#


با سریعترین ابرکامپیوتر جهان اشنا شوید؟

8 فوریه 2019 بدون نظر 2072 بازدید

با سریعترین ابرکامپیوتر جهان اشنا شوید؟

ابرکامپیوتر به کامپیوتری گفته می شود که زمانی که معرفی می شود از لحاظ ظرفیت محاسبه از همه کامپیوترهای دیگر جلوتر باشد. ابرکامیپوترها رم و کارایی های زیادی  دارند از این رو برای کارهایی که روی محاسبات حساس اند از جمله مسائل فیزیک کوانتوم، هواشناسی و … استفاده می شوند.

ابر کامپیوتر در لغت به معنای کامپیوتر مین‌فریمی نسبتا قوی است . مین فریم همان کامپیوترهای بسیار بزرگی اند که باید در فضای بسیار زیادی مانند یک اتاق بزرگ یا یک سوله  قرار بگیرد .بهتر است بدانید ابر کامپیوترهای امروزی  در مکان های بسیار بزرگی همراه با سیستم تهویه‌ی کارآمد قرار می‌گیرند و از تعداد زیادی کابینت و اتصالات شبکه‌ای بین کامپیوترها تشکیل می شود.

وقتی سخن از ابر کامپیوتر به میان می اید بسیاری از ما فکر می کنیم که از لحاظ ظاهری مانند همین کامپیوترهای عادی اند و از همین تجهیزات برخوردارند اما باید بدانید تصورات شما اشتباه است  ابرکامپیوتر وسایل و تجهیزیات جانبی مانند ماوس و صفحه نمایش ندارد .علت بزرگ بودن ان ها نیز تنها بهخ خاطر این است که با سرعت بالا قابلیت انجام پردازش و محاسبات پیچیده را دارند.

سریع ترین ابرکامپیوتر جهان را ژاپن می سازد؟

سرعت رایانه ها با فلاپ اندازه گیری می شود. این اندازه گیری فرض می کند که همه پردازنده های ماشین به داده ها دسترسی دارند وبا همه سرعت کار می کنند اما هزینه سربار ارتباطات را نادیده می گیرد .به همین دلیل این روش به عنوان یک استاندارد متری مناسب به نظر نمی رسد ولی به هر حال به طور فراگیر مورد استفاده قرار می گیرد .این جا می خواهیم به بررسی سریع ترین ابررایانه ساخته بپردازیم و ان را معرفی کنیم.

ژاپن قصد دارد سریع ترین ابر کامپیوتر جهان را بسازد این ابرکامپیوتر ABCI  نام دارد. همان طور که قبلا گفتیم سرعت ابر کامپیوتر ها را با فلاپ اندازه گیری می کنند سرعت این ابر کامپیوتر نیز  ۱۳۰ پتافلاپ  است؛ این سرعت به این معنی است که این ابر کامپیوتر می تواند در هر ثانیه ۱۳۰ کوادریلیون مورد حساب قرار می گیرد. ژاپن اعلام کرده است ای ابر کامپیوتر قادر خواهد بود در مسائل مربوط به خودروهای خودران،ربات ها و تشخیص های پزشکی به شرکت های ژاپنی کمک کند. این ابر کامپیوترها دارای سرعت فراصوت اند این قابلیت ان ها برای پیشرفت در زمینه‌هایی مانند تکنولوژی هوش مصنوعی و یادگیری های عمیق کاربرد خواهد داشت.

ابر کامپیوتر چینی Sunway-TaihuLight در حال حاضر سریع ترین ابرکامپیوتر جهان است که دارای سرعتی برابر ۹۳ پتافلاپ است ؛ پس خواهد توانست در یک ثانیه  ۹۳ کوادریلیون (میلیون میلیارد) اطلاعات را پردازش می‌کند. کاربرد این ابرکامپیوتر چینی در زمینه پیش‌بینی وضع آب و هوا، طراحی صنعتی و تحقیقات پزشکی و دارویی است.

وزارت اقتصاد، صنعت و تجارت کشور ژاپن حدودا ۱۷۳ میلیارد دلار برای ساخت ابرکامپیوتر ABCI هزینه خواهد کرد ؛ همچنین دو مرکز تحقیقاتی دیگر در این پروژه سرمایه‌گذاری خواهند کرد. تکنولوژی هوش مصنوعی در سال های اینده پیشرفت زیادی خواهد کرد و به همین خاطر هم پیشرفت این تکنولوژی به جامعه کمک زیادی خواهد کرد.

به مدت ۶ ماه در سال ۲۰۱۱، کامپیوتر ژاپنی که سرعتی معادل ۱۰ پتافلاپ داشت، عنوان سریع‌ترین کامپیوتر جهان را در اختیار گرفت؛ قبل از آن، این عنوان در دست محصولاتی از کشورهای آمریکا و چین بود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *