#


آیا باید از گوگل کروم به فایرفاکس مهاجرت کنیم؟

فایرفاکس
24 ژوئن 2017 بدون نظر 1081 بازدید

آیا باید از گوگل کروم به فایرفاکس مهاجرت کنیم؟

آیا باید از گوگل کروم به فایرفاکس مهاجرت کنیم؟

زمانی تقریبا زیاد گوگل کروم دررتبه ای پایین تر از مرورگرهای بزرگ دنیای اینترنت بود؛ اما این موضوع دیگر متعلق  به زمان‌های گذشته می باشد.امروزه با کم شدن فاصله ی کروم با رقیبان قدرتمندش ،این مرورگر قدرتمند، دنیای مرورگرهای اینترنت را تغییر داده است .البته ما دراینجا با نگاهی به مرورگرهای دیگر می خواهیم انتخاب های دیگر را نیز به کاربران معرفی کنیم از جمله مرورگر فایرفاکس که بزرگترین رقیب گ.گل کروم می باشد.

 به گزارش از من بپرس با در حذف اینترنت اکسپلورر، اکنون فایرفاکس از قدرتمندترین رقیب کروم محسوب می‌شود. در سال گذشته فایرفاکس با بهبود وضعیت خود در بازار مرورگرها توانست از با رشد چهار درصدی از ۷.۷ درصد در آگوست ۲۰۱۶ به ۱۲ درصد در می ۲۰۱۷ برسد.

دلایل رشد فایرفاکس در بازار مرورگرها چیست؟آیا از این پس بهتر است از این مرورگر استفاده کرد؟ در زیر به برخی از مزایای فایرفاکس در مقایسه با سایر مرورگرها می پردازیم:

۱- فایرفاکس باتری کمتری مصرف می کند:

اکثر کاربران به دلیل سریع بودن کروم آنرا به فایرفاکس ترجیح می دهند اما این سرعت زیاد به خاطر مصرف کروم از پردازنده های مرکزی بیشتر است که به روان تر بودن و سریع تر بودن مرورگر منجر می شود.اما این استفاده بیشتر از پردازنده های مرکزی به قیمت مصرف باتری بیش تر منجر می شود. بنا به گزارش مایکروسافت، اطلاعات  به‌دست‌آمده از میلیون‌ها کاربر ویندوز ۱۰ نشان داده است که فایرفاکس نسبت به کروم نزدیک به ۳۱ درصد، از منابع پردازشی کمتری استفاده می‌کند و اگر از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید، این موضوع می‌تواند در بلند مدت تأثیر بسزایی  در عمر باتری دستگاه شما داشته باشد.بنابراین این اختلاف کم در سرعت بین کروم و فایرفاکس به مصرف باتری بیشتر نمی ارزد.

۲- فایرفاکس برای باز کردن تب‌های زیاد مناسب تر است:

وب‌سایت MakeUseOf برای مقایسه دو مرورگر کروم و فایرفاکس ،بررسی دقیقی انجام داده است .این وبسایت هر مرورگر را به‌طور جداگانه و در حالتی که هیچ برنامه‌ی دیگری در دستگاه مورد نظر در حال اجرا نباشد، باز کرده و چهار تست مختلف را انجام داده است: یک تب باز، پنج تب باز، ۱۰ تب باز و ۱۵ تب باز. برای ثبات و نتیجه عادلانه در این تست، هر کدام از تب‌های بازشده در دو مرورگر مورد بحث، صفحه‌ی خانگی وب‌سایت MakeUseOf را بارگذاری کرده‌اند. در نهایت این بررسی دارای نتایج زیر می باشد.

استفاده حافظه‌ی رم برای گوگل کروم ۵۸

  • یک تب: ۴۹.۲ مگابایت
  • پنج تب: ۲۶۵.۳ مگابایت
  • ۱۰ تب: ۵۳۳.۲ مگابایت
  • ۱۵ تب: ۷۴۸.۳ مگابایت

استفاده حافظه‌ی رم برای موزیلا فایرفاکس ۵۳

  • یک تب: ۱۱۶.۳ مگابایت
  • پنج تب: ۳۷۶.۶ مگابایت
  • ۱۰ تب: ۴۳۷.۰ مگابایت
  • ۱۵ تب: ۵۱۸.۴ مگابایت

با توجه به نتایج بالا اگر تب‌های کمتری به‌صورت هم‌زمان در مرورگر خود باز کنید، مرورگر کروم نسبت به فایرفاکس از رم کمتری استفاده خواهد کرد. نکته بعدی این است که اگر شما  تب‌های زیادی به‌طور هم‌زمان در مرورگر باز باشند، در این شرایط فایرفاکس از رم کمتری نسبت به کروم استفاده خواهد کرد؛ بنابراین انتخاب بهتر برای افرادی که مثلا ۲۰ تب هم‌زمان در مرورگر خود باز می‌کنند، موزیلا فایرفاکس خواهد بود.

۳- کاربران از مرورگر، سادگی و سبک وسریع بودن را طلب می کنند:

یکی از مهم ترین دلایل  دور شدن کاربران از مرورگر کروم ،پیچیده شدن این مرورگر می باشد. کروم در آغاز برای این هدف توسعه داده شده بود تا کاربران امکان استفاده از یک مرورگر سبک، سریع و فوق‌العاده مینیمال راداشته باشند ولی هم اکنون این مرورگر تکامل بسیاری پیدا کرده است و به یک هیولای پیچیده تبدیل شده است. کروم با این اقدام یکی از نکاتی که باعث جذب کاربران می شد را بدست فراموشی سپرده است. گوگل با این اقدام قصد داشته تا مرورگر کروم را به کروم او‌اس (سیستم‌عامل کروم) تبدیل کند.

فایرفاکس اما همچنان تمرکز اصلی‌اش همان مرورگر بودن می باشد.  هرچند  از نظر برخی ویژگی‌ها مرورگر فایرفاکس در جایگاهی پایین‌تر از کروم قرار دارد ؛ اما باید توجه داشته باشیم که در زمان حاضر، فایرفاکس همچنان به اصالتش پایبند مانده ومرورگر باقی مانده است.

۴- فایرفاکس خاصیت اصلی توسعه متن باز را داراست:

شرکت گوگل مرورگر کروم را  مثل یک محصول بسته‌ نگه داشته است تا یک محصول باز. این امکان ، فرهنگ متن باز بودنی را که افراد دیگر از آن استفاده می‌کنند ندارد. مدل متن باز بودن کروم اساسا این است: «این کد مرورگر است، هر کاری می‌خواهید با آن انجام دهید.» متأسفانه شرکت‌های امروزی از تعریف متن باز بودن سوء استفاده خواهند کرد.

اما در مقابل فایرفاکس یک نقشه‌ی کامل و عمومی دارد که تحت تأثیر مشارکت‌کنندگان در این پروژه و نیز توسط اعضای جامعه‌ی فایرفاکس است. بطوریکه می توان  تا چند ماه آینده‌ی توسعه‌ی فایرفاکس را مشاهده کرد. این نوع همکاری بین اعضای جوامع کاربری، خاصیت اصلی توسعه‌ی متن باز واقعی می باشد.

۵-مهم بودن حریم خصوصی در فایرفاکس:

انتشار فراخوان برای کاربران در سال ۲۰۱۴ از طرف  بنیاد موزیلا با هدف گسترش حریم خصوصی آنلاین،از دلایل اهمیت موضوع برای فایرفاکس می باشد.دراین فراخوان  موزیلا به مسائلی از قبیل  :مبارزه برای حریم شخصی داده‌ها ،اطمینان از اینکه افراد بدانند چه کسانی به اطلاعات آن‌ها دسترسی خواهند داشت و این داده‌ها به کجا ارسال خواهند شد و همچنین امکان انتخاب آزادانه در ارائه یا عدم ارائه‌ی داده‌ها،پرداخته است.

مجددا در سال ۲۰۱۵ با  گزارش دیگری  موزیلادوباره براین موضوع تاکید کرد: «میلیون‌ها کاربر آنلاین وجود دارند. در محافظت کمپانی‌ها، توسعه‌دهندگان و دولت‌ها از امنیت و حریم خصوصی کاربران، شفافیت و کنترل کافی وجود ندارد.» موزیلا بر این موضوع تمرکز کرده است تا بتواند مشکل کلیدی سلامت اینترنت از جمله حریم خصوصی و امنیت را مورد توجه قراردهد.

با مراجعه به اسناد مربوط به سیاست‌های حریم شخصی فایرفاکس می توانید داده‌هایی را که توسط این مرورگر جمع‌آوری و مورد استفاده قرار می‌گیرند را مشاهده کنید. اما حتی اگر فایرفاکس در مورد حریم شخصی زیاد هم مورد اعتماد نباشد ، نکته‌ی مثبت و اصلی این است که بنیاد موزیلا همانند گوگل شرکت جمع‌آوری اطلاعات نیست. شرکت گوگل تا همین امروز اطلاعات زیادی از کاربرانش در اختیار دارد؛ ولی مسلما دوست ندارید  گوگل از همه عادات مرورگری وب شما خبر داشته باشد.

۶- سفارشی سازی بیشتر در فایر فاکس:

امکان شخصی سازی یک تفاوت بسیار بزرگ در دو مرورگر فایر فاکس و کروم است.ظاهر کروم برای بیشتر کاربران حتی در سیستم عامل و دستگاه های مختلف یکسان است.لذا به جز امکان مخفی سازی نوار ابزار یا حذف و اضافه مواردی به نوار آدرس نهایتا میتوانید پوسته و نوار ادرس یا تب ها را سفارشی سازی کنید،اما در فایر فاکس این امکانات بسیار بیشتر بوده و علاوه بر جابه جایی ها و طرح بندی های مختلف میتوان برای تغییر ظاهر آن از تم استفاده کرد.و حتی می توان از ظاهر مرورگرهای دیگر در فایر فاکس استفاده کرد.

۷- افزونه های اختصاصی در فایر فاکس

کروم نسبت به فایر فاکس افزونه های بیشتری دارد ولی در عوض فایرفاکس چند افزونه اختصاصی دارد که در کروم وجود ندارد و به خاطر عملکرد خوبشان کاربران فایر فاکس جذب مرورگر دیگری نمی شوند.

یکی از این افزونه های جذاب و اختصاصی فایر فاکس Tree Style Tab است.با این افزونه شما می توانید تب ها را به صورت نوار کناری و درختی مرتب کنید و هنگام استفاده از آن متوجه می شوید که بدون آن چقد کار سخت می شود،طوری که می توان این موضوع را یکی از بزرگترین دلایل انتخاب فایرفاکس توسط کاربران دانست.در مرورگر ویوالدی نیز میتوان تب هارا به صورت نوار کناری درآورد اما دیگر حالت درختی نمیتوان به آن داد.

۸- کارایی یکسان کروم و فایرفاکس

درکل تفاوت بین این دو مرورگر بیشتر در موارد جزئی می باشد،مثلا یکی سریع تر است یا …ولی کارکرد هر دو عالی بوده و هر کاری که در یکی از آنها بشور انجام داد تقریبا در دیگری هم می شود.
طوری که شباهت های آنها بیشتر از تفاوتشان است.

کروم را در سیستم تان نصب کنید، زیرا در زمان هایی بهتر از فایرفاکس است:

اگر با مطالعه موارد بالا طرفدار فایرفاکس شده اید باید به خاطر دلایل زیراز داشتن مرورگر کروم در سیستم تان غافل نشوید. زیرا گاهی شرایطی وجود دارد که گوگل کروم عملکرد بهتری نسبت به فایر فاکس از خود نشان خواهد داد.

برتری های مرورگر کروم :

  • توسعه‌ی پیشرفته‌ی وب معمولاً در کروم ساده تر است.
  • استریم از کروم‌کست فقط با مروگر کروم کار می‌کند.
  • با وجود محیط کاربری روان این مرورگر  استفاده از آن را ساده‌ است.
  • اگر سیاست‌های مربوط به حریم خصوصی گوگل برایتان اهمیتی ندارد؛ می‌توانید در مرورگر کروم با چندین حساب کاربری، به سرویس‌های مورد نظرتان در گوگل به‌سرعت دسترسی داشته باشید.
  • سهم مرورگر کروم نسبت به فایرفاکس بیشتر است؛ به همین دلیل جهت‌گیری استانداردها و تکنولوژی‌های وب تحت تأثیر این موضوع قرار می‌گیرند و در نتیجه وب‌سایت‌ها سازگاری بیشتری با کروم خواهند داشت.

و اما در آخر با توجه به مسائل مطرح شده در بالا و با توجه به نیازهای تان زمان تصمیم گیری است، کروم را بهتر می دانید یا فایرفاکس برای شما مناسب تر است؟

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *