#


چگونه با نرم افزار ها آشنا شویم؟

نرم افزار
17 سپتامبر 2017 بدون نظر 2045 بازدید

چگونه با نرم افزار ها آشنا شویم؟

چگونه با نرم افزار ها آشنا شویم؟

به مجموعه ای از برنامه ها و مسایلی که در یک رایانه به کار می رود نرم افزار می گویند که موجب می شوند اعمال گوناگونی بر روی یک کامپیوتر یا دستگاه الکترونیکی انجام شود.

در سال ۱۹۵۸ برای اولین بار فردی به نام جان توکی از کلمه نرم افزار استفاده کرد.

اگر بخواهیم خیلی خلاصه وار درمورد نرم افزار کامپیوتر صحبت کنیم باید بگوئیم این زبانی است که یک کامپیوتر به توسط آن می تواند سخن بگوید.نرم افزار ها دارای انواع گوناگونی هستند که از زاویه های مختلفی تقسیم بندی می شوند. افرادی که در زمینه علوم رایانه ای تخصص دارند با در نظر گرفتن ابعاد گوناگون نرم افزار آن را تقسیم بندی می کنند.

به دلیل اینکه هر گونه تقسیم بندی باید فواید خود را داشته باشد نرم افزار ها از لحاظ فنی و حقوقی هم تقسیم شده اند.

نرم افزار

نرم افزار

تقسیم بندی نرم افزار از لحاظ فنی

نرم افزار ها از لحاظ نوع عملکرد و زمینه کاربدشان و حتی نوع نقشی که دارند به چند دسته مختلف تقسیم می شوند.

۱ـ نرم افزار های پایه

این نوع از نرم افزار ها از جمله نرم افزار هایی است که مورد توجه و استفاده بسیاری از استفاده کنندگان از نرم افزار های کامپیوتری است. این گونه نرم افزار ها غالبا به شکل ابزار بوده و به فردی که در کار برنامه نویسی فعالیت دارد کمک کننده هستند.

باید بدانیم برنامه های کامپیوتری در اصل مجموعه منظمی از دستورات منطقی هستند که موظفند برای یک سیستم کامپیوتری وظایف ویژه ای را انجام دهند.

۲ـ نرم افزار های سیستمی

این قبیل از نرم افزار ها در واقع به سخت افزار های یک سیستم رایانه ای کمک میکند. نرم افزار های سیستمی در واقع به درایور های یک کامپیوتر، سرور ها و برنامه های جانبی گفته می شود . این برنامه ها در اصل کمک می کنندتا یک سیستم کامپیوتری بدون کوچک ترین مشکلی به کار خود ادامه دهد.

۳ـ نرم افزار های کاربردی

این قبیل از نرم افزار ها کمک می کنند تا کار های معینی توسط کاربر انجام شود. نرم افزار هایی که مربوط به شغل و حرفه های مختلفی بوده و نرم افزار هایی که  آموزش دهنده هستند گونه هایی از نرم افزار های کاربردی به شمار میروند.

در این میان می توان به واژه پرداز های گوناگونی که به وسیله یک کاربر برای انجام کارهای تخصصی استفاده می شوند نمونه دیگری از نرم افزار های ماربردی به حساب می آیند.

انواع بد افزار ها

هرگونه نرم افزاری که موجب اختلال در یک سیستم رایانه ای شودو در اصل تهدیدی جدی برای امنیت رایانه به حساب بیاید بد افزار گفته می شود.

 ابزار هایی که برای تبلیغات به کار میروند ودر اصل مزاحمت ایجاد می کنند و یا ابزارهایی که برای جاسوسی استفاده می شوند ویا ویروس های رایانه ای نمونه بارزی از بدافزار ها به شمار می روند.

در مورد ویروس های رایانه ای باید بگوئیم به خودی خود و تنها می توانند تکثیر پیداکرده واز رایانه ای به یک رایانه دیگر در محیط شبکه و اینترنت رفته و به نحوی سیستم کامپیوتری را دچار احتلال کنند.

ابزارهای تبلیغاتی مزاحم

این گونه ابزار ها به نحوی هستند که موجب تبلیغات در فضای مجازی شده و اجرا یا دانلود میشوند.

ابزارهای تبلیغاتی مزاحم از سوی برنامه نویسان طراحی می شود تا وسیله درآمد زایی باشد.

نرم افزار انبار گردانی

این قبیل از نرم افزارها در اصل وسیله کمک کننده به یک سازمان هستند تا کالاها و مواد خود را باتوجه به کیفیت و کمیت ردیابی کنند.این نرم افزار به یک شرکت کمک می کند تا موجودی انبار خودرا بهینه سازی کرده و عملکردی بهتر داشته باشد بنابراین این کار در مورد خدماتی که به مشتریان ارائه می شود کمک کننده خواهد بود.

نرم افزار های جانبی

همانطور که نرم افزار ها و خدمات آن ها شناخته شده اند نرم افزار های جانبی به مدیریت سخت افزار و نرم افزارهای رایانه ای کمک خواهند کرد.  دامنه فعالیت این نرم افزارها بسیار محدودتر از سایر نرم افزار ها می باشد.برای شناخت نمونه هایی از این نرم افزارهای جانبی می توان از ویروس یاب ها و یا نرم افزارهای سیستمی جانبی ونرم افزار های یک پارچه سازی دیسک های سخت نام برد.

نرم افزار

نرم افزار

نرم افزار های پشتیبانی

اگر یک نرم افزار پشتیبان ایده آل داشته باشید بسیار راحت تر خواهید بود در بازیابی اطلاعات نسبت به کپی های ساده ای که از یک برنامه می گیرید.اگر کاربری نیاز به تشخیص موارد و زمان صحیح پشتیبانی داشته باشد می تواند به راحتی از این نرم افزار استفاده کند.این گونه نرم افزار ها سازمان مند بودن فایل را حفظ کرده و کمک می کند تا به ازاطلاعاتی که پشتیبانی شده به راحتی بازیابی کنید.

نرم افزار های پردازش داده

از جمله مواردی که برای تولید نرم افزار و بهره گیری از رایانه بسیار رایج است نرم افزار های پردازش داده می باشد. سیستم هایی مثل حسابداری،انبار داری و مسایل مربوط به حقوق و دستمزد را می توان از جمله نرم افزار های پردازش داده به شمار آورد.

نرم افزار های شبیه سازی

برای اینکه در بسیاری از موارد ازجمله وقت وهزینه صرفه جویی شود از این نرم افزارها برای آموزش استفاده می شود. آموزش خلبانی و طراحی بدنه خودرو و موارد دیگری نظیر اینها در زمره نرم افزار های شبیه سازی قرار می گیرند. با این نرم افزارها می توان مدلی را شبیه سازی کرد وبه مرحله اجرادرآورد. این نرم افزار ها در طراحی های خاص کاربرد فراوانی داشته و بسیاری از تولید کنندگان خودرو وهواپیما در سطح جهان از این نرم افزار ها استفاده میکنند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *