#


استفاده از تکنولوژی های جدید در زندگی روزمره

17 دسامبر 2018 بدون نظر 2007 بازدید

استفاده از تکنولوژی های جدید در زندگی روزمره

استفاده از تکنولوژی های جدید در زندگی روزمره

اگرچه ورود تکنولوژی در ابتدا با مقاومت در استفاده روبه روشده است واین مقاومت به دلیل عدم اگاهی است .ولی زندگی های امروزی غرق در تکنولوژی است و کمتر کشوری در جهان وجود دارد که تجربه ای در زمینه ی تکنولوژی و فناوری اطلاعات نداشته باشد .

چیزی که در گسترش تکنولوژی مد نظر است  استفاده صحیح و درست ازتکنولوژی است .که گسترش وسایل ارتباطی ،سهولت در دریافت پیام و دسترسی کافی و سریع به  اطلاعات تاثیرات بسزایی روی زندگی انسان گذاشته است .بهتر است از این تکنولوژی ها به طور صحیح استفاده کنیم به طوری که تاثیرات ان بیشتر مثبت باشد و در خلال زندگی طبیعی انسان مشکلی ایجاد نکند .بنابراین لازم است که ما از تکنولوژی های به روز در زندگی روزمره استفاده کنیم و همچنین درکار و شغلمان از امکاناتی که تکنولوژی برای ما فراهم اورده استفاده صحیحی داشته باشیم و در عین حال به سلامتی خود نیز اهمیت دهیم .

منافع حاصل از انقلاب در فناوری اطلاعات نه تنها شامل مردم می شود بلکه تاثیرات وسیعی در زمینه اقتصاد ملی و جهانی دارد .توسعه فناوری اطلاعات درهای جدیدی برای استفاده از امکانات نامحدود ایجاد کرده است و باعث کاهش فقر می شود .در همه حال نیز برای اینده چشم اندازهای مثبتی در نظردارد.

همه ما از مزایا تکنولوژی باخبر هستیم چه در اموزش چه درحمل و نقل یا زندگی شهری.اما در مقابل این مزایا معایبی هم وجود دارد که جزنقاط تاریک پیشرفت تکنولوژی محسوب می شود .بسیاری افراد فکر می کنند که ورود به شبکه های اجتماعی دیدگاه های جدیدی را برای انها اشکار می کند اما درواقع خلاف این است مثلا در شبکه اجتماعی فیسبوک طوری عمل می شود که فرد فقط  محتواهای مورد علاقه و مطابق خط فکری خود را می تواند مشاهده کند و عملا از دیدن دیدگاه هایی که مقابل دیدگاه های او هستند محروم است در نتیجه فرد تنها دیدگاه هایی را می بیند که مطابق خط فکری او هستند اگر هم دو دیدگاه مخالف هم با هم روبه رو شوند مقابله انها به صورت کشمکش است و تاثیری چندانی  روی تغییر دیدگاه طرف مقابل ندارد.

یکی از تاثیرات بد دیگری که با پیشرفت تکنولوژی با ان روبه رو هستیم افزایش امار چاقی است . استفاده زیاد از تکنولوژی های جدید مثل گوشی های موبایل که  ساعت ها یکجا می نشینیم و با ان سرگرم هستیم  باعث می شود تحرک کمتری داشته باشیم وهمچنین عادات غذایی ماراهم تغییر می دهد . کمبود تحرک خود از عوامل چاقی است حال فرض کنید که با پیشرفت تکنولوژی این تحرکات کمتر و کمتر می شود که باعث مشکلات زیادی در سلامتی افراد و افزایش بیماری خواهد شد.دولت درتلاش است که تحرک شهروندان را زیاد کند به طور مثال همین پیاده روی های خوانوادگی یکی از سیاست های دولت است.

با پیشرفت تکنولوژی به این دلیل که همه چیز به سرعت دراختیار کاربران قرار میگیرد صبر افراد به شدت کاهش یافته است.طی تحقیقاتی که در این زمینه به وجود امده است میزان لود شدن یک ویدیو در بین ۶میلیون کاربرحدودا ۲ثانیه است و اگر این ویدیو لود نشد کاربر ان را رها خواهد کرد . این اماری بسیار شگفت انگیز است.این کاهش صبر نه تنها در دنیای مجازی مشهود است بلکه ما در دنیای واقعی هم تاثیر این کاهش صبر را می بینیم نمونه ان می توانیم به تاکسی های انلاین مثل اسنپ اشاره کنیم.

پیشرفت تکنولوژی  باعث شده خیلی کمتر از قبل از مغز برای فعالیت های روزمره خود استفاده کنیم مثلا قبلا وقتی در خیابانی گم می شدیم فکر می کردیم و با تکیه به توانایی های خود ان را پیدا می کردیم اما امروزه با استفاده از فناوریGPSدر هرجای دنیا که باشیم می توانیم مسیرخود را پیدا کنیم .استفاده بیش از اندازه از این فناوری روی حافظه بلند مدت انسان تاثیرات بسزایی دارد . و در طولانی مدت باعث زوال زودرس عقل می شود.محققان نشان داده اند افرادی که کمتر برای پیداکردن مکان ها ازGPSاستفاده می کنند بخش هیپوکمپوس مغز انها فعالتر است .

بسیاری از ما عادت کرده ایم قبل از خواب مدتی با گوشی هوشمند خود کارمی کنیم اما غافل از این هستیم که نور محیط تاثیر بسزایی روی الگوی خواب ما دارد به طور مثال نور قرمزی  که هنگام غروب می بینیم برای چشم این معنی را دارد که نزدیک شب است و وقت خواب فرارسیده است و نورابی که هنگام صبح می بینیم برای بدن انسان حاوی این پیام است که وقت بیدارشدن رسیده است .و

اما نوری که گوشی های هوشمند از خود ساطع می کنند هم نورابی است که پیام ان برای بدن بیدار ماندن است پس باعث به هم ریختن الگوی خواب افراد و کاهش زمان خواب عمیق می شود.با پیشرفت تکنولوژی علاوه بر اینکه جسم انسان تنبل می شود مغز انسان هم دچار تنبلی خواهد شد امروزه زمانی که اطلاعاتی درباره یک موضوع می خواهیم کافیست به گوگل مراجعه کرده و اطلاعات موردنظر خودرا به دست اوریم.درست است که این کار باعث افزایش سرعت کار و کاهش زمان برای دسترسی به اطلاعات می شود ولی معایبی نیز دارد .

کاربران با عادت کردن به گوگل از اینترنت به عنوان یک هارد اکسترنال مغز خود استفاده می کنند و خود اطلاعات جدید را وارد مغز خود نمی کنند این باعث می شود مغز انسان به این روش عادت کنند و به این ترتیب مغز انسان مانند جسم او دچار تنبلی می شود.

تاثیر منفی غیر قابل انکار پیشرفت تکنولوژی امروزه خیلی پررنگ تر شده است استفاده  بیش از حد همه افراد جامعه به خصوص افراد با سنین پایین تر از شبکه های اجتماعی است و مقوله چت کردن که جایگزین دیدارهای حضوری یا تلفنی شده است. درنتیجه باعث کاهش سطح روابط اجتماعی افراد می شود و حتی در بعضی مواقع میتواند باعث بیماریهای روحی  در افراد و منزوی شدن انها شود.

به طورکلی سبک زندگی انسان  را به طور کلی دستخوش تحولات می کند.گاهی همه اطلاعاتی که مااز اینترنت به دست می اوریم درست نیستند و این اطلاعات نادرست باعث اموزش غلط،برداشت های نادرست و انحراف ذهنیت خواهند شد.برای دورشدن از این مشکلات لازم است در انتخاب و شناسایی رسانه و منبع دقت لازم و کافی را به کاربگیریم.

به طور کلی تکنولوژی تاثیرات مثبت و منفی زیادی دارد که برای بعضی افراد ممکن است تاثیرات مثبت پررنگ تر باشد و برای بعضی ها تاثیرات منفی پررنگ تر خواهد بود ولی درحالت کلی انتخاب و طرز استفاده همه چیز به خود ما بستگی دارد . بااین دید می توانیم باعث افزایش تاثیرات مثبت تکنولوژی روی زندگی روزمره شویم.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *