#


جایگزینی پردازنده اختصاصی اپل از سال۲۰۲۰ در کامپیوترهای مک

3 آوریل 2018 بدون نظر 1545 بازدید

جایگزینی پردازنده اختصاصی اپل از سال۲۰۲۰ در کامپیوترهای مک

استفاده اپل از پردازنده های اختصاصی خود به جای پردازنده های اینتل از سال۲۰۲۰

گزارش تازه ای از سوی بلومبرگ انتشار یافته است که طبق این گزارش مشخص می شود که اپل تصمیم دارد از سال۲۰۲۰ پردازنده های مخصوص خود را در رایانه های مک به کار خواهد برد و آن را به جای تراشه های اینتل مورد استفاده قرار خواهد داد. کمپانی اپل تصمیم دارد از سال۲۰۲۰ در خصوص رایانه های مک از پردازنده های اختصاصی خود استفاده نماید و به این صورت دیگر پردازنده های اینتل در رایانه های این کمپانی به کار گرفته نخواهد شد. بلومبرگ گزارشی را منتشر کرده است که از سوی منابع نزدیک اطلاعات آن را به دست آورده است و با توجه به این اطلاعات این موضوع را عنوان کرده است.

تراشه های جدیدی که اپل به صورت اختصاصی برای رایانه های خود طراحی کرده با کد نام Kalamata معرفی می گردد و هنوز در نخستین مراحل طراحی می باشد. این پروژه به عنوان یکی از بخش های استارتژی بزرگی می باشد که اپل در خصوص به کارگیری از پردازنده های اختصاصی خود در کلیه محصولاتی که تولید می کند همچون آیپد و مک و آیفون به حساب می آید تا بتوانند عملکرد مداوم و روانی را از خود نشان بدهند و بتوانند در کنار یکدیگر کاربرد بالایی داشته باشند. منابع نزدیکی وجود دارند که نام آن ها اعلام نشده است اما این منابع عنوان نموده اند که به کارگیری از پردازنده های اختصاصی اپل یک انتقال چندمرحله ای می باشد که قرار است این کمپانی آمریکایی به مرحله اجرا دربیاورد.

به کارگیری پردازنده های اختصاص اپل در رایانه های مک می تواند به عنوان یک ضربه بزرگ و سهمگین برای کمپانی اینتل به حساب بیاید. تحلیل گرانی که در بلومبرگ فعالیت دارند احتمال داده اند که ساخت پردازنده های مورد نیاز اپل به وسیله اپل چیزی در حدود پنج درصد از درآمد این شرکت سازنده ی تراشه را شامل می شود. پس از این که این خبر به وسیله بلومبرگ منتشر شد و ساعاتی پس از آن کمپانی اینتل بیشتر از نه درصد سهام خود را از دست داد و حالا پس از بازیابی طی روز اخیر هنوز نتوانسته ارزش سهام خود را به اندازه ای که پیش از انتشار خبر اعلام شده بود برساند و همچنان بخشی از ارزش سهام خود را از دست داده است.

البته ناگفته نماند هنوز هم نمی توان به صورت قطعی در این خصوص نظری را ابراز کرد. کوپرتینونشین ها در این زمینه نظری را به صورت قطعی عنوان نکرده اند. جایگزین کردن پردازنده های اختصاصی به جای پردازنده هایی که در رایانه های مک اپل به کار رفته موجب می شود تا این کمپانی آمریکایی آزادی عمل بیشتری را به دست بیاورد. هم اکنون پردازنده هایی که در دستگاه هایی همچون اپل تی وی و اپل واچ و آیفون و آیپد به کار رفته بر اساس معماری ARM می باشند. درصورتی که اپل از پردازنده های اختصاصی خود رد خصوص رایانه های مک استفاده کند این امکان را به دست می آورد که به صورت مستقل از زمان به روزرسانی پردازنده های اینتل محصولی را تولید نماید و می تواند بازه های زمانی آزادانه تری را برای ارائه مک های خود در نظر بگیرد و در هر زمانی که تمایل داشت محصولی را وارد بازار کند.

کمپانی اپل سعی دارد نا در میان سخت افزار و نرم افزارهای خود هماهنگی بیشتری را به وجود بیاورد و مسلما زمانی که از پردازنده های اختصاصی خود استفاده کند می تواند با سرعت بیشتری به این هدف دست پیدا کند. به کارگیری پردازنده های اختصاصی موجب خواهد شد فرایند ادغام ویژگی ها و یکپارچه سازی بین iOS و macOS با سرعت بیشتری انجام شود. به کارگیری پردازنده اختصاصی اپل علاوه براین می تواند به کوپرتینونشین ها کمک کند گه ویژگی های اختصاصی را با سرعت بیشتری نسبت به قبل در خصوص تولیدات و محصولات خود به ویژه رایانه های مک عرضه نمایند و به این ترتیب می توانند محصولات بهتر و با کیفیت بالاتری را وارد بازارهای جهانی کنند.

البته اینگونه به نظر می رسد نقل مکان به رایانه هایی که با استفاده از پردازنده های اختصاصی اپل از سال۲۰۲۰ فعالیت خود را آغاز خواهند کرد، ولی باید توجه داشت که در خصوص نرم افزار و پلتفرمی که پیش از این استفاده می شده است تغییرات از مدت های قبل صورت گرفته است و کمپانی اپل از سال های قبل نسبت به ادغام قابلیت های متنوعی مانند ادغام سیستم عامل های iOS و macOS را آغاز کرده است و می توان گفت در این زمینه به موفقیت هایی نیز دست پیدا کرده است.

کمپانی اپل پلتفرم نرم افزاری یگپارچه ای را به نام Marzipan‌ توسعه خواهد داد. کمپانی اپل در سیاست بزرگی که برای خود در نظر گرفته است برای یکپارچه کردن پلتفرم خود در حال حاضر بر روی پلتفرم نرم افزاری جدید به نام Marzipan‌ کار می کند. احتمال این وجود دارد که این پلتفرم جدید نرم افزاری در ماه های نخست سال جاری میلادی عرضه شود و کاربران محصولات اپل بتوانند از این پلتفرم استفاده نمایند. در صورتی که کاربران محصولات اپل از این پلتفرم استفاده کنند در خصوص مک ها می توانند اپلیکیشن های توسعه یافته ای را برای آیپد و آیفون بر روی رایانه های خود نصب کرده و به اجرا دربیاورند.

طراحی و ساخت پردازنده برای کمپانی اپل می تواند قسمت کوچکی از درآمد اینتل را برای این کمپانی آمریکایی به ارمغان بیاورد اما باید عنوان کرد که احتمال دارد تولیدکنندگان دیگر نیز از این روش پیروی نمایند و این مساله به عنوان یکی از نگرانی های بزرگ اینتل درآمده است که نمی توان آن را نادیده گرفت. اگی بخواهیم در این خصوص مثالی را ذکر کنیم می توانیم به تلاش هایی که به تازگی از سوی کوالکام و مایکروسافت انجام شده است اشاره کرد که قصد دارند با همکاری تولیدکنندگان دیگر رایانه هایی را وارد بازار کنند که براساس پردازنده های ARM قادر به عملکرد هستند و سیستم عامل ویندوز بر روی آن ها نصب می شود. کمپانی مایکروسافت نیز با استفاده از این سیاست نسخه ای از ویندوز۱۰ را طراحی و توسعه داده که قادر است در رایانه هایی که براساس تراشه ARM عمل می کنند به کار گرفته شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *