#


ربات های هوشمند جهنده

18 دسامبر 2018 بدون نظر 5235 بازدید

ربات های هوشمند جهنده

ربات های هوشمند جهنده

به طور کلی ربات یک ماشین است که می تواند کارهای زیادی را به صورت خودکار انجام دهد.ربات ها ممکن است با یک دستگاه کنترل خارجی کنترل شوند یا همین دستگاه کنترلی درون ان ها می تواند قرار بگیرد.ربات ها می توانند ظاهری شبیه به انسان داشته باشند ولی از ان جایی که بیشتر برای انجام کاری ساخته می شوند به طور کلی ظاهر در انها اهمیت زیادی ندارد . ربات ها در انجام مسئولیت هایی که نیاز به تکرار دارند و یا خطرناک هستند جایگزین انسان می شوند .

گاهی هم انسان به دلیل جثه خود نمی تواند بعضی کارها را انجام دهد بنابراین انجام ان برعهده ربات ها می باشد.ربات ها می توانند خودگردان یا نیمه خودگردان باشند.ربات های زیادی امروزه به وجود امده اند از جمله ربات های کمک به بیماران ،ربات های جراحی های در علم پزشکی هستند.ربات ها ممکن است براساس ظاهر موجودات زنده و یا مدل سازی حرکت های انها ساخته شوند که حس هوشمندی را در انسان تقویت می کنند.

اولین بار از کلمه ربات در کارگاه ربات سازی کارل چاپک استفاده شد که به یک موجود خیالی مانند به انسان گفته می شود اگرچه واژه ی ربات در ان زمان واژه ی جدیدی هم به شمار نمی امد بلکه از ان به معنی (کارگر اجباری )استفاده می کردند. اولین ربات  تجاری ساخته شده برای بلند کردن قطعات فلزداغ در کارخانه ریخته گری استفاده می شدند.

اما ربات های مورد بحث ما در اینجا ربات های جهنده هستند. که با الهام از حیوانات جهنده ساخته می شوند.از انواع این ربات ها ربات هایی هستند که بر اساس شکل ظاهری عنکبوت های جهنده به وجود امده اند.پژوهشگران تلاش کرده اند که این ربات ها قابلیت های عنکبوت های جهنده را داشته باشند.

 

عنکبوت های جهنده از شگفتی های افرینش محسوب می شوند ان ها می توانند شش برابر طول خود بپرند.پژوهشگران با تحلیل حرکت عنکبوت جهنده وپیاده سازی ان با استفاده از دوربین های پرسرعت و سی تی اسکن قابلیت های این عنکبوت را به ربات منتقل کرده اند.این پژوهشگران از پرش های این نوع عنکبوت فیلم برداری کرده اند وبا پخش ان به صورت اهسته سعی کردند ساختار بدنی ان را درک کنند .با درک این ساختار بدنی توانستند به یک مدل سه بعدی از ان برسند .

اما نتایج تحقیقات مورد انتظار دانشمندان نبوده است .به این دلیل که عنکبوتان برای کشش پاهای خود از فشار هیدرولیک استفاده می کنند اما برای پرش به این قدرت عنکبوت نیازی ندارند.فرض ما این بود که عنکبوت های جهنده می توانند شش برابر طول خود بپرند اما این پرش ها در صورتی که حالت رفتاری عنکبوت تغییر کند به این میزان نخواهد بود.مثلا شاید عنکبوت زمانی که بخواهد طعمه شکار کند روی یک پرش کوتاه تمرکز کند اما یک جهش بلند باعثنگاه داشتن انرژی می شود. حفظ انرژی شود.برای ساخت ربات های جهنده هنوز نقاط کور زیادی وجود دارد و دانشمندان نمی توانند انتظار داشته باشند که بتواند رباتی دقیقا با شبیه سازی حرکت عنکبوت ها بسازند.با این حال ان ها معتقدند همیشه نباید برای ساخت ربات از انسان ها ویا سگ ها استفاده کرد .

 

اما محققان دانشگاه ایلینوی با استفاده از قابلیت های بدنی یک نوع سوسک رباتی طراحی کرده اند که می تواند بدون استفاده از اندام خود به هوا بجهد.این ربات از سوسکی ساخته شده که در سر خود قابلیتی مثل یک لولا دارد که صدایی شبیه به کلیک تولید می کندو زمانی که حیوان به پشت می افتد امکان پریدن به هوا و بازگشت به حالت اولیه خود را دارد.محققان از این سوسک فلیمبرداری کرده اند تا باتحلیل حرکات ان رباتی را بسازند که بتواند همان قابلیت ها را ایفا کند.با استفاده از نتایج همین ازمایشات در نمونه های اولیه ربات ها لولایی ساخته شده که امکان جهش به بالا و قرارگرفتن روی پاها فراهم می کند.

امید است این گونه این ربات ها طراحی شوند. زیرا علاوه بر اینکه کارهایی که انسان قادر به انجام ان نیست را می توانند به سادگی انجام دهند.و علاوه بر ان ربات ها چون عموما چرخ یا پا برای حرکت کردن دارند وقتی واژگون می شوند عملا کارایی خود را ازدست خواهند داد با طراحی سوسک های رباتی ربات های دیگر هم هنگام واژگونی خواهند توانست از این قابلیت بهره گیرند.

از دیگر ربات های جهنده می توان به ربات های جیرجیرکی اشاره کرد که از اسمش پیداست از روی تحلیل حرکات جیرجیرک  ساخته خواهد شد .جیرجیرک ها در کشاورزی اگرچه به عنوان افت محسوب می شوند ولی قابلیت خوبی که دارند این است که می تواندد ۶۰برابر طول خود جهش داشته باشند.در واقع این نوع ربات ها به ربات های جیرجیرکی عنکبوتی مشهورند و تقریبا جز ربات های جهنده عنکبوتی محسوب می شوند.این ربات ها بسیار کوچک اند و توانایی انجام حرکات سریع را دارند.یکی از مشکلاتی که بشر دارد این است که ربات های امدادرسان دیگر در زلزله ها از همه مکان ها نمی توانند عبور کنند و سرعت پایینی دارند.در اینجا می توان از ربات های جهنده استفاده کرد که بدون درنظرگرفتن موانع مسافت بیشتری را طی خواهند کرد.

اما جدبد ترین ربات جهنده ربات جهنده دیزنی است .این ربات جهنده یک پا دارد که بیشتر شبیه به یک چوب جهنده است ،از تکنولوژی سرپاماندن استفاده می کند.برای حفظ تعادل خود از یک محرک الاستیک خطی و یک محرک صوتی  استفاده می کند.دارای دو موتور است تا قدرت لازم برای انجام حرکات جهشی را به ربات بدهد.این ربات ظاهرا سیستم پیچیده ای ندارد و می تواند بدون کنترل انسان در اطراف پرسه بزند .تنها مشکل این ربات جهنده این است که تنها۷ثانیه می تواند به جهیدن ادامه دهد و پس از ان به زمین می افتد.البته درنظرگفت که این فقط یک مدل اولیه است و در مدل های بعدی حتما این مشکل هم رفع خواهد شد.

هنوز تاکنون صحبتی از عرضه عمده ان به بازار به میان نیامده است .ولی به راحتی می توان حدس زد که ایده اصلی این ربات از روی شخصیت کارتونی تایگر بوده است که با دم خود بالا و پایین می پرد.و البته گزینه بعدی بازوی جهنده یک ربات است که قصد دارد بشریت را نابود کند.از جزئیات این ربات هنوز خبری نداریم باید صبرکنیم تا ببینیم این ربات جهنده دیزلی چه جزئیاتی خواهد داشت.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *