#


تکنولوژی های جدید در مادربرد

31 دسامبر 2018 بدون نظر 1767 بازدید

تکنولوژی های جدید در مادربرد

تکنولوژی های جدید در مادربرد

مادربرد نوعی از صفحه های مدار الکترکی است که بخش های زیادی از یک کامپیوتر مانند پردازنده مرکزی رو ان قرار گرفته اند. قطعاتی نیز در کامپیوتر وجود دارند که بسیار کاربردی اند مانند بایوس ،این قطعات نیز روی مادر برد قرار دارند. کامپیوترهای اپل این مادربردها را برد منطقی می نامند.مادربرد جز بخش های اصلی یک رایانه است که وظیفه ان نیز کنترل و برقراری ارتباط با پردازش گر و بقیه قسمت هاست. البته توجه کنید خود پردازش گر به قسمت های بروینی ارتباطی ندارد و تنها همان کار پردازش خود را انجام می دهد.

اجزای مادربورد

وقتی به ظاهر یک مادربرد نگاه می کنیم قسمت هایی مانند خازن ، ترانزیستور ، مقاومت ، دیود و .. را روی ان می بینیم . مادربوردها دارای ورودی هایی است که روی همان صفحه اصلی که از سیلیسیم و چوب ساخته شده است قرار دارند . خط هایی نیز وجود دارد که رنگ های ان متفاوت است . همین خطوط اند که قطعه های مختلف را به هم وصل می کنند به این خط ها نیز باس می گویند.

یک باتری نیز روی مادربورد وجود دارد که به ان باتری بایوس می گویند .مادربورد از این باتری تغذیه می کند و برای زمان هایی که کامپیوتر خاموش است هم چنین روی مادر بورد یک باتری به نام باتری بایوس وجود دارد.وظیفه این باتری تغذیه مادربورد  برای زمانی است که کامپیوتر خاموش است تا از طریق این باتری بتواند تاریخ و زمان سیستم را به روز نگه دارد.مادربورد حافظه هایی نیز دارد  اما این حافظه ها محدود اند و تنها خواندنی اند ، به این حافظه ها سی موس می گویند.این حافظه قادر است اطلاعات فنی اجزای سخت افزاری و الکترونیکی کامپیوتر را در خود نگه دارد.

این حافظه در زمان بوت شدن کامپیوتر به ان کمک می کند و اطلاعات لازم و تکنیکی را که درمورد کامپیوتر وجود دارد را به می تواند به سیستم بدهد. بعد از این سیستم می تواند تمامی اجزا را به خوبی بشناسد و ان ها را با هم هماهنگ می کند.

هر مادربورد از یک چیپ ست تشکیل شده است . چیپ ست ها مشخص کننده پردازنده ها ، مادربرد، نوع رم  و دستگاه های داخلی و خارجی است که کامپیوتر ان ها را مشخص می کند. تفاوت چیپ ست ها با هم از نظر رندمان ، ویژگی ها و امکانات و پشتیبانی ان هاست . پس باید در انتخاب کردن مادربرد توجه زیادی کرد.

چیپست ارتباط بین پردازنده و سایر قسمت ها را راحت تر می کند.این چیپ ها تقریبا در وسط مادربورد قرار دارند. بسیاری از چیپست‌های امروزی به صورت دو چیپ اصلی با نام‌ها Southbridge) و( Northbridge ساخته می‌شوند.

رونمایی ایسوس از مادربورد جدید

پس از معرفی پردازنده‌های Core i9 و چیپ ‌ست  X299، ایسوس و MSI مادربوردهای سازگار با پردازنده و چیپ‌ ست جدید اینتل را نیز معرفی کرده است.اینتل از پردازنده های ۱۸هسته ای Core i9 ، پلتفرم دسکتاپ جدید خود با نام باسین فالز و چیپست X299 را رونمایی کرد.تنها چند ساعت پس عرضه این محصول ، شرکت های بزرگ سازنده مادر بورد یکی پس از دیگری از مادربوردهای X299 رونمایی کردند.

بالاترین رده مادربورد معرفی شده توسط ایسوس Rampage VI Extreme نام دارد.ایسوس در مورد این مادربورد معرفی شده می گوید ،این مادربورد برای استفاده  سیستم های خنک کننده مایع طراحی شده است.به همین دلیل یک کانکتور ویژه برای کنترل جریان اب،دما،و برای نظارت بر نشت مایع روی مادربورد در نظرگرفته شده است.

محصول جدید ایسوس علاوه بر داشتن ویژگی های مدل های قبلی Rampage Extreme، مجهز به اترنت ۱۰ گیگابیتی، وای-فای ۸۰۲.۱۱ad، سه اسلات M.2، تاندربولت ۳ آنبورد و حتی یک نمایشگر کوچک OLED است. مادربورد جدید ایسوس دارای یک صفحه نمایش جدید به نام LiveDash است .این صفحه نمایش به کاربران این فرصت را می دهد که دما،فرکانس و سرعت فن قطعات کامپیوتر را روی مانیتور را مشاهده کند.

مادربورد دیگری به نام Rampage VI Apex وجود دارد که ایسوس ادعا کرده است برای گیمینگ و شکست رکوردهای اورکلاک طراحی شده است.به همین دلیل این مادربورد ها به ازای هر کانال حافظه تنها یک اسلات دارد.درنتیجه تعداد کل اسلات های رم ان نصف اسلات های رم Rampage Extreme خواهد بود.این مادربورد برای کسانی که به اورکلاک علاقه مندند این امکان را می دهد که با بالاترین سرعت وپایین ترین تاخیر به مموری دست پیدا کند.

حال اگر شما به زیبایی های ظاهری کارت های سری Rampage علاقه دارید ،و قابلیت های پیشرفته ان به کار شما نمی اید ،می توانید از مادربوردهای ROG Strix X299-E استفاده کنید .این مادربوردها ارزان تر هستند و امکان استفاده از جدیدترین پلتفرم اینتل را برای شما فراهم می کند. مادربورد ROG Strix X299-E ایسوس مجهز به سوکت  M. 2، اترنت اینتل، وای-فای آنبورد،  USB 3.1 و LEDهای رنگی RGB هستند.

حال اگر به یک سیستم بالارده مادربورد احتیاج دارید،اما از ظاهر تجملاتی مادربورد گیمینگ خوشتان نمی اید ،می توانید از مادربوردهای Prime X299-Deluxe استفاده کنید .این مادربوردها قابلیت مادربورهای Rampage VI Extreme را با ظاهری ساده دراختیار شما قرار می دهد. البته این مادربورد به‌صورت آنبورد مجهز به تاندربولت نیست؛ اما خوشبختانه ایسوس یک کارت ThunderboltEX 3 درون جعبه‌ی آن قرار داده است. علاوه بر کارت تاندربولت، ایسوس یک کارت (گسترش فن)نیز درون جعبه‌ی Prime X299-Deluxe قرار داده است تا اگر به‌هر دلیلی ۵ هدر فن مادربورد برایتان کفایت نمی‌کند، از طریق این کارت بتوانید به هدرهای فن بیشتری دسترسی داشته باشید.

مدل Prime X299-A بسیار شبیه به Prime X299-A خواهد بود.تنها تفاوت این دو این است که هیچ کدام از کارت های مورد اشاره بالا به همراه ان عرضه نمی شود وخبری از وای-فای انبورد و صفحه ی  OLEDنیز در ان وجود نخواهد داشت. تا همین چندی پیش مادربوردهای TUF ایسوس به Sabertooth مشهور بودند؛ اما پس از معرفی سری Z270 و با به‌ کارگیری طراحی نظامی، ایسوس پسوند این سری از مادربوردهای خود را به Mark تغییر داد. مادربوردهای TUF X299 Mark 1 و TUF X299 Mark 2 به‌عنوان جدیدترین اعضای خانواده‌ی TUF، هر دو مجهز به چیپ‌ ست جدید X299 اینتل هستند. متأسفانه ایسوس اطلاعات زیادی از این دو مادربورد ارائه نداده است.

مادربوردهای MSI

MSI در نظردارد سه مدل مادربورد مجهز به چیپ ست X299، از پلتفرم و پردازنده های جدید اینتل پشتیبانی کند.  پرچم دار مادربوردهای MSI، X299 Gaming M7 ACK است.این مادربورد برای اولین بار به هیت سینک M.2 مجهز شده است.این هیت سینک به همراه هیت سینک چیپ ست با پایین نگه داشتن SSD های PCIe متصل شده از طریق دو اسلات M.2 به مادربورد ،از کاهش عمروافت عملکرد ان ها جلوگیری می کند.

مادربورد دوم MSI،  X299 Gaming Pro Carbon ACنام دارد.این مادربورد مناسب افرادی است که می خواهند شخصی سازی های زیادی روی سیستم خود انجام دهند.به همین دلیل مسلما باید از هیت سینک های عجیب و غریب و اتصالات انواع و اقسام وسایل پرینت سه بعدی شده به این مادربورد را داشته باشیم .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *