکم بودن ان و هدایت پذیری بالای ان اشاره کرد .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *