#


سیگنال آنالوگ و دیجیتال چیست؟

26 آوریل 2019 بدون نظر 2145 بازدید

سیگنال آنالوگ و دیجیتال چیست؟

با ترکیب کردن سیگنال آنالوگ و دیجیتال در دنیای الکترونیک مدارهای به وجود می آیند. برای مثال هر وسیله الکترونیکی مثل رایانه ها و یا تبلت ها از ترکیبات سیگنال های آنالوگ و دیجیتال استفاده می کنند.شاید فکر کنید الان تنها در دنیای دیجیتال سیگنال های دیجیتال نیز کاربرد دارند اما باید بدانید که نمی توان دنیای الکترونیک سیگنال های آنالوگ را نادیده گرفت.

سیگنال های آنالوگ از ابتدای خلقت انسان وجود داشته است و اما سیگنال دیجیتال را خود انسان طراحی کرده است . حال منظور از سیگتال دیجیتال چیست ؟ سیگنال دیجیتال نمونه ای از سیگنال آنالوگ است و به صورت مستقل سیگنال جداگانه ای نیست.

سیگنال آنالوگ و دیجیتال

معرفی سیگنال آنالوگ و دیجیتال

سیگنال آنالوگ نوعی از سیگنال های پیوسته در زمان است که می تواند در زمان های مختلف مقادیر مختلفی نیز داشته باشد.و هیچ لحظه ای از زمان نخواهد بود تا مقداری برای سیگنال آنالوگ وجود نداشته باشد. برای مثال برق شهری نمونه خوبی از سیگنال آنالوگ است.

درمقابل سیگنال های آنالوگ سیگنال های دیچیتال قرار دارند که از سیگنال های گسسته در زمان است و برخلاف سیگنال های انالوگ در بعضی از زمان ها ممکن است مقداری نداشته باشد. مثالی از سیگنال های دیجیتال کلاک پالس است . زمانی که در کامپیوتر از صفرو یک صحبت می کنیم در واقع منظورمان همان سیگنال های دیجیتال است.

برای این که تفاوت این دو سیگنال را به خوبی درک کنید مثالی از آن برای شما می زنیم که همان ساعت است.ساعت اگر عقربه ای باشد از نمونه های سیگنال آنالوگ است و اگر ساعت دیجیتال باشد می توان به آن از نمونه های سیگنال دیجیتال گفت.

اگر ساعت عقربه ای باشد به هیچ عنوان نمی توان به صورت دقیق زمان را بیان کرد و اما اگر ساعت دیجیتالی باشد بسیار راحت حتی می توان ثانیه ها را نیز بیان کرد.

صدها و فیلم ها جر سیگنال های آنالوگ اند . البته تصاویر و صداها را می توان به سیگنال های دیجیتال نیز تبدیل کرد اما به صورت کلی جز سیگنال های آنالوگ اند زیرا مقادیر آن ها در زمان های مختلف متفاوت است.

بررسی تفاوت های سیگنال آنالوگ و دیجیتال

۱-از تفاوت هایی که سیگنال آنالوگ و دیجیتال دارند این است سیگنال آنالوگ دارد این است که نویز روی این سیگنال ها تاثیر می گذارد و این نویز ها تصاویر و صداها -را خراب می کنند. اما در سیگنال های دیجیتال نویز بر آن تاثیر بسیار کم تری دارد.

۲-اگر بخواهیم اطلاعات خودمان  را به صورت دیجیتال ذخیره کنیم هم اطلاعات جای کم تری را می گیرند و هم از بقیه روش ها ارزان ترند.

۳-اطلاعات اگر به صورت دیجیتال ذخیره سازی شوند امنیت بیش تری دارند و می توان روی هر آن چه اطلاعات را ذخیره می کنیم به راحتی رمز بگذاریم .

۴-احتمال این که اطلاعات دچار آسیب شوند در سیگنال های دیجیتال کم تر است . برای مثال در زمان قدیم اطلاعات روی نوارهای کاست ذخیره سازی می شده است اما با آسیب وارد شدن به نوار اطلاعات هم دچار آسیب می شده است.

۵- برای این که سیگنال های دیجیتالی را پیاده سازی کنیم می توانیم به شکل های مختلف این کار را انجام دهیم اما در سیگنال های آنالوگ نمی توان این کار را انجام داد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *