#


استارتاپی جدید برای تبدیل گرما به سرما

23 ژانویه 2019 بدون نظر 3811 بازدید

استارتاپی جدید برای تبدیل گرما به سرما

کره زمین روز به روز گرم تر می شود و نیاز مردم برای خنک سازی منازل ان ها نیز بالا می رود . بنابراین وجود یک استارتاپ برای تبدیل گرما به سرما بسیار کارامد خواهد بود.

کارشناساسان بر این باورند که فاجعه ای زیست محیطی در حال وقوع است. و برای جلوگیری از ان باید اقداماتی صورت گیرد. فناوری برای حل این مشکل تدابیری اندیشیده است. شهر کوچکی در هلند درنظر دارد تحولی را در این زمینه از طریق تبدیل گرما به سرما بدون مصرف انرژی اضافی ایجاد خواهد کرد.

تبدیل گرما به سرما

فناوری تبدیل گرما به سرما  از یک فرایند شبیه به یک موتور استریلنگ استفاده می کند.شاید بتوان گفت این تکنولوژی مثل یک ماشین حرکت دائمی  است.البته کارکرد ان نیز براساس قوانینی از اکوستیک حرارتی است که کاملا درک شده اند. در این تکنولوژی در ابتدا باید گرما را به صدا تبدیل کرد.

این پروژه را شرکت SoundEnergy انجام می دهد .مدیر ارشد مالی این شرکت در این باره می گوید:( ما انرژی گرمایی را می‌‌گیریم و آن را به یک موج صوتی تبدیل می‌کنیم. این موج در داخل یک حلقه بسته‌‌ی تحت‌ فشار حرکت می‌کند و در خلال این حرکت، به‌‌صورت پیوسته تقویت می‌‌شود. به‌‌کارگیری یک فرآیند بازخورد منجر به تقویت موج صوتی خواهد شد.)

مطابق حرفایی که بیان شد درمورد این تکنولوژی همه چیز ایده ال است و این شرکت هم به طراحی ماشینی پرداخته است که قادر است انرژی گرمایی را به مکانیکی تبدیل کند.

البته این همه کار نیست و در عمل سرمایش ما نباید تنها گرما را خارج کنیم بلکه باید سرما را به جای گرما نیز وارد کنیم. که طبق گفته مدیر ارشد مالی این شرکت در این موضوع هم موفق بوده است : با اتصال معکوس دو کانال آخر، این قدرت مکانیکی عظیم به یک اختلاف دما(ایجاد دمای پایین‌‌ تر) تبدیل خواهد شد. امواج صوتی با جذب گرمای ذرات (مشابه عملکرد یک سیکل استرلینگ کلاسیک ) سرما تولید خواهند کرد.

شای فکر کنید که این محصول به سختی تولید می شوند.دبی اولین مشتری این محصول بوده است که برای خنک کردن یک قسمت از واحد برای استخراج اب از هوا خریده است. غیر از دبی یکی از کشورهای دیگر نیز از این محصول برای خنک کردن مکانی که دور است وشبکه برقی ندارد این محصول را سفارش داده است.

برتری فناوری تبدیل گرما به سرما نسبت به سایرین

این تکنولوژی بیش تر مورد توجه قرار گرفته است زیرا منابع بیرونی ندارند.این سیستم به گفته مدیر شرکت سازنده ان انرژی مصرف نمی کند. دستگاه موردنظر همه انرژی خورشیدی و یا سایر انرژی های حرارتی را جذب می کند و با راندمان به اندازه حداکثر ۵۰ درصد ان را می رساند.

گرماهایی که اضافه است درون یک محفظه خنک کننده خالی می شود و یا درصورت لزوم با استفاده از یک دستگاه تهویه خنک سازی می شود. فقط قسمت هایی از دستگاه برای کار به انرژی بیرونی نیاز دارند . این فناوری کاربردهای زیادی را در صنعت دارد و می توانیم برای این که موتورهای پرحرارت را سردکنیم از ان ها استفاده کنیم. شاید در اینده توانستیم از این فناوری برای خانه های مسکونی هم بهره برد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *