#


نگاهی نزدیک به اکسپریا XA2 و XA2 اولترا سونی

12 آوریل 2018 بدون نظر 1487 بازدید

نگاهی نزدیک به اکسپریا XA2 و XA2 اولترا سونی

اکسپریا ایکس ای۲ و ایکس ای۲ اولترا و بررسی آن

یکی از مهم ترین اتفاق هایی که در جریان کنفرانس بین المللی موبایل در بارسلون روی داد رونمایی سونی از گوشی های میان رده ی جدید آن بود. در این مطلب قصد داریم نگاهی کوتاه به این دو گوشی هوشمند و میان رده ی جدید سونی انداخته و آن را معرفی نمائیم. زمانی که از سونی در دنیای گوشی های هوشمند صحبتی می شود گذشته ی درخشانی که داشته برای همگان یادآور می گردد. کمپانی سونی در جریان نمایشگاه CES 2018میان رده های جدیدی را به نام اکسپریا ایکس ای۲ و ایکس ای۲ اولترا را معرفی نموده است.

اکسپریا ایکس ای۲ در واقع نسخه ی کوچک تر ایکس ای۲ اولترا می باشد که ویژگی های ضعیف تری را دارا می باشد. ایکس ای۲ به عنوان یک گوشی کامپکت معرفی شده و مخصوص کاربرانی است که تمایل دارند تا از گوشی هایی با سایز کوچک استفاده نمایند. نسخه ی اولترا این گوشی توانسته ظاهر بزرگی که نسل های پیش از آن داشته اند را به خوبی حفظ کند. از مهم ترین ویژگی هایی که در خصوص این دو گوشی میان رده می توان نام برد استفاده از پردازنده ی اسنپدراگون۶۳۰ در آن ها می باشد که در کنار بهبود المان های بسیاری و تمرکز بر روی دوربین موجب طراحی میان رده های با کیفیتی از سوی سونی گردیده است.

طراحی این دو گوشی میان رده نشان می دهد که سونی تصمیم گرفته قدم هایی را به سمت جلو بردار که البته این مساله تنها بر روی کاغذ بوده و باید دید که آیا این دو گوشی هوشمند به همان اندازه ای که سونی اعلام کرده عملکرد خوبی را دارند و می توانند با نام دارانی که در حال حاضر وجود دارد به رقابت بپردازند یا خیر.

طراحی ایکس ای۲ و نسخه ی اولترا

کمپانی سونی در زمینه طراحی گوشی هایی که طی سال های گذشته وارد بازار کرده در مقایسه با رقبای خود در مسیر دیگری حرکت کرده و نسبت به استانداردهایی که در بازار امروزه وارد شده در زمینه طراحی گوشی های هوشمند توجه کمتری داشته است. سونی همچنان در طراحی میان رده های جدید خود به مانند گذشته عمل کرده و حاشیه هایی که در قسمت پائین و بالای این گوشی های هوشمند دیده می شود نشان از زبان طراحی قدیمی این کمپانی دارد. البته باید بگوئیم میزان این حاشیه ها در نسخه ایکس ای۲ در مقایسه با نسل پیش از آن کمی کمتر شده است به نحوی که با وجود صفحه نمایش بزرگی که دارد حاشیه های موجود در پائین و بالای آن به اندازه ای که پیش از این در ایکس ای۱ وجود داشته آزاردهنده نبوده و زشت به نظر نمی رسد. این در حالی است که ایکس ای۲ اولترا به مانند نسل پیش از خود می باشد و تغییر زیادی در خصوص آن انجام نشده است. حاشیه هایی که در دو سمت صفحه نمایش وجود دارد نیز به مانند قبل کم می باشد و این مساله به عنوان یکی از نکات مثبت در طراحی این دو گوشی به شمار یم رود.

نکته ای که موجب تاسف در طراحی این دو گوشی می شود ضخامت بالای آن ها است که در مقایسه با نسل پیش از آن و رقبای دیگر دیده می شود. باتری بزرگی در خصوص این دو گوشی میان رده استفاده شده است که یکی از مهمترین علل ایجاد ضخامت زیاد آن ها می باشد. این دو گوشی هوشمند علیرغم اینکه دارای قاب پلاستیکی در پشت خود هستند اما باز هم سنگین می باشند؛ گوشی هوشمند ایکس ای۲ دارای وزن۱۷۱ گرمی خود به عنوان یکی از گوشی های میان رده سنگین در بازار این محصولات شناخته می شود. ایکس ای۲ اولترا نیز با افزایش۳۰ گرمی در وزن نسبت به برادر کوچکتر خود دارای وزن۱۸۸ گرمی می باشد و همین مساله موجب شده به عنوان گوشی سنگینی معرفی گردد. بدنه ای که برای این گوشی ها در نظر گرفته شده به صورت یکپارچه نمی باشد و از چهار تکه ی کوچک در قسمت بالا و پائین فریم گوشی استفاده شده است که موجب شده چندان زیبایی نداشته باشد. فریمی که سونی برای این گوشی ها در نظر گرفته همچون دیگر گوشی های این کمپانی به شکل منحنی می باشد ولی گوشه های آن ها همچون سابق تیز است و همین مساله موجب می شود به عنوان گوشی خوش دستی شناخته نشود.

سونی در خصوص طراحی این دو محصول میان رده ی خود کمی تغییر نظر داده و پنل پشتی این دو دستگاه را در مقایسه با نسل پیش از آن کمی انحنا دار دیده می شود که تمام قاب پشتی را در بر گرفته است. از پلاستیک ماتی در خصوص قاب پشتی این دستگاه استفاده شده است که موجب می شود با کیفیت بودن آن به خوبی حس شود؛ با این وجود به کارگیری از فلز و ایجاد یکپارچگی در بدنه موجب می شود تا کاربر حس بهتری را داشته باشد. نسخه مشکی این گوشی ها در برابر جذب اثر انگشت بسیار مستعد می باشد و این نکته می تواند به عنوان یک نکته منفی در خصوص این رنگ به شمار برود اما در خصوص نسخه ی آبی رنگ این محصول این مشکل چندان آزار دهنده به نظر نمی رسد. در خصوص محافظت از پنل جلوی گوشی سونی ار گوریلا گلس۴ استفاده کرده است که به همراه انحنای بسیار کمی که دارد با فریم گوشی یکی شده است.

در خصوص این دو گوشی میان رده از حسگر اثر انگشت در پنل پشتی آن استفاده شده است که این مساله موجب تمایز این دو میان رده نسبت به نسل پیش از آن می باشد و کلیه حسگرها دارای ابعاد و اندازه مناسبی هستند و در خصوص جای گیری نمی توان ایرادی بر آن ها وارد کرد. دقتی که این سنسور دارد و عمق آن در خصوص لمس ساده بسیار مناسب می باشد با این وجود سرعتی که برای باز شدن قفل گوشی مورد نیاز است زیاد نبوده و قفل آن کمی با تاخیر باز می شود. در خصوص این حسگرها باید بگوئیم قابلیت پشتیبانی از ژست های خاصی را ندارند و در این خصوص به مانند دیگر رقبای خود نیستند.

لبه سمت راست این گوشی ها پذیرای کلید پاور دایره ای و کوچک این کمپانی بوده و کلید تغییر حجم صدا نیز در این بخش قرار داده شده است که بسیار مناسب می باشد. لبه پایین سمت راست نیز همچون سابق محل قرار گیری کلید شاتر می باشد که یکی از اجزای جدایی ناپذیر محصولات سونی می باشد اما محل آن نیز برای ثبت تصایر سلفی مناسب به نظر نمی رسد و چندان نیز مورد استفاده قرار نمی گیرد. درگاه یو اس بی نوع سی و خروجی اسپیکر در لبه پایینی و تراش خورده گوشی قرار دارند. کمپانی سونی در خصوص شیار سیم کارت و حافظه لبه سمت چپ را در نظر گرفته است که درآوردن آن موجب می شود در راه اندازی مجدد گوشی مشکلات زیادی به وجود بیاید، در خصوص نسخه اولترا سونی شیار جداگانه ای را در نظر گرفته است که می توان از آن برای ارتقای حافظه ی ذخیره سازی تا میزان۲۵۶ گیگابایت استفاده کرد.

کمپانی سونی به عنوان یکی از پیشگامان در عرضه گوشی هایی به شمار می رود که در برابر آب و گرد و خاک مقاوم هستند با این وجود میان رده های جدیدی که تولید کرده این قابلیت را دارا نمی باشند. سونی در خصوص طراحی این دو میان رده در برخی موارد پیشرفت خوبی را از خود نشان داده اما در برخی از موارد دیگر پس رفت داشته و به همین دلیل نمی توان طراحی این محصولات را نکته مثبتی در نظر گرفت.

صفحه نمایش ایکس ای۲ و ایکس ای۲ اولترا

گوشی میان رده ایکس ای۲ نسبت به نسل پیش از خود کمی تغییر پیدا کرده است و به اندازه۵.۲ اینچی می باشد. نسخه ی اولترا این گوشی هوشمند دارای صفحه نمایشی با اندازه۶ اینچ می باشد و هیچ اثری از صفحه نمایش کشیده در این دو محصول به چشم نمی خورد. نسبت ابعاد تصویر در این دو گوشی میان رده نیز به مانند نسل های قبلی محصولات سونی۱۶ به۹ می باشد و رزولوشن به کار رفته در هر دوی این گوشی ها از نوع فول اچ دی می باشد. تراکم پیکسلی در این گوشی های هوشمند به ترتیب۴۲۴ و۳۶۷ پیکسل بر اینچ می باشد که برای محصولی با این قیمت بسیار مناسب به نظر می رسد. تقریبا می توان گفت کلیه میان رده هایی که در بازار وجود دارد مجهز به صفحه نمایش های IPS LCD می باشند که دو گوشی میان رده و جدید سونی نیز این قاعده را شامل شده اند.

اسپیکر در نظر گرفته شده برای ایکس ای۲ و نسخه اولترا

همانگونه که انتظار داشتیم سونی در لبه ی پایینی گوشی های خود از اسپیکر مونو استفاده نموده است؛ این در حالی است که نسل قبلی از اسپیکر استریو بی بهره بودند. صدای خروجی این اسپیکر در نظر گرفته شده در هر دو گوشی به مانند نسل پیش از ان بلندی خوبی را دارا می باشد. قابلیتی که این اسپیکر در تولید صداهای بم دارد می تواند مورد قبول باشد اما همچون مدل های پیشین دیستورشن در بخش هایی از سناریوها موجب اذیت می شود. در کل می توان گفت اسپیکرهای در نظر گرفته شده برای این دو گوشی میان رده در حد خوبی می باشند و علاوه بر صدای بلند موجب تولید صدای مناسبی نیز می باشند.

دوربین ایکس ای۲ و ایکس ای۲ اولترا

کمپانی سونی از سالیان قبل در خصوص میان رده های خود از سنسورهایی استفاده می کرده که دارای رزولوشن بالایی هستند. دوربین اصلی در نظر گرفته شده برای میان رده های جدید این کمپانی تکی می باشد و هر دوی آن ها دارای سنسور و لنزهای یکسانی می باشند. در این دو گوشی میان رده از سنسور۲۳ مگاپیکسلی استفاده شده که در کنار پردازنده ی اسنپدراگون۶۳۰ موجب می شود تا فیلم برداری به صورت ۴K انجام شود و کاربران ویدئوهای اسلوموشن فول اچ دی با نرخ۱۲۰ فریم را برای خود ثبت نمایند. در این گوشی هوشمند لرزش گیر اپتیکال و فوکوس لیزری دیده نمی شود و تنها از فوکوس خودکار با تشخیص فاز در خصوص دوربین این دو گوشی استفاده شده است.

باتری ایکس ای۲ و نسخه اولترا

سونی در خصوص میان رده های جدید خود از باتری هایی با ظرفیت۳۵۸۰ و ۳۳۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده کرده است که هر کدام از این دو گوشی نسبت به نسل پیش از خود توانسته اند میزان۸۸۰ و۱۰۰۰ میلی آمپر ساعت ظرفیت باتری خود را افزایش دهند. شارژدهی این دو گوشی هوشمند در حد بسیار خوبی بوده و همین مساله موجب شده تا سونی بتواند نظر مثبت کاربران خود را جلب نماید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *