#


تکنولوژی های جدید در امکانات اتش نشانی

14 ژانویه 2019 بدون نظر 1495 بازدید

تکنولوژی های جدید در امکانات اتش نشانی

عنوان:تکنولوژی های جدید در امکانات اتش نشانی

اتش نشانان فداکارترین افراد در جوامع هستند  و همیشه مورد احترام مردم بوده اند.ان ها جان خود را به خطر می اندازند تا جان بقیه را نجات دهند و این جز فداکاری نیست.تجهیزات جدیدی در این زمینه به وجود امده است تا اتش نشانان بتوانند با استفادده از ان ها سرعت عمل خود را بالا ببرند با توجه به این سرعت عمل مسلما جان افراد بیشتری نجات می یابد.

ماشین های اتش نشانی

نسل جدید ماشین های اتش نشانی ما را حیرت زده خواهد کرد زیرا در این زمینه پیشرفت های شگرفی صورت گرفته است. جرقه ساخت نخستین ماشین‌های آتش ‌نشانی به در ابتدا به کشور یونانو و مصر برمی گردد.   پمپ‌های بزرگ آب‌پاش این توانایی را داشته اند که تا چند متر به اطراف اب بپاشند و از شدت گرفتن اتش جلوگیری کنند.

قبل از این که این پمپ ها ساخته شود انشان ها حدود ۵۰۰ نفر این وظیفه را داشتند تا اتش را خاموش کنند. ان ها بلافاصله بعد از متوجه شدن اتش سوزی به محل رفته و برای خاموش کردن اتش اقدامات لازم را انجام می دهند.

چند سال بعد پمپ ها جای خود را به ماشین های اتش نشانی دادند و با استفاده از اسب ها این وسایل به مکان مورد نظر می رفتند . از سگ های خالدار هم به دلیل این که هم هوش بالایی داشتند و هم رابطه ان ها با اسب ها خوب بوده است به جای اژیر استفاده می کردند.

در اخر های سال ۱۶۵۷ از پمپ های اب پاش برای پمپاژ کردن اب در ارتفاع های زیاد در المان استفاده می شده است . وظیفه اب رسانی را دستگاه مکش برعهده دارد . ساختن اولین ماشین های اتش نشانی به شکل نوین امروزی در بین سال های  ۱۶۷۸ تا ۱۷۳۶ در امریکا صورت گرفت . ساخت این خودروها در ده سال گذشته پیشرفت های زیادی داشته است امروزه نیز خودروهایی با طول زیاد در دست ساخت است .

دست اوردهای جدید

  • جت پروازی برای اتش نشانان:این جت این قابلیت را دارد تا به مدت ۴۵ دقیقه پرواز کند و حتی می تواند تا ارتفاع سه هزار پا هم اوج بگیرد. در سال ۲۰۱۵ دبی بیست دستگاه از ان را برای خود خریداری کرده است و از ان ها در حادثه اتش سوزی استفاده کرده است و توانسته است جان بسیاری از افراد را نجات دهد .
  • دستکش های پیشرفته: با بهره گیری از این دست کش ها اتش نشانان می توانند با بقیه همکاران خود تنها با استفاده از امواج بی سیم ارتبط برقرار کنند . کارایی این دست کش ها در زمانی مشخص می شود که امکاناتی برای مکالمه وجود ندارد . زمانی که دود اتش سوزی زیاد است و اتش نشان ها نمی توانند دود را تشخیص دهند با استفاده از سنسورهای این دستکش ها می تواند مسیر حرکت خود را بیابد.
  • همه چیز درمقابل دیدگان اتش نشان :  یک فناوری نوین که پایه ان سیستم های هاد هستند تاناگرام  نام دارد . این فناروی درواقع نوعی صفحه نمایش فرانما است که اطلاعات را در جلوی دید فرد بدون نیاز به نگاه کردن می تواند نمایش دهد.
    سنسورهایی در ماسک اتش نشانان قرار داده شده است که می تواند قدرت بینایی ، ضربان قلب ، میزان دمای محیط و یا تشخیص موادسمی را جای داده است که این اطلاعات روی شیشه کلاه فرد به نمایش درمی اید  و باعث می شود تا اتش نشان بتواند پشت سر و اطراف خود را نیز ببیند.
  • کلاهی که قدرت دید را به اتش نشان می دهد نیز از جمله وسایلی است که مانند دستکش های پیشرفته می توانند در مقابل دود مسیر درست را نشان دهند.
  • کوله پشتی های جدید به جای کپسول های سنگین: تکنولوژی نوینی است که جای کپسول های سنگینی که حمل ان سخت بوده را گرفته است این تکنولوژی همان کوله پشتی هایی بوده که با وجود داشتن همه امکانات بازهم سبک است.  و از دیگر ویژگی های جذاب ان نیز این است که در اتش نمی سوزد و حتی هب بافت های ان هم خللی وارد نمی شود . مزیت سبک بودن اینکوله پشتی ها باعث کمی شود تا به سیستم های قلبی و عروقی افراد فشاری وارد نشود و هم چنین سیستم تنفسی ان نیز نسبت به ساییبر نمونه ها پیشرفته تر است.
  • مکان یاب و سنجش علائم حیاتی بدن اتش نشانان: این دستگاه مکان یاب به فرماندهان اجازه می دهد تا  بتوانند مکان اتش نشان ها و سرعت ان ها را رصد کنند . با بهره گیری از این فناوری می توان علائم حیاتی فر را چک کرد و در صورت بروز مشکل سریعا عمل کرد.
  • اتش نشان یاب :این سیستم کمک می کند تا در صورت از کارافتادن سیستم های جی پی اس معمولی باز هم بتنوانند محل اتش نشان را تشخیص دهند. در امکانات امروزی بیش تر خلبانان از سیگنال های رادیویی انالوگ برای برقراری ارتباط بهره می برند که در شرایط مختلف مانند جنگ ها و یا تونل ها این امکان وجود دارد تا ان ها از کار بیفتند.

این سیستم قادر است به میزان ۵۰۰ نفر اتش نشان را هم زمان در یک ساختمان بشناسد و حتی اگر اتش در یک متری ان ها باسد این سیستم دچار خللی نمی شود و مکان را به درستی نمایش می دهد.

  • تستر: بخشی از تکنولوژی ها نیز علائم حیاتی بدن اتش نشان را بررسی می کند و قابلیت اندازه گیری نبض،درجه حرارت بدن و حتی فشارخون را هم دارد.پس در صورت بروز مشکل برای اتش نشان فورا به او امداد رسانی می شود تا از مشکلات جدی تر جلوگیری شود.

جدیدترین تجهیزات اتش نشانی دبی

دبی جز کشورهای پیشرفته محسوب می شود که به تازگی نیز جت پک های آبی را معرفی کرده که توسط نیروهای آتش نشان استفاده خواهند شد. در ویدئویی که مربوط به سازمان اتش نشانی این کشور است ،تصویری نمایش داده شده است که با استفاده از یک جت پک تا بالای پل به پرواز در آمده و به وسیله شلنگ آتش نشانی ماشینی که روی پل آتش گرفته را خاموش می کند.

این سیستم آتش نشانی نوین را دلفین نامیده اند که هدف از ان نیز کم کردن زمان پاسخ دادن به اتش نشانان است تا نیروها بتواننند زودتر خود را به محل حادثه برسانند و نیازی نداشته باشند تا از مکان های شلوغ عبور کنند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *