#


روز جهانی عکاسی به چه دلیل انتخاب شد؟

19 آگوست 2018 بدون نظر 1273 بازدید

روز جهانی عکاسی به چه دلیل انتخاب شد؟

دلیل نامگذاری روز جهانی عکاسی چیست؟

۱۹ آگوست در گوشه و کنار دنیا به عنوان روز عکاسی به شناخته می شود. تمامی عکاسان در جای جای دنیا هم تلاش می ‌کنند تا به بهانه ‌ی این روز، دنیای خود را از دید لنز دوربین خود ثبت نموده و آن را با افراد دیگر به اشتراک بگذراند. در این بین برای خیلی از افراد پرسشی پیش می آید که چرا این تاریخ و روز را عنوان روز جهانی عکاسی نامگذاری کرده اند؟ باید بگوییم به دلیل این که در روز نوزدهم آگوست داگرئوتایپ شد،این تاریخ به عنوان روز جهانی عکاسی انتخاب گردید. داگرئوتایپ در اصل اولین شیوه موفق در ثبت تصاویر دائمی و استفاده تجاری از عکاسی است.

این شیوه در سال ۱۸۳۷ به دست لوئی داگر و ژوزف نیسه‌ فور نیپس ثبت گردید. پس از دو سال در روز نهم ژانویه ‌ی سال ۱۸۳۹، آکادمی علوم فرانسه روش ثبت شده را به رسمیت شناخت و آن را به تمامی مردم معرفی نمود. با توجه به این نوزدهم آگوست روزی بود که پتنت روش دو این دو مخترع توسط دولت کشور فرانسه خریداری شد تا این اختراع تحت عنوان هدیه ‌ای رایگان در اختیار مردم در سرتاسر دنیا قرار گیرد.

البته ناگفته نماند که نخستین تصویر دائمی دنیا با داگرئوتایپ گرفته نشده است. نیپس با قبول کردن سختی های زیاد توانست قدیمی ترین تصویر دائمی دنیا را با شیوه ای به نام هلیوگرافی ثبت کند و نام آن را «منظره‌ پنجره ‌ای در لو گراس» انتخاب کرد.

اختراع سلفی هم روایت جالبی دارد، در سال ۱۸۳۹ رابرت کورنلیوس آمریکایی دوربین خود را در یک جای ثابت گذاشت و بعد از برداشتن لنز خیلی سریع در رفت و جلوی دوربین ایستاد تا تصویر خود را ثبت نماید. این موضوع باعث شد که نخستین سلفی دنیا رقم بخورد.

با توجه به این نخستین عکس رنگی در سال ۱۸۶۱ میلادی توسط توماس ساتون انداخته شد. این عکس در اصل سه تصویر سیاه و سفید بود که با استفاده از فیلتر‌های قرمز، سبز و آبی گرفته شده بود ولی امولسیون فتوگرافیک آن دوره موفق نشده بود که پرتو رنگی خوبی را برای ظاهر کردن عکس اضافه کند. این موضوع باعث شد که عکس های رنگی تا مدت ها بعد به فراموشی سپرده شوند.

از آن دوره به بعد فناوری عکاسی دست به تغییرات زیادی زد تا این که نخستین عکس دیجیتال در سال ۱۹۵۷ میلادی به ثبت رسید؛ حدوداً بیست سال پس از آن که Russell Kirsch مهندس کمپانی کوداک به این موفقیت دست پیدا کرده بود که نخستین دوربین دیجیتال را اختراع نماید. راسل نخستین عکس دیجیتال را از پسر خود انداخت و به همین ترتیب عکس رنگی وی با کیفیت ۱۷۶ در ۱۷۶ پیکسل ماندگار شد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *