#


تکنولوژی خواندن ذهن انسان

31 دسامبر 2018 بدون نظر 2473 بازدید

تکنولوژی خواندن ذهن انسان

تکنولوژی خواندن ذهن انسان

ذهن خوانی یک روش نوین است که دانشمندان می توانند با استفاده از ان سیگنال هایی که از مغز دریافت می کنند را در مدت کمی بفهمند .این تکنولوژی این قابلیت را به ما می دهد که روش های جدید را برای درمان اسیب های مغزی پدید اوریم.تکنولوژی ذهن خوانی می تواند به افرادی که مشکل سندروم دارند ،برای ارتباطاتشان کمک کند.این تکنولوژی با نتایج جدید در اینده می تواند به افرادی که توانایی صحبت کردن ندارند،و یا در ارتباطات کلامی دچار مشکل هستند ،برای بیان افکارشان کمک های بزرگی بکند.

این کامپیوترها برای به دست اوردن رمز های تصاویر می توان از دو سیگنال مغزی استفاده کرد : پتانسیل به حوادث وابسته اند  و تغییراتی که در طیف پهنای باند صورت می گیرد.  منظور از پتانسیل وابسته به حوادث این است که مغز به هر محرک واکنش نشان می دهد اما تغییر در پهنای باند با استفاده از الکترودها تغییرات زیادی در کل مغز تشخیص داده می شود .

تکنولوژی های جدید در زمینه ذهن خوانی

اگر فکر می کنید ذهن شما مانند یک مکان امن می تواند از تمامی رازهای شما نگه داری کند،سخت در اشتباهید زیرا تکنولوژی به سرعت درحال پیشرفت است و دانشمندان توانسته اند به فناوری دست پیدا کنند که حتی می توانند ذهن شما را بخوانند و انچه در ذهن شماست را روی نمایشگری به نمایش در اورد.تیمی از دانشگاه اورگن توانسته است سیستمی را طراحی کند،که می تواند ذهن مردم را توسط اسکن مغزی بخواند و تصویر انچه در ذهن شماست را برای شما همانگونه که در سر خود می بینید ،بازسازی کند.

حال می خواهیم ببینیم این دستگاه چطور کار می کند،محققان برای این کار۲۳داوطلب را انتخاب کردند و تعداد ۱۰۰۰عکس رنگی را به صورت تصادفی از مردم جمع اوری کردند.ابتدا داوطلبان را به دستگاه های FMRI متصل کرده و سپس عکس های رنگی را به ان ها نشان دادند.ان ها با این کار می خواستند تغییرات میزان جریان خون در مغر راتشخیص دهند و به کمک ان میزان فعالیت های عصبی را اندازه گیری کنند.

این دستگاه FMRI  به یک برنامه از نوعهوش مصنوعی متصل است . این دستگاه قادر است تا با دریافت توصیفی ریاضی از صورت افراد که به صورت عینی می بیند فعالیت های مغز ان ها را بخواند . هوش مصنوعی همه تصاویر را مانند کدها می بیند پس پژوهشگران ۳۰۰ ویژگی هاص را در هر فرد بیان کرده است تا هوش مصنوعی بتواند با استفاده از ان ها هر تصویر را درک کند. این مرحله به عنوان مرحله اول از جمله مراحل ازمایش هوش مصنوعی است تا بدین واسطه هوش مصنوعی بفهمد چطور می تواند مقدار زیادی از فعالیت های عصبی را به هر خصوصیت خاص در فرد ربط دهد.

مرحله دوم این ازمایش را زمانی اغاز کردند که هوش مصنوعی به مقدار کافی بتواند فعالیت های مغزی و کدچهره مرتبط را ازهم تشخیص دهد.در واقع در این مرحله هوش مصنوعی فقط به دستگاه  FMRI وصل است و باید چهره هر فرد را فقط از روی کارهای مغزی افراد را تشخیص دهد. عکس هایی که در این مرحله به شرکت کننده ها داده می شد با عکس های مرحله اول متفاوت بود. در این مرحله دستگاه قادر است فقط با تحلیل دو فعالیت منطقه جداگانه ی شکنج زاویه ای مغز که در بخشی از فعالیت های مربوط به زبان، پردازش اعداد، آگاهی محیطی و شکل گیری خاطرات مربوط  است.

به زودی قصد دارند از این تکنولوژی در دستگیری جنایتکاران استفاده کنند که به این وسیله خاطرات صحنه جرم ان ها را بتواند بازسازی کند و تصویری بی نقص را بکشند.یا برعکس با استفاده از ذهن قربانیان ،چهره جنایتکارن را بازسازی کنند و این کمکی به جامعه و مردم کل جهان خواهد بود،زیرا در حال حاضر در نیروی انتظامی با توضیح شفاهی شاهدین وطراحی ان توسط یکی از افراد نیروی انتظامی صورت می گیرد که این نتایج بسیار ضعیف هستند.

این تیم تحقیقاتی روی این موضوع تمرکز بسیاری کرده است و در تلاش است با نگاه کردن به چهره یک شخص و ثبت کردن ان در ذهن خود بتواند با استفاده از هوش مصنوعی ان را بازسازی کند.نتایجی که در ابتدا محققان به دست می اورند شاید در ابتدا بسیار مسخره به نظر برسد اما می دانیم پیشرفت سریع تکنولوژی باعث خواهد شد به نتایج درست و دلخواه خود برسیم ،و شاید یک روز توانستیم علاوه بر مبادله کردن کلمه ها با یکدیگر به شکل ذهنی برای یک دیگر تصاویری را ارسال کنیم.

تکنولوژی جدید ذهن خوانی دارپا

ذهن و فکر انسان مثل چیزهای دیگری نیست که بتوان ان را مشاهده کرد البته در دنیای امروز و با پیشرفت روز افزون تکنولوژی هیچ چیز دور از انتظار نیست . انسان توانسته است تا ذهن افراد را بخواند و تنها محدودیتی که وجود دارد این است که وسایلی که برای ذهن خوانی نیاز است حجم زیادی دارند برای مثال اندازه ای برابر یک دستگاه MRI  .

حقیقت این است که این رشته علمی وتخصصی در خصوص مغز انسان روز به روز درحال افزایش است.این فناوری کاربردهای نظامی زیادی دارد .البته فناوری های نظامی مدت زمانی راکه در زمان تولید هستند،به صورت محرمانه طی می کنند سپس به صورت علنی بیان می شوند. از اخرین پروژه هایی که دارپا از ان حمایت کرده است ساختن ابزار ارزان و قابل حملی بوده است که بتواند اطلاعات را به یک اپلیکیشن در گوشی های هوشمند برساند.

درواقع این فناوری امروزه در بازی هایی که توسط ذهن کنترل می شوند نیز استفاده می شود.برای مثال برنامه ای مثل thinker thing به انسان این امکان را می دهد که با تصور یک محصول می توان ان را با پرینت سه بعدی به نمونه فیزیکی تبدیل می کند.البته این فناوری یک فناوری نظامی نیست و هنوز در مراحل اولیه توسعه اش است .از این فناوری در دروغ سنجی ها هم استفاده می شود اما این چیزینست که دارپا به دنبال ان است بلکه دارپا به دنبال وسیله ای ساده است که روی سر قرار بگیرد و به همراه یک اپلیکیشن موبایل بتواند ذهن اطرافیان را بخواند.

این فناوری به این دلیل که ازوسایلی ساده استفاده می کند و شما برای استفاده از ان تنها به یک تلفن هوشمند نیاز دارید.مطمئنا این فناوری بعد از تکمیل شدن کاربردهای بسیاری را در زمینه های گوناگون خواهد داشت.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *