#


تبدیل پلاستیک به سوخت

12 فوریه 2019 بدون نظر 1690 بازدید

تبدیل پلاستیک به سوخت

انسان ها زباله های زیادی را روی زمین و هوا تولید می کنند از عمده ان ها می توان به زیاله های پلاستیکی و زباله های فضایی اشاره کرد که روز به روز در حال افزایش است . ایده تبدیل پلاستیک به سوخت هم می تواند مقرون به صرفه برای کل جهان باشد و هم با حذف زباله های پلاستیکی محیط اطراف ما زیباتر خواهد شد.این پسماندها نه تنها روی زمین بلکه وارد دریا نیز می شوند طبق تحقیقات صورت گرفته هرساله ۵ تا ۱۲.۷ میلیون تن پسماند وارد دریاها می شود.

در بعضی از کشورهای جهان از تکنولوژی هایی استفاده می شود که کیسه های پلاستیکی را به نانو لوله های کربنی ،پلاستیک های داخل دریا را به سوخت های دیزلی تبدیل کرده و بطری های پلاستیکی را تبدیل به موم می کند و به صورت کلی از تبدیل پلاستیک به سوخت استفاده می کنند.

تحقیقات انجام شده روی نوع خاصی از پلاستیک به نام پولیولفین است که در بیشتر ابزار پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد.رهبر این تحقیقات در این باره می گوید: هدف ما ایجاد نیرویی پیشران برای بازیافت بود که بتوان با استفاده از آن نیرو پسماند‌های پولیولفین را به محصولاتی ارزشمند مثل پلمیر‌، ادغامی از هیدروکربن‌ها یا سوخت سالم تبدیل کرد. فناوری تبدیل پلاستیک به سوخت این پتانسیل را دارد که بتواند جلوی آلودگی پلاستیکی در دنیا را بگیرد.

تبدیل پلاستیک به سوخت

برای رسیدن به نتیجه مطلوب این افراد دمای مواد را افزایش می دهند و به این ترتیب ان ها را به روغن تبدیل می کنند صورت کلی به این عمل گرمابی می گویند. این تیم تحقیقاتی با استفاده از همین فرایند نوع پلاستیک خاصی که قبلا از ان یاد شد به نام پولیولفین به روغن تبدیل می شود.البته نکته قابل ذکر این است که بازدهی این فرایند ۱۰۰ درصد نیست یعنی تنها ۹۱ درصد از پولیولفین به به روغن تبدیل می شود.

این تیم تحقیقاتی معتقدند از این روغن هایی که از فرایند گرمابی تولید می شود می توان در تولید نفت گاز و مواد دیگر استفاده کرد.این روغن قابلیت این را دارد که به سوخت های دیزلی هم تبدیل شود ،پس هدف ما یعنی تبدیل پلاستیک به سوخت حاصل شد.

براساس مطالعات انجام شده اگر این فرایند در کل جهان صورت گیرد،سوخت تولید شده می تواند نیاز جهان به نفت گاز و دیزل را تا ۴ درصد تامین کند.

این فرایند هنوز درحال تکمیل شددن است پس به امید روزی که بتوان از تبدیل پلاستیک ها به سوخت هم محیط زیست را از شر پلاستیک ها راحت کرد و هم نگرانی های بشر را درمورد تامین بعضی سوخت ها حل کرد.

دستگاهی برای تبدیل پلاستیک به سوخت

در میان زباله ها نوعی پلاستک به نام پلی اتیلن کم تراکم وجود دارد که در ساخت بسیاری از وسایل هم از ان ها استفاده می شود.محققان درتلاشند تا بتوانند این نوع زباله خاص را به سوخت مایع تبدیل کنند.

در این روش دانشمندان با استفاده از یک کاتالیست به نام کائولین دمای زباله هار ا تا ۴۰۰ الی ۵۰۰ درجه سلسیوس زیاد می کند .این کار باعث می شود تا مولکول های کوچک غنی از کربن ازاد شوند .محققان مولکول های به دست امده را انالیز کرده و دریافتند که اجرای سوخت مایع به دست امده ان ها اکثرا پارافین و اولفین هستند.

ان ها این ازمایش را در دمای ۴۵۰ درجه سانتی گراد و با کم ترین میزان کائولین تکرار شده است و توانسته اند تا ۷۰ درصد سوخت مایع را تولید کنند.در واقع با هر کیلوگرم ضایعات پلاستیکی می توان ۷۰۰ گرم سوخت مایع تولید کرد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *