#


تکنولوژی چه مشاغل جدیدی ایجاد می کند؟

17 دسامبر 2018 بدون نظر 2079 بازدید

تکنولوژی چه مشاغل جدیدی ایجاد می کند؟

تکنولوژی چه مشاغل جدیدی ایجاد می کند؟

امروزه فناوری اطلاعات روزبه روز درحال گسترش است و نه تنها باعث از دست رفتن مشاغل نمی شود بلکه مشاغل مختلفی را در زمینه کشاورزی،خدماتی و صنعتی ایجاد می کنند.که البته اشتغال در انها نیازمند تخصص در زمینه فناوری است .تکنولوژی ماهیت و نوع کار را تغییر می دهد و باعث جابه جایی مشاغل می شود .

تاثیر ان بر بسیاری از مشاغل سایه افکنده است و اگاهی عمومی در زمینه توسعه فناوری اطلاعات برهمگان واجب است .یکی از عمده ترین شرایط برای توسعه و فناوری اطلاعات وجود نیروهای متخصص است .همچنان می دانیم در چند سال اینده اکثر کشورهای پیشرفته به دنبال جذب نیروی کار در زمینه های مرتبط با فناوری خواهد بود.لذا می توان انتظار داشت شغل های متعددی در زمینه فناوری اطلاعات به وجود  اید.

کشورها برای توسعه اشتغال در زمینه تکنولوژی به نیروی متخصص فناوری نیازمبرم خواهند داشت. که این نیازمند دوره های اموزشی برای افراد تحصیل کرده است که دانش و مهارت لازم را داشته باشند.افزایش فرصت های شغلی در زمینه تکنولوژی به عوامل زیر بستگی دارد:

۱-افزایش نیاز به کارشناسان سخت افزار و نرم افزار با توجه به گسترش تکنولوژی

۲-افزایش نیاز کشورها به متخصصین در زمینه تکنولوژی های جدید و تامین این نیرو ها از کشورهای مختلف

۳-افزایش سفارش ساخت نرم افزارهای مختلف از طرف افراد یا سازمان های مختلف

۴-افزایش فروش، تعمیرو یا نگه داری سخت افزارهای مختلف

۵-افزایش تولید برخی قطعات کامپیوتری

۶-افزایش موسساتی برای اموزش تکنولوژِی های جدید

یکی از امتیازاتی که پیشرفت تکنولوژی به ما داده است مدیرین ازراه دور است که به مجموعه خدماتی اطلاق می شود که می توان ازراه دور هم ان ها را مدیریت کرد. بااستفاده از تکنولوژی های جدید مدیران می توانند تمام کارهای سازماندهی ،برنامه ریزی و هدایت و تامین منابع  را اداره کنند .تاثیر فناوری بر صرفه جویی در وقت و افزایش سرعت کار مدیران می توان به دو بخش سخت افزاری(زیرساخت)و نرم افزاری(کاربرد و محتوا) تقسیم کرد .که در بخش سخت افزار با استفاده از ابزار و وسایلی که دراختیار داریم مثل تلفن همراه،تبلت،لبتاپ می توان کارها را مدیریت کرد .همچنین در بخش نرم افزاری میتوان به اتوماسیون اداری،سیستم مدیریت اسناد سازمان و سیستم های کنفرانس از راه دور زمان و فعالیت خود را مدیریت کرد .

درواقع امروزه انجام دادن کارها ازراه دور را مدیون تکنولوژی هایی هستیم که روز به روز در حال پیشرفت اند برای مثال در گذشته اگر یک روزنامه نگار می خواست خبری را منتشر کند باید با استفاده از تلفن خبر خود را به دفتر روزنامه مخابره می کرد سپس یک ساعت بعد خبر چاپی اش را از طریق تلگراف دریافت می کرد.

اما امروزه این کارها در کمترین زمان انجام می شود..البته پیشرفت تکنولوژی برای کارفرمایان فوایدی دارد:

۱-کارفرما دیگر نگران حضور یا غیاب کارمندان خود نخواهد بود که باعث عقب افتادن کارها بشود.

۲-کاهش هزینه برای کارفرمایان مثل هزینه های تولیدی و اداری (هزینه کاغذ )

۳-گسترش حوزه جغرافیایی برای عملکرد سازمان ها و ارایه خدمات در سطح بین المللی و ملی

۴-بهبود شرایط کاری برای کارمندان و رضایت شغلی انها با اسان ترشدن کارها

۵-کاهش فشارهای روحی ناشی از محیط کار و تعاملات اجتماعی

۶-صرفه جویی در هزینه های زمانی برای کارمندان و ارباب رجوع

هم چنین که پیشرفت تکنولوژی فواید بالا را برای کارفرمایان دارد اما برای انها مشکلاتی را هم ایجاد می کند مثل اینکه کارمندانی که دورکار هستند نظارت و کنترل عملکرد انها ضعیف است و هم چنین کارمندان نیاز به سواد کامپیوتری و اشنایی با زبان های مختلف دارند که توسط کارفرما باید به انها اموزش داده شود . در اثر تکنولوژی اطلاعات بر شغل ها دو دیدگاه وجود دارد:در نگاه اول تشکیل شدن شغل های جدید در این حوزه است و این مژده را خواهد داد که شغل ها رشد زیادی خواهند کرد و باعث می شود تا شغل ها زیادی ایجاد شود.

اما دیدگاه دوم  بهتر شدن ماشین ها و سایر سیستم های رایانه ای در کارها بیان می شود. با این کار احتمالا نقش انسان ها در کارها از بین خواهد رفت و جای خود را به ماشین ها خواهند داد. دولت ها نقش مهمی را در سرمایه گذاری درحوزه فناوری اطلاعات و تاثیر ان براشتغال دارند.که توسط اشنا کردن مناطق محروم و  دورافتاده با فناوری های جدید می تواند منجر به اشتغال زایی شود. اگرچه طبق نگرش دومی که در رابطه با پیشرفت تکنولوژی وجود داشت با افزایش ابزارهای تکنولوژِی بساری از مشاغل از بین خواهند رفت.اما مشاغلی جدید نیز ایجاد خواهد شد که نیازمند دانش و مهارت خواهد بود.

یکی از مشاغلی که میتوان به طور کلی نام برد تجارت های الکترونیک هستند.که به تمام فعالیت های تجاری اعم از خرید ،فروش یا تبادل اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتری و اینترنت اطلاق می شود.که در واقع از زمان قدیم برای اسان تر شدن معاملات تجاری به صورت الکترونیک وجود داشته است و با پیشرفت تکنولوژی توسعه یافته است و شکل امروزی تری به خود گرفته است.

رشد کردن کارت های اعتباری و تلفن بانک باعث فرم گیری این تجارت شد.خرید های انلاین جزاولین تجارت های الکترونیک بودند.تجارت های الکترونیک امروزه با پیشرفت تکنولوژی از حیث تراکنش به انواع مختلفی تقسیم می شوند که بعضی از انهاعبارتند از:ارتباط بنگاه با بنگاه ،ارتباط بنگاه و مصرف کننده،ارتباط مصرف کننده و شرکت ها،ارتباط بین دولت و شهروندان (یکی از مولفه های دولت الکترونیک)،ارتباط بین دولت ها(شبیه واردات و صادرات).

در کنار تجارت الکترونیک واژه ی دیگری به نام کسب و کار الکترونیک داریم.که به معنای توانایی هدایت تجارت با استفاده از اینترنت و شبکه های جهانی است .به طور کلی تجارت الکترونیک بخشی از کسب و کار الکترونیک است.کسب و کار الکترونیک باعث دست یافتن به بازارهای جدید ،کم کردن الودگی محیط زیست، کم کردن هزینه کاغذ و بهبود مدیریت بر رابطه های مصرف کننده می شود.

اما علاوه بر این فواید مضراتی هم دارد.اولین مسئله امنیت است که ممکن است افرادی به اطلاعات مالی دست پیدا کنند و مشکلاتی را برای این معاملات به وجود بیاورند و یا گاها سیستم خراب شود باعث می شود از برنامه کاری خود عقب بیفتیم.اما تکنولوژی هرروز در حال پیشرفت است و ما نمی توانیم با تهیه کردن ابزار یک تکنولوژی که امروز جدید است همیشه از ان استفاده کنیم بلکه باید دائما فناوری مورد استفاده خود را به روز رسانی کنیم و این برای ما هزینه هایی را در بردارد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *