#


تکنولوژی های جدید در جنگنده ها

15 ژانویه 2019 بدون نظر 697 بازدید

تکنولوژی های جدید در جنگنده ها

نوعی از هواگرد های هوایی هواپیماهای جنگنده هستند که قدرت و سرعت بالایی دارندو برای جنگیدن با هواپیماهای دشمن از سلاح هایی بهره می برند. در مرحله نخست این جنگنده ها با هدف ضمانت کردن و کنترل کردن مرزهای هوایی به وجود امدند. جنگنده ها در برابر سایر هواپیماها ابعاد کم تری دارند اما به جنگ با سایر هواپیماها می پردازند و حتی قادرند باعث از بین رفتن بمب افکن های دشمن نیز بشوند. از این جنگنده ها بیش تر در ماموریت های تاکتیکی استفاده می شود.

جنگنده ها

تاریخچه جنگنده ها

از جنگ جهانی اول این جنگنده ها تولید شدند.در ابتدا جنگنده ها با بدنه هایی از جنس  چوب و پارچه ساخته می شدند . استفاده اولیه از این جنگنده ها به صورت هواپیماهای دیده بان برای هدایت توپ خانه ها به کار گرفته می شدند اما بعدها دریافتند که این هواپیماها می توانند در بحث مسلحانه نیز کاربردی باشند. به این ترتیب از این هواپیماها برای جنگ ها و یا ماموریت های تاکتیکی بهره می بردند. در انتهای جنگ جنگنده‌هایی مانند فوکر دی ۷ آلمان و اسپاد فرانسه توانستند به سرعتی برابر ۲۱۵ کیولمتر بر ساعت برسند.

جنگ جهانی دوم شروع ساخت جنگنده ها بافلز بود،این جنگنده ها قابلیت پرواز درسرعت های فراتر از ۷۵۰کیلومتر بر ساعت را دارد و می تواند در ارتفاع ۱۰۷۰۰تا ۱۲هزار کیلومتری از سطح دریا نیز پرواز کند.پایان جنگ جهانی دوم نیز جت های جنگنده بسیار جدیدی تولید شدند. د هر دو طرف جنگدر سال های اخر جنگ جنگنده هایی ساخته شد که در ان ها از موتور جت استفاده می شد. البته چون سال های اخر ساشخته شد نقش زیادی را در جنگ نداشت . نوع دیگری از جنگنده ها نیز که طراحی شده بودند جنگنده های رهگیر نام داشتند که قادر بودند سایر جنگنده های دشمن را فراری دهند. این جنگنده ها دارای برد عملیاتی زیادی بودند که باعث می شد بتوانند به مرکز دشمن رفته و ان ها را نابود کنند.

نوع دیگری از جنگنده ها نیز وجود دارند که به ان ها جنگنده های بمب افکن می گویند . ویژگی مهم این جنگنده ها این بوده است که می توانسته است با بهره گیری از موشک های هوا به زمین به هدف های زمینی حمله کند. جنگنده ها در جهان امروز پیشرفت های زیادی داشته اند از جمله این پیشرفت ها سامانه های پیشرفته الکترونیکی ان هاست که قادر است هدف ها را دنبال کند و هم زمان چند هدف را هدف گیری کند.

اخرین جنگنده های برتر جهان

۱-F-22 Raptor:این جنگنده اولین جنگنده مشترک در تمام لیست هاست .افراد زیادی در جهان بیان کرده اند که این جنگنده از بهترین جنگنده های موجود است .از این نوع از جنگنده ها به عنوان نوعی جنگنده پنهان کار چند منظوره استفاده می شود . سازنده این جنگنده کشور امریکا است که از جمله جنگنده های نسل پنجم است . این جنگنده قادر است تا هم زمان هم با هدف های زمینی و هم با هدف های هوایی مقابله کند.

سازنده این جنگنده ان را ب هیچ کشوری نفروخته است و ان را نمی فروشد حتی اسرائیل هم برای خرید ان پیشنهاد داده است و امریکا ان را رد کرده است.او این جنگنده را نمی فروشد اما سایر جنگنده های خود مانند F-35 را به ان ها پیشنهاد می دهد.

موتورهای این جنگنده می تواند دمای گاز خارج شده را کنترل کند تا بدین طریق اثر حرارتی را کم کند . این تکنولوژی مانند فناوری موجود در بمب افکن های رادار گریز بی-۲ اسپیریت است . سایر جنگنده های پیچیده دیگر نیز از این تکنولوژی برخوردار نیستند.

۲- F/A-18E/F Super Hornet:این جنگنده  را می توان جز جنگنده های مافوق صوت نامید . که در دو مدل یک سرنشین و دوسرنشین عرضه می شود . اولین پرواز این جنگنده برای سال ۱۹۹۵ بوده است .

این جنگنده قادر است تا به میزان ۸۰۳۲کیلوگرم ادوات جنگی را در مکان های جابه جایی ادوات قرار دهد. رادار این جنگنده به صورتی است که می تواند در هر شرایط هوایی کار کند و هم چنین قادر است تا سایر هدف های هوایی را نیز دنبال کند. سیستمی در این جنگنده ها وجود دارد که دقت پرتاب بمب ها را بالا می برد .

۳- Dassault Rafale:داسو رافل از جنگنده های معروف کشور فرانسه است که دارای دو نوع موتور است . شرکت داسو این جنگنده را ساخته است . این هواپیما دارای خاصیت پنهان کاری نسبی است و قابلیت های دیگری نظیر پرتاب بمب های هوایی ،شناسایی ماموریت ها و.. را نیز می تواند در یک زمان انجام دهد. شاید این جنگنده ابعاد کوچکی داشته باشد اما می تواند مقدار زیادی تسلیحات را با خود حمل کند. درباره شکا ظاهری این جنگنده باید بگوییم که بال های ان به شکل مثلث است و مخازن سوخت ان نیز بیرونی است .

۴- Sukhoi Su-35:این جنگنده توسط کشور روسیه ساخته شده است و وزن ان بسیار زیاد است . هم چنین تنها یک سرنشین دارد و از دو موتور استفاده می کند. کشور روسیه این جنگنده را به سایر کشورهایی مثل هند نیز پیشنهاد کرده است. هنوز درباره استفاده از این جنگنده اطلاعات دقیق وجود ندارد.

تکنولوژی های جدید در زمینه جنگنده ها

بریتانیا بعد از مدت ها از جت جنگنده خود که کاملا در کشورخودشان ساخته شده است خبر داده است و از ان رونمایی کرده است . نام این جت جنگنده طوفان است و توصط شرکتی دفاعی در بریتانیا استفاده می شود . در سال های بعد این جنگنده هم در خود کشور ان ها استفاده خواهد شد و هم به صورت انبوه برای بقیه کشورها به فروش خواهد رسید. ورود این جنگنده به سیستم نظامی خود کشور احتمالا در سال ۲۰۳۵ خواهد بود.

این جنگنده ویژگی های زیادی دارد که در ان ها از تکنولوژی های جدید استفاده می شود . جنگنده ساخته شده حتی از اف -۳۵ هم پیشرفته تر است . از ویژگی های جالب این دستگاه همین هدایت انتخابی ان است که بدان معنی است که بدون خلبان یا حتی با خلبان می تواند پرواز کند. از دیگر ویژگی های شگفت انگیز ان این است که قابلیت نبرد مشارکتی دارد یعنی داده سنسورها و اطلاعات مریوط را می تواند به اشتراک بگذارد .

از دیگر جزئیات این جنگنده ها برخورداری از سلاح مافوق صوت است که دارای سرعت های ۵ ماخ و یا بیش تر از ان است و به احتمال زیادی به دو صورت زمین به هوا و هوا به زمین استفاده خواهد شد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *