#


سیر تکامل تکنولوژی های نظامی

31 دسامبر 2018 بدون نظر 2195 بازدید

سیر تکامل تکنولوژی های نظامی

 سیر تکامل تکنولوژی های نظامی

در همه دنیا بودجه های زیادی را به بخش تکنولوژی های نظامی اختصاص پیدا می کند . یکی از مراکزتاثیرگذار در حوزه گسترده ترین تسهیلات نظامی مرکز پروژه های تحقیقی دارپا است.این مرکز نقش بسیار گسترده ای در پیشرفت های نظامی و اختراع جنگ افزارها دارد که در نظامی تر شدن دنیا نقش بسزایی دارد.بسیاری از اختراعات ان هم در بخش های غیرنظامی از ان بهره می گیرند.

تکنولوژی های جدید نظامی

۱-گلوله هایی که می توانند مسیر خود را تغییر دهند:این مهمات نخستین گلوله هایی هستند که خودشان می توانند خودشان را هدایت کنند.این گلوله ها که گلوله های اکزکتومی نام دارند الز جمله تکنولوژی های نظامی اند که قادرند در حین پرواز برای دقیق کردن مسیر خود ،جهت خود را نسبت به هدف یا هرچیز دیگری که باعث انحراف مسیر ان می شود را تغییر داده و دوباره تنظیم شود. در قسمت ابتدایی این گلوله ها دارای سنسورهای از نوع چشمی است که این قابلیت را دارد تا لیزرها را شناسایی کنند . روی این گلوله ها تیغه های ریزی دارند که با استفاده از ان می توان گلوله را نسبت به لیزر ارسال کرد.

۲-لیزرهایی با انرژی بالا : از اهداف دارپا در مدت زمان طولانی می توان به  استفاده از لیزهایی با انرژی بالا در سیستم های دفاعی اشاره کرد. با استفاده از ان برنامه سیستم های دفاعی لیزرهایی با انرژی بالا درواقع برنامه بلند پروازانه دارپا است. با استفاده از ان می توان تهدیدهای موشکی را خنثی کرد . ممکن است این موشک ها در راه هواپیماها باشند به صورت کلی می توان گفت موشک های هوا به سطح نیز دارای سرعت بیش تری نسبت به هواپپماها هستند و هواپیماها قدرت فرار از دست ان ها را نخواهند داشت . با استفاده از این برنامه می توان با بهره گیری از لیرزها موشک ها را از کار انداخت. دارپا در تلاش است تا  بتواند با استفاده از بالابردن مقاومت لیزرها از ان ها برای از بین بردن هدف  ها در زمین استفاده کنند.

۳-کامیون های پرنده:برنامه ارس تلاش دارد تا ماشین های پرنده واقعی بسازند.این ماشین پرنده دو قابلیت دارد هم می تواند مانند ماشین های عادی روی زمین هم رانندگی کنند و هم باسرعت بالا مثل عمودپروازها می توانند از روی زمین بلند شده و دوباره فرود بیاید.این ماشین ها می توانند با سرعت بالا نیز پرواز پرواز کنند.این ماشین می تواند از تهدید های بیگانه مثل موشک های هوا به هوا نیز بگریزد.

۴-حیوانات رباتی :سیستم چهارپایی توسط دارپا معرفی شد وشرکت دیگری ان را نیز تکمیل کرد.این روبات متحرک و شبه خودکاربه نام الفا داگ می تواند در قالب یک حیوان باری عمل کند.از این حیوانات رباتی می توان در ۷۰یا۸۰ درصد مواقع در جاهایی که انسان قادر به رفتن به ان جا نیست، استفاده کرد.این حیوانات رباتی می توانند صدها کیلو اسباب و بار سربازان را با خود حمل کند و به این طریق بار سربازان را سبک می کند.

۵-دوربین های خود محاسبه گر تفنگ:برنامه وان شات که در سیستم دارپا وجود دارد  تلاش است تا کاری کند که در تیراندازی نظامی دقت بالا رود . این کار  با استفاده از یک سیستم محاسبه گر هدف گیری کوچکی که محل ان روی لوله تفنگ است نصب شده است انجام می گیرد. این سیستم برای حساب کردن موارد متغیری مانند ویژگی های بادهای مخالف ، میزان تاثیر اسلحه و تنظیم ان براساس  رایانه داخلی طراحی شده است. بعد از این کارها می توان هدف را دقیقا به فرد بدهد.

۶-سیستمی برای استقرار پشتیبانی فوری نزدیک هوایی:این سیستم در زمان جنگ جهانی اول استفاده می شده است و هنوز هم همان طور بدون تغییر مانده است . در پشتیبانی های هوایی به صورت عادی در یک زمان خلبان و نیروی زمینی هم در یک زمان روی یک نقطه خاص از هدف تمرکز می کنند و دارپا در این جا می تواند این قابلیت را به  نیروی زمینی بدهد تا بتواند اطلاعاتی دقیق از اسلحه ها و سایر مکان ها را بدست اورد . این مسئله می تواند به هواپیماها این قابیلت را بدهد که روی چند هدف تمرکز کنند.این سیستم برای کم کردن زمان حمله هوایی و زمان وارد شدن هواپیما به صحنه جنگ استفاده می کند.

۷-تجهیزاتی که به سربازان این امکان را می دهد که از دیوار بالا بروند:سربازان جنگی در هر شرایطی باید بتوانند کار خود را انجام دهند،حتی اگر مسیر پر ازموانع فیزیکی باشد ان ها باید به وسیله طناب یا دیگر وسایل از ان شرایط عبور کنند.دارپا برای حل این مشکل تدابیری اندیشیده است .این تفکر از قابلیت صعود طبیعی عنکبوت ها و مارمولک ها استفاده می کند.

۸-تکنولوژی که باعث از بین رفتن تفاوت زبانی می شود:برنامه ترجمه گسترده زمانی برنامه ای است که برای شناسایی راه ها و روش های ترجمه و تحلیل زبانی هم به شکل انلاین وهم ارتباطات فردی طراحی شده است.مرحله اولیه این برنامه برای کمک به سربازان و ماموران در ترجمه زبان انگلیسی به زبان بومی شنونده و برعکس طراحی شد.دارپا توانسته است امکانی را فراهم کند که هرکس بدون دانستن زبان طرف مقابل با او ارتباط برقرار کند.

۹-هواپیمای بدون سرنشینی که می تواند سال ها پرواز کند:این هواپیما بخشی از پروژه دارپا به نام دالچر است که می خواهد هواپیمایی را طراحی کند که بتواند با استفاده از انرژی خورشیدی به مدت ۵روز در اسمان بماند.این هواپیمای بدون سرنشین به اندازه یک ساختمان ۵طبقه است و می تواند تا ارتفاع استراتوسفری پرواز کند.این هواپیما قابلیت جاسوسی،ارتباطی ،نظارت و شناسایی را دارد.

۱۰-سیستمی که به سربازان اطلاعات بصری بیشتری می دهد:  با استفاده از دوربین های کامپیوتری تصویر برداری مرکزی از زمان های قدیم شروع شده است البته این روند هم چنان در حال کامل شدن است . این سیستم به هواپیماهایی که سرنشین ندارند و یا سربازان این امکان را می دهد تا به تلفیق کردن اطلاعات بپردازد و با طالاعات بیش تری به میدان جنگ بروند. این سیستم می تواند با بهره گیری از هنزفری اطلاعات را لحظه به لحظه در اختیار کاربر قرار دهد.

۱۱-کشتی های هوایی :هدف از این برنامه ساخت یک کشتی بدون سرنشین خودکار است که می تواند در ارتفاعات بالا پرواز کند.و حوزه ی بسیار زیادی را تحت مراقبت و ردیابی قرار دهد.این کشتی تماما با انرژی خورشیدی کار خواهد کرد.

۱۲-کلاهک های دریایی پنهان در کف اقیانوس ها:یکی از مشکلات جدی که نیروی هوایی امریکا با ان روبه روست پشتیبانی مجدد در نواحی دورافتاده و عمیق اقیانوس هاست.کلاهک های دریایی فرورونده در دریاها باعث ثابت ماندن امکانات پشتیبانی در سراسر اقیانوس ها می شود.این تجهیزات به شکل کپسول هایی در کف اقیانوس ها مستقرند که برای سال ها تحت فشار بدون تغییر بمانند.زمانی که به ان ها احتیاج شد یک قایق می تواند سیگنال هایی به ان ها بفرستد ان ها این سیگنا ها را دریافت کرده و به سطح اب می ایند و خود را به کشتی ها می رسانند.این تکنولوژی ها در دارپا روز به روز در حال گسترش است .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *